شفاف سازی ارسطو درباره چگونگی تولید و فروش محصولات

گزارش شفاف سازی در خصوص محصولات و مبالغ فروش شرکت ارسطو که در ادامه می خوانید.

به گزارش صدای بورس، بدلیل تحریم ها کشور امارات بعنوان کشور واسط بوده و ذینفع ثبت سفارش کالا کشور امارات متحده عربی است تامین کننده مواد اولیه کشور چین و هند است. اهم مواد اولیه پنتوپرازول، اس سیتالوپرام والا سیکوویر، فنوفیبرات گلوکزامین متوپرولول و سولامر است.

بر این اساس ؛کامران یوسفی مدیر عامل شرکت داروسازی آوه سینا که با نماد ارسطو در بورس فعالیت دارد؛ در این زمینه به سوالاتی به این شرح پاسخ داد؛
۱- با توجه به هدف گذاری شرکت در تولید داروهای ضد سرطان طی سالهای گذشته ولی در سال ۱۴۰۱ تنها حدود ۴ درصد مبلغ فروش شرکت را این حوزه درمانی تشکیل می دهد؛ دلیل عدم دستیابی به هدف گذاری شرکت را به صورت کامل تشریح کنید.
عدم تخصیص ارز توسط وزارت بهداشت و بانک مرکزی و حذف ارز دارویی و جایگزین ارز ترجیهی در مورد داروی ضد سرطان بدلیل علاقه مندی مسئولان وزارت بهداشت به واردات و عدم توجه پزشکان به تولیدات داخلی ضد سرطان موجب چالشی در مورد داروی ضد سرطان داخلی است. که در این رابطه تولیدات قراردادی دارویی ضد سرطان در دستور کار قرار گرفته تا در کنار آن داروهای اوه سینا نیز به بازار عرضه می شود.
۲- چند درصد خطوط شرکت گواهی GMP دارند؟
سایت پرخطر دارای مجوز تولید و در صدد دریافت گواهی GMP است و سایت جنرال دارای گواهی GMP است.
۳- در حال حاضر آیا محصولی که خط تولید آن گواهی GMP داشته باشد با محصولی که خط تولید آن فاقد GMP باشد از لحاظ قیمت گذاری سازمان غذا و دارو تفاوتی می کند؟

هیچگونه داروئی در کشور در کارخانه هایی که تحت مدیریت سازمان غذا و دارو قرار دارند. در سایت های فاقد مجوز تولید و یا GMP تولید نمی شود.
۴- چند درصد مبلغ مواد اولیه شرکت توسط شرکت ارسطو تامین می شود؟

در حدود ۶۲ درصد.

۵- چند درصد مبلغ فروش سال ۱۴۰۱ و ۷ ماهه ۱۴۰۲ ناشی از محصولات جدید شرکت بوده است؟

در حدود یک درصد می باشد.
۶- چند درصد مبلغ فروش شرکت را داروهای انحصاری تشکیل می دهند؟

در حدود ۱۲ درصد.
۷- با توجه به اطلاعیه های منتشر شده توسط سازمان غذا و دارو مبنی بر قیمت گذاری محصولات مکمل، در حال حاضر قیمت گذاری این محصولات توسط چه نهادی صورت می پذیرد؟

سندیکای مکمل های رژیمی
۸- آیا شرکت برنامه ای برای عرضه اولیه سهام شرکت ارسطو در بازار سرمایه دارد؟
خیر
۹- قیمت جهانی مواد مؤثره شرکت از ابتدای سال جاری چه تغییراتی داشته است؟ پیش بینی شرکت از آینده قیمت دلاری این مواد چیست؟ با چه محصولاتی بیشترین همبستگی قیمت را دارند؟

بابت قیمت جهانی مواد موثره هیچگونه پیش بینی نمی توان متصور شد.
۱۰- شرکت اوه سینا و شرکت ارسطو به ترتیب چه نوعی از دانش بنیان به شمار میروند؟ از این بابت شرکت از چه مزیت هایی استفاده. می کند؟

شرکت اوه سینا و ارسطو از نوع یک تولیدی دانش بنیان میباشند مزایای دانش بنیان شامل استفاده از معافیت مالیاتی ، استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی بخشودگی جرایم بیمه و امثالهم می باشد.
۱۱- تخفیفات فروش شرکت در حال حاضر چند درصد است؟
در مجموع حدود ۱۵ درصد است.

۱۲- چه طرح توسعه یا محصول جدیدی در دستور کار شرکت قرار دارد؟

با توجه به اینکه شرکت داروسازی اوه سینا دارای ۹۷ پروانه تولید دارویی می باشد لذا طرح و توسعه ای یا محصول جدید در دستور کار شرکت نیست.
۱۳- شرکت اوه سینا در سال ۱۴۰۱ برای اولین بار حدود ۸ تن مواد اولیه تولید کرده است؛ این مواد را نام ببرید. دلیل اینکه این مواد در شرکت ارسطو تولید نشده است چیست؟
شرکت داروسازی اوه سینا تولید کننده دارویی کامل (Finshed Product ) میباشد و تولیدکننده مواد اولیه نیستد.

۱۴- دلیل کاهش درصد فروش محصولات به شرکت پخش شیمی درمان او سینا از ۲۳ درصد سال ۱۴۰۰ به ۷ درصد سال ۱۴۰۱ چیست؟
بدلیل عدم نقدینگی آن شرکت و افزایش دوره وصول مطالبات و تغییر تیم مدیریتی بوده است.
۱۵- حدود ۱۳ درصد مواد اولیه شرکت در سال ۱۴۰۱ از کشور امارات تامین شده است؛ شامل چه موادی است؟

بدلیل تحریم ها کشور امارات بعنوان کشور واسط بوده و ذینفع ثبت سفارش کالا کشور امارات متحده عربی میباشد تامین کننده مواد اولیه کشور چین و هند است. اهم مواد اولیه پنتوپرازول، اس سیتالوپرام والا سیکوویر، فنوفیبرات گلوکزامین متوپرولول و سولامر است.
۱۶- پروژه تخلیه و تخریب اوه سینا قدیم در چه مرحله ای قرار دارد؟ چه تاثیری بر فرایند عملیات شرکت دارد؟

این پروژه مربوط به توسعه فضای تولید محصولات پرخطر (خاص) در شرکت ارسطو می باشد که بدلیل عدم تامین منابع مالی تسهیلات کم بهره و افزایش نامتعارف هزینه های ساخت در مرحله طراحی متوقف شد. شایان ذکر است طراحی ساخت توسط اداره دارو تائید شده است.
۱۷- دلیل اینکه سهام شرکت پخش شیمی درمان او سینا در سال ۱۴۰۱ به شرکت زاگرس دارو واگذار شد چیست؟

دلیل واگذاری شرکت بخش شیمی درمان او سینا در سایت کدال افشا اطلاعات با اهمیت مورخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۹ انتشار عموم ارسال شد.
۱۸- حدود ۲۵ درصد بازار داروهای ضد سرطان کشور در سال ۱۴۰۱ محصولات وارداتی بوده است؛ دلیل اینکه این محصولات در داخل تولید نمیشوند چیست؟ آیا شرکت اوه سینا برنامه ای برای تولید این محصولات دارد؟

توجه ویژه پزشکان به محصولات وارداتی و عدم مدیریت صحیح در سطوح بالای وزارت بهداشت و درمان و سازمان غذا و دارو
۱۹- نرخ فروش کپسول SUNITINIB ۵۰ mg از سال ۹۷ تا سال ۱۴۰۱ تنها ۴۵ درصد افزایش قیمت داشته است با وجود حذف دلار ۴۲۰۰۰۰ ریال و تورمهای شدید دلیل این افزایش نرخ بسیار ناچیز چیست؟ برای حفظ حقوق سهامداران چه اقداماتی برای افزایش نرخ مناسب انجام شده است؟

متاسفانه یکی از مشکلات تولیدکنندگان دارویی عدم تطابق افزایش هزینههای تورمی با قیمت دارو می باشد وزارت بهداشت قیمتهای تحمیلی خود را به شرکتها اعلام و بعضی از شرکتها برای حفظ حقوق صاحبان سهام ترجیح می دهند این محصولات را تولید نکنند.

کد خبر 484044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =