بازگشت اعتماد حقیقی‌ها به بازار؟

بازار هفته گذشته را با خبر دعوت از هلدینگ‌ها برای بررسی تجدید ارزیابی آغاز و با خبر دعوت از بانک‌ها برای تجدید ارزیابی به پایان رساند...

به گزارش صدای بورس،بازار هفته گذشته را با خبر دعوت از هلدینگ‌ها برای بررسی تجدید ارزیابی آغاز و با خبر دعوت از بانک‌ها برای تجدید ارزیابی به پایان رساند. بانک‌ها همچنان در شوک جریمه ۲۶ همت بابت طرح ملی مسکن هستند. در اوایل هفته، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از سرکوب نرخ ارز در ماه‌های اخیر انتقاد کرد، اما در مقابل، شاهد کاهش قیمت ارز آزاد بودیم. در این میان، رئیس بانک مرکزی از آزاد سازی بخش دیگری از پول‌های بلوکه خبر داده است و همچنین گمرک خبر از واردات ۱۳ تن طلا در ۸ ماهه ابتدایی سال داده است.
سازمان بورس از صندوق‌های بخشی مولتی ناو رونمایی کرد. خرابی و خطاهای متعدد کدال هم صدای سرمایه گذاران را در آورده است و سازمان بورس فعلا توضیحی در این خصوص نداده است. آخر هفته، مقارن با سررسید آپشن‌های خودرو بود که سبب رشد در این نماد شد. «خساپا» در این گروه، برنامه‌های خروج از زیان انباشته را منتشر کرد که مهمترین و اجرایی‌ترین آن، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی است. عرضه سلب حق تقدم «فصبا» روی میز مانده است و تنها چند روز تا پایان پذیره نویسی باقیمانده است.

رشد مبلغ و فروش در گزارش‌های ماهانه
در کدال، علاوه بر انتشار گزارش‌های شش ماهه حسابرسی شده، شاهد انتشار گزارشات ماهانه شرکت‌ها هم بودیم. در گزارشات شش ماهه، «غصینو» در تلفیق بیش از ۱۱۰ تومان سود ساخته است. «کنور» بیش از ۱۵۰ تومان ساخت. «هرمز» نیز ۵۷ تومان در شش ماهه ساخت. صورت مالی توسعه آهن و فولاد گل گهر که می‌تواند به قطب ورق کشور در سال‌های آتی تبدیل شود، بیش از ۵.۷ همت سود ساخت که برای «وکغدیر» و «فغدیر» می‌تواند جالب و اثرگذار باشد. گزارش عمده فولادی و پترویی‌ها در آبان با کاهش ارزش فروش همراه بود. «حتاید» و «حسینا» با رشد فروش در آبان مواجه شدند.
در گزارش‌های ماهانه، فولاژ همچنان شاهد رشد مبلغ و نرخ فروش است. «سبهان» فروشی بالاتر از متوسط ماه‌های قبل داشت. لاستیکی‌ها هم گزارش خوب با رشد نرخ فروش را روانه کدال ساختند. به نظر این صنعت در آستانه تحول اساسی است.
در شفاف سازی‌ها هم «زمگسا» فروش پسته باغات خود را آغاز کرده است. «حتوکا» ۵۰ کشنده خریداری کرده و «جوین» مجوز احداث نیروگاه تجدید پذیر گرفته است. چند شرکت از جمله «شتران» در فراخوان ۵۰۰ مگاوات برق تجدید پذیر شرکت کرده‌اند. «فخوز» طرح توسعه با ظرفیت ۱.۷ میلیون تن آهن اسفنجی را افتتاح کرد.
فاراک نیز خبر از الحاقیه برای قرارداد قبلی خود خبر داد. شاملا نیز شاهد موج اخبار خوب است، بعد از گرفتن یک معدن جدید، حالا خبر از راه اندازی طرح توسعه سولفات پتاسیم با ظرفیت سالانه ۴۰ هزار تن داده است. «وبهمن» نیز خبر از فروش زمین بافکار داد. «کفرا» راه اندازی یک واحد جدید نسوز در شرکت ذوب آهن را روانه کدال ساخت، اما این شرکت به دلیل مالکیت در معادن طلا «تاصیکو» نیز مورد توجه بازار قرار گرفته است. «بوعلی» نیز خبر از راه اندازی واحد پارازایلین داد که عملا نمی‌تواند به سود این شرکت بیفزاید و حتی ممکن است کاهش سودآوری در پی داشته باشد. در گروه نیروگاهی، خبر انتشار ۳۰ همت اوراق برای تسویه بدهی نیروگاه‌ها منتشر شده و تهاتر مالیات با مطالبات نیروگاه‌ها نیز اجرایی شده است. صبا تامین و پارس آریان نیز بدون خبر خاصی، بسته هستند.
بازار منتظر انتقال نمادها به بورس و بازار بالاتر فرابورس است. بانک دی نیز لغو پذیرش شد و حالا باید به بازار پایه یا توافقی برود. بازار نوآفرین هم رونمایی شد و تاکید خاصی بوده که این بازار جایگزین بازار پایه نیست، البته ورودی به بازار پایه با ایجاد بازار توافقی، بسته شده است.
شرکت‌های استانی سهام عدالت در آستانه تعیین تکلیف و برگزاری مجامع هستند. در اقدامی جالب، رای سهامداران غائب به تعاونی‌ها داده می‌شود. «شپنا» نیز خبر از افزایش سرمایه از محل انباشته به ۳۷ همت داد.

کاهش رقابت در بورس کالا
در بورس کالا، هر چه هوا سردتر می‌شود، رقابت خرید سیمان در مرکز، شرق و غرب و شمال کشور کمتر و در جنوب کشور بهتر می‌شود. رقابت در عمده محصولات از بین رفته است. حتی کاتد مس در حال معامله در قیمت پایه است و تنها در آلومینیوم و پلی پروپیلن شاهد رقابت بالا هستیم.
در اقتصاد کلان داخلی، شاهد رونمایی از بودجه بودیم که بودجه انقباضی با افزایش شدید مالیات را شاهد خواهیم بود. حقوق دولتی معادن تغییر خاصی نکرده است. تورم آبان کاهشی شد و حجم معاملات مسکن هم رشد خوبی داشته است اما قیمت کاهش یافت. در بازارهای جهانی، مدیرعامل بزرگترین صرافی رمز ارز جهان استعفا داد. وی متهم به پولشویی شده است.
در این حال، بیت کوین صعودی بود. مانگر، مهمترین شریک وارن بافت نیز درگذشت. بازارهای کامودیتی هم مثبت بود. اونس طلا به اوج شش ماهه و حدود ۲۰۴۰ رسید که سبب رشد سکه و طلا در بازار داخل شد. البته سکه همچنان زیر ۳۰ میلیون تومان داد و ستد می‌شود. روی در محدوده ۲۵۰۰ و سرب ۲۲۰۰ و مس ۸۵۰۰ دلار است. موسسات پیش بینی رشد قیمت سنگ آهن به بالای ۱۴۰ دلار در سال آتی را دارند.

شروع آرام و متعادل
بازار اولین روز را متعادل و منفی شروع کرد. ارزش معاملات خرد نیز در محدوده ۴۰۰۰ میلیارد تومان قرار گرفت. حدود ۶۶ درصد از نمادها در بازه منفی معامله شدند. گروه قندی پرتقاضا و مثبت معامله شد. خبر کاهش عرضه شکر جهانی هند و تایلند سبب موج تقاضا بر این صنعت شد. «فصباح» و «کترام» بیشترین ارزش معاملات را داشتند. از اخبار مهم این روز می‌توان به آتش بس موقت غزه از جمعه، فراخواندن هلدینگ‌ها برای تجدید ارزیابی به سازمان اشاره کرد.
در دومین روز هفته کوچکترها معاملات بهتری به نسبت نمادهای بزرگ و شاخص ساز داشتند. گروه‌های کانی‌های غیرفلزی برخی غذایی‌ها و حمل و نقلی‌ها و لاستیک سازان با توجه بازار به درصدهای مثبت بالا رسیدند. شاخص هم وزن به این ترتیب رشد بیشتری به نسبت شاخص کل ثبت کرد و با افزایش حدود ۰.۴۲ درصدی به رقم ۷۰۸ هزار واحدی رسید. بازار در حالت رکودی و بی‌تحرک قرار گرفت و ارزش معاملات خرد نیز در محدوده ۴۲۰۰ تومان ثبت شد. از اتقاقات مهم این روز می‌توان به جابجایی بلوک ۵۰۰ میلیونی «سایپا» و صف خرید شدن نماد «اخابر» که با داغ شدن خبر تجدید ارزیابی اشاره کرد.

اوج‌گیری شاخص
در روز دوشنبه شاخص توانست با رشد ۱۶۴۷ واحدی به سطح ۲ میلیون و ۲۶ هزار واحد برسد. بازار مثبت و با تقاضا شروع شد ولی باز هم فروشندگان بر خریداران غالب شدند. نمادهای کوچک و متوسط بیشتر مورد توجه بازار قرار گرفته‌اند اما ارزش معاملات خرد همچنان در سطح ۴۰۰۰ میلیارد تومان است. در بازار این روز قطعه سازان و غذایی‌ها بیشتر مورد استقبال خریداران قرار گرفتند. از اخبار مهم این روز می‌توان به انعقاد قرارداد مهم کیسون در خصوص احداث شبستان جمهوری اسلامی حرم مطهر رضوی اشاره کرد.
در روز سه‌شنبه شاهد بازاری متعادل و پرتقاضا در تک سهم‌های کوچک بودیم. بازار در گروه‌های غذایی، قطعه سازان و زراعی‌ها پرتقاضا ظاهر شد. افزایش شایعات در خصوص تجدید ارزیابی دارایی‌ها سبب شد که نمادهایی با اخبار تجدید ارزیابی با تقاضا همراه باشند. «مخابرات» و «شستا» از جمله نمادهایی بودند که با این شایعات مواجه شدند. در بازار روز سه شنبه شاخص کل معاملات بهتری به نسبت هم وزن داشت. ارزش معاملات خرد نیز در محدوده ۴۱۰۰ قرار گرفت. از اخبار مهم این روز احتمال افزایش سقف معافیت مالیاتی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ بود. در آخرین روز معاملاتی هفته با پایان یافتن آپشن‌های خودروسازان شاهد رنج مثبت در خودروسازان و به تبع آن در کلیت بازار بودیم.
ارزش معاملات خرد رکود جدیدی در نیمه دوم سال زد و حدود ۶۲۰۰ میلیارد تومان ثبت شد. گروه بانکی با خبر دعوت بانک‌ها برای تجدید ارزیابی به سازمان پس از مدت‌ها با تقاضا همراه شدند.
شاخص کل توانست جهش ۲۸ هزار واحدی را تجربه کند و به سطح ۲ میلیون و ۶۰ هزار واحد برسد. صندوق‌های اهرمی با درصدهای بالا معامله شدند و حدود ۳۰۰ میلیارد تومان ورود پول حقیقی به بازار ثبت شد.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۵۲۱ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 484063

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =