۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸
تجدید بزرگ

شماره ۵۲۲هفته نامه اطلاعات بورس منتشر شد.

به گزارش صدای بورس؛ در شماره ۵۲۲هفته نامه اطلاعات بورس موضوعات مختلفی همچون وضعیت بازارسرمایه، تجدید ارزیابی، گزارش ۹ ماهه wfe، بررسی وضعیت مالیات ستانی دولت از معادن و غیره بررسی شد.

بودجه ارائه شده با کسری همراه است

در سرمقاله این شماره فرهنگ حسینی، مدیر عامل گروه صنعتی معدنی امیر گفت: لایحه بودجه دولت در این هفته در حالی تقدیم مجلس شد که مفاد و ارقام آن با پیش نویس منتشر شده در چند هفته قبل، تفاوت چندانی نداشت. علاوه بر تکرار بسیاری از بندها و تبصره ها و تعدیل نرخ ها با لحاظ تورم نسبت به سال، شاهد افزایش موضوعات مربوط به مالیات ستانی هستیم. رشد حقوق کارکنان و بازنشستگان بین ۱۸ تا ۲۰ درصد در نظر گرفته شده که کمتر از تورم سال جاری و تورم انتظاری سال آتی است. اما درآمد واگذاری دارایی های سرمایه ای که عمدتا مربوط به صادرات نفت و گاز است، با توجه به وضعیت فعلی قیمت نفت و گاز در بازارهای جهانی و آمارها و روند صادرات ایران، معقول به نظر می رسد. درآمدهای مالیاتی در بودجه سال ۱۴۰۳ حدود ۱.۵ برابر سال ۱۴۰۲ برآورد شده است، در حالی که درآمدهای مالیاتی در سال ۱۴۰۲ نیز کسری دارد، به نظر بودجه ارائه شده با کسری همراه است و کسری عملیاتی ۳۰۰ همت در سال ۱۴۰۳ و کاهش ۱۵۰ همت نسبت به سال ۱۴۰۲ به سختی دست یافتنی است.

ارزش معاملات روزانه از ۸ همت گذشت

ندا کریمی، کارشناس بازار سرمایه گفت: اولین روز هفته بازار مورد اقبال خریداران قرار گرفت و توانست رشد بیش از ۱.۳۳ درصدی را داشته باشد و به رقم ۲ میلیون و ۸۷ هزار واحد برسد. گروه بانکی با توجه به اخبار درخصوص تجدید ارزیابی با تقاضا همراه بودند که با توجه به عرضه حقوقی‌ها در این صنعت، حجم معاملات افزایش چشم‌گیری داشت. ارزش معاملات خرد به ۶۷۰۰ میلیارد تومان رسید و حدود ۲۰۰ میلیارد تومان ورود پول حقیقی‌ها ثبت شد و پس از مدت‌ها شاهد خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت بودیم.

تفاوت رمز پول و رمز دارایی چیست؟

پس از گذشت چند دهه از تصویب قانون پولی و بانکی در سال ۱۳۵۱ برای اولین بار، مجلس یازدهم با هدف اصلاح قوانین حوزه بانک مرکزی، طرح بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را در دستور کار قرار داد. این طرح در ۶۷ ماده، سال گذشته، قبل از بررسی لایحه بودجه به تصویب نمایندگان مجلس رسید، اما پس از چهار بار رفت و برگشت بین مجلس و شورای نگهبان در نهایت مجلس بر ۵ مصوبه خود که جزء ایرادات شورای نگهبان بود، اصرار کرد و طرح برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد. موارد اختلافی در چند جلسه مجمع بررسی و اصلاح شد و در نهایت در ۲۹ آبان ماه به مجلس شورای اسلامی ابلاغ شد. طبق قانون، رئیس مجلس باید لایحه را به دولت ابلاغ کند که به‌زودی انجام خواهد شد؛ این قانون اثرات جدی بر تصمیم‌گیری و نظارت بانک مرکزی در حوزه‌های مختلفی دارد. یکی از حوزه‌های تحت تاثیر این قانون تازه صنعت رمزارز است.

تجدید بزرگ

رونق به بورس تهران بازگشت. پس از نزول‌های طولانی مدت و کم‌رونقی اخیر، بازار سرمایه از چهارشنبه ۸ آذر ماه روند صعودی خود را آغاز کرد. به نوعی که در دوشنبه ۱۳ آذر ماه در ۳۰ دقیقه ابتدای شروع زمان معاملات، شاخص کل به محدوده ۴۰ هزار واحد رسید. این رشد تحت تاثیر عوامل مختلفی روی داد. برخی کارشناسان معتقدند این عوامل شامل کاهش تنش‌های ژئوپلتیکی و آرامش سیاسی و اخبار حول همکاری‌های منطقه‌ای به ویژه با عربستان و مسائل دیگر است. در این میان این بحث‌ها هم مطرح می‌شود که داغ شدن دوباره بحث تجدید ارزیابی‌ها باعث این صعود و سبزی بازار شده است. درواقع برای اینکه شرکتی بتواند فعالیت‌های خود را به صورت مداوم ادامه دهد باید همگام با تورم ارزش دارایی‌های خود را به روز کند تا بتواند در صورت نیاز متناسب با تورم به خرید دستگاه‌ها و ماشین آلات جدید اقدام کند. در اقتصادهای تورمی مانند اقتصاد ایران پیش از این حداقل هر ۵ سال یکبار دارایی‌های شرکت در طبقه‌های مختلف تجدید می‌شد تا روند کار تولید و سرمایه‌گذاری شرکت آسیب نبیند.

چشم طمع دولت به معادن

بررسی آخرین آمارهای صادراتی کشور که روی وبسایت سازمان توسعه تجارت ایران قرار گرفته، نشان می دهد صادرات محصولات معدنی کشور در هفت ماهه ۱۴۰۲ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۴۰ درصد و از نظر ارزشی ۱۰ درصد افزایش یافته و این در حالی است که این محصولات ۲۶ درصد از ارزش وزنی کل صادرات غیرنفتی کشور را در اختیار دارد. علاوه بر این موارد ۵.۴ میلیارد دلار از صادرات غیرنفتی معدنی به محصولات معدنی فلزی از جمله شمش فولاد، محصولات طویل فولادی، کاتد مس، شمش آلومینیوم، آهن اسفنجی، فروآلیاژها، شمش سرب اختصاص دارد و ۷۱۴ میلیون دلار به محصولات غیرفلزی از جمله سنگ ساختمانی، کلینکر و... و ۱.۲۷ میلیارد دلار نیز به سنگ آهن، سنگ و کنسانتره مس و محصولات مشابه مرتبط است.

پرسمان

اولویت‌های آینده حسابداری

حسابداری به معنی ثبت و ذخیره اطلاعات مالی، ارائه تجزیه و تحلیل و نتایج به‌صورت گزارش‌هایی به مدیران سازمان یا شرکت جهت تصمیم گیری مناسب، درست و به‌موقع است.

سعید جمشیدی فرد؛ حسابدار رسمی: هر ساله این سوال مطرح می‌شود که آینده حسابداری و حسابداران چگونه خواهد بود. با توجه به برخی مطالعات بین المللی، افزایش مقررات و حکمرانی قوی‌تر بیشترین تأثیر را بر حرفه حسابدرای در سال‌های آینده خواهد داشت. همه اعضای این حرفه به ‌طور مستقیم یا غیرمستقیم و به درجات مختلف تحت تأثیر مقررات گذاری‌های دولت و برون حرفه‌ای از جمله مالیات و حقوق عمومی قرار خواهند گرفت.

ساسان مهرانی، عضو هیات علمی حسابداری دانشگاه تهران: مهمترین اولویت حال حاضر در حسابداری استفاده از ابزارهای فناوری‌های نوین است. چه در حسابداری و چه در حسابرسی باید از فناوری‌های نوین استفاده شود. این امر مستلزم آن است که هم در دانشگاه‌ها به دانشجوها آموزش داده شود و هم اینکه باید در حرفه فراگیرتر شود.

محسن قاسمی، دبیرکل سابق انجمن حسابداران خبره ایران: در مقاله‌ای از نشریات انجمن حسابداران رسمی چارترد انگلستان (ACCA) نویسنده بر این باور بود که با توجه به روندهای نوظهور در جهان، آینده بسیار روشنی پیش روی حسابداران است. این دیدگاه ممکن است، برای افرادی که شناخت ناقصی از خدمات حسابداران دارند، غافلگیرکننده باشد.

محمد باقرآبادی، دبیرکل انجمن حسابداران خبره ایران: باید توجه داشت نه تنها حسابداری بلکه تمام جنبه‌های زندگی کنونی وارد بعد جدیدی شده و وارد عصر جدیدی می‌شویم، یعنی دنیای هوش مصنوعی، آنچه تا دیروز در فیلم‌های علمی تخیلی می‌دیدیم را امروز زندگی می‌کنیم.

غلامرضا سلامی ، حسابدار رسمی : تحولات جهانی در ۵۰ ساله اخیر در زمینه های بانکداری ، بازارهای مالی، تجارت بین المللی، تکنولوژی، بازاریابی، فن آوری اطلاعات و... بیشترین تاثیر را بر دانش حسابداری به عنوان زیر مجموعه ی علوم انسانی گذاشته است.

گفتگو

۹۰درصد کارگزاری‌ها در آستانه زیان

شرکت کارگزاری نوعی مؤسسه مالی در بازار سرمایه است، که در زمینه خرید و فروش انواع اوراق بهادار فعالیت می‌کند. کارگزاری‌ها اغلب در معاملات، به نمایندگی از خریدار یا فروشنده سهام، وظیفه خرید و فروش را انجام می‌دهند و در ازای آن نیز دستمزد، دریافت می‌کنند. در رابطه با سایر مزایا و همچنین مشکلات کارگزاری‌ها با امین سهل البیع؛ مدیرعامل کارگزاری کارآمد گفت و گویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

در حال حاضر کارگزاری‌ها اوضاع خوبی ندارند و احتمالا بیش از ۸۰ درصد کارگزاری‌ها زیر نقطه سربه‌سر هستند، بدون احتساب فروردین و اردیبهشت امسال و اگر به جریان نقدینگی نگاه کنیم به لحاظ سود عملیاتی بیش از ۹۰ درصد دچار این مساله هستند.

کد خبر 484684

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =