فرار از بورس / فشار بر بازار بدهی

در حالی که لایحه برنامه هفتم در مجلس در دست رسیدگی است و مالیات بر عایدی در گیر و دار است، دولت لایحه بودجه ۱۴۰۳ و لایحه مالیاتی جدیدی را به مجلس داده است. لایحه بودجه چندان انبساطی نیست

به گزارش صدای بورس،در حالی که لایحه برنامه هفتم در مجلس در دست رسیدگی است و مالیات بر عایدی در گیر و دار است، دولت لایحه بودجه ۱۴۰۳ و لایحه مالیاتی جدیدی را به مجلس داده است. لایحه بودجه چندان انبساطی نیست. یارانه‌ها رشد کمتر از تورم داشته و رقم فروش سهام و انتشار اوراق رشد بالایی داشته است. در شرایطی که فشار دولت برای فروش اوراق، بازار بدهی را به بالاترین نرخ بهره‌های تاریخی خود رسانده است و صدای عضو هیات مدیره سازمان بورس را نیز در آورده است. رئیس بانک مرکزی نیز خبر از کاهش رشد نقدینگی به زیر ۳۰درصد داده است. شورای پول و اعتبار، محدودیت‌های بانکی «خودرو» و «خساپا» را لغو کرد که سیگنال مثبتی به بازار بود، البته بازار چندان استقبال نکرد.

تغییر فرمول و شرایط محصولات زنجیره فولاد
کدال شاهد انتشار موج گسترده عملکردهای حسابرسی بود. «ثعرب» بیش از ۱۰۰۰ ریال در ۱۲ ماهه ساخت. حسابرسی «شبندر» و «زاگرس» سود بیشتری از این شرکت‌ها به بازار مخابره کرد. گروه‌های غذایی و دامپروری و زراعی و حتی قندی‌ها هم گزارش‌های خوبی داشتند. «جوین» در مجمع ۴۵۰ریال تقسیم کرد و افزایش سرمایه صددرصدی از انباشته را کدال کرد. زیرمجموعه‌های «مپنا» نیز سودهای خوبی کدال کردند. «شتران» افزایش سرمایه ۴۲ درصدی را کدال کرد و در گزارش ۶ماهه حسابرسی شده تغییر خاصی در سود نداشت. در بورس کالا فرمول و شرایط محصولات زنجیره فولاد تغییر کرد.
پکرمان از برنده شدن در شکایت علیه شرکت در خصوص فروش اجباری خبر داد. در این گروه شاهد اعلام خبر لغو قیمت‌گذاری دستوری هستیم. سفار برای انتقال کارخانه، بیش از ۴۵۰ میلیارد تومان تجهیزات خرید. وبانک بار دیگر بلوک‌ها را آگهی کرد. بلوک شاراک و شفا روی تابلو رفت و قیمتی بیش از سه برابر تابلو داشتند.
بعید است خریداری برای این نمادها بیاید و گمانه زنی خاصی در خصوص خریداران صورت نمی‌گیرد و حتی این آگهی‌ها اثر خاصی روی قیمت وبانک هم نداشته است که نشان دهنده غیرمحتمل بودن حضور خریدار است. به نظر می‌رسد هدف اصلی بانک ملی نه فروش، بلکه رعایت قانون رفع موانع تولید است. شیران شفاف‌سازی داده که محصولات جدید از برش‌های تولیدی را به سبد محصولات افزوده است. سهامدار عمده شیران، وآتی پس از بازگشایی با صف خرید روبه‌رو شد.

ریزش‌های شدید
در بازار جهانی نفت پس از یک ریزش شدید، بار دیگر به بالای ۸۰دلار برگشت. مس تا ۸۵۰۰دلار رشد کرد و به ۸۴۰۰دلار برگشت. روی و سرب در محدوده ۲۵۰۰ و ۲۲۰۰ دلار درجا میزنند و طلا ۲۰۰۰ دلار را شکست. در اولین روز معاملاتی هفته گذشته شاخص روند نزولی داشت و با افت حدود ۱۰ هزار واحدی به سطح ۲ میلیون و ۲۸ هزار واحد رسید. گروه‌ها و نمادهای کوچک‌تر بازار روز شنبه بیشتر مورد استقبال قرار گرفتند و گروه لاستیک با توجه به اخبار آزادسازی قیمت به صورت دسته جمعی صف خرید شدند. گروه بانکی‌ها که با خبر جریمه ۲۶هزارمیلیارد تومانی به دلیل عدم اجرای قانون جهش تولید مسکن منفی معامله می‌شدند و این فشار عرضه به کلیت بازار سرایت کرده بود، بانک خاورمیانه با شفاف سازی دراین خصوص اصلا متقاضی تایید شده توسط وزارت مسکن به این بانک معرفی نشده است. ارزش معاملات خرد نیز در محدوده ۳۲۰۰ میلیارد تومان ثبت شد. حدود ۷۰ درصد از نمادها در محدوده منفی معامله می‌شدند و دو نماد کرومیت و پتایر بیشترین تقاضا را داشتند.

آتش بس جنگ حماس و اسرائیل
در روز یکشنبه بازار به نسبت روز گذشته مثبت شروع شد و هرچه به ساعات پایانی نزدیک می‌شدیم، فشار عرضه‌ها بر بازار بیشتر بود. ارزش معاملات خرد به نسبت روز گذشته افزایش داشت و حدود ۴۴۰۰ میلیارد تومان بود. شاخص کل با کاهش حدود ۰.۱۲ درصدی به رقم ۲ میلیون و ۲۶ هزار واحدی رسید. از اتفاقات مهم این روز بازگشایی نماد صبا فولاد خلیج فارس (فصبا) در فرابورس با قیمت ۶۶۱۵ ریال بود. شایعاتی از لغو جریمه بانکی‌ها در بازار به گوش می‌رسد که همین اخبار سبب شد که معاملات بهتری نسبت به روز قبل داشته باشند. از سوی دیگر اخبار مثبت و آتش‌بس جنگ حماس و اسرائیل سبب شد که نگرانی‌ها و ریسک سیاسی در منطقه کاهش یابد.

فشار عرضه بر بازار
در روز دوشنبه بازار منفی و رکودی را شاهد بودیم انتشار مصوبه‌ای در خصوص اخذ مالیات از سود سپرده‌های صندوق‌های با درآمدثابت در میانه‌های بازار سبب شد که فشار عرضه بر بازار بیشتر شود. حدود ۸۰ درصد نمادها در بازه‌های منفی معامله شدند. از اخبار مهم دیگر این روز دو پذیره نویسی فصباح و اتوآگاه بود که با توجه به پذیره نویسی سنگین در شرایط رکودی و کمبود نقدینگی در بازار سبب افزایش عرضه در بازار شد. شاخص کل با ریزش ۸ هزار واحدی به سطح ۲ میلیون و ۱۷ هزار واحد افت کرد. خروج پول حقیقی حدود ۳۲۰ میلیارد تومان را شاهد بودیم.

عدم استقبال
درآخرین روز آبان ماه شاخص کل توانست با رشد اندک به سطح ۲ میلیون و ۲۰ هزار واحد بازگردد. پس از مدت‌ها شاهد ورود پول ۱۷۴ میلیارد تومان به بازار بودیم و ارزش معاملات خرد همچنان پایین و در سطح ۳۸۰۰ میلیارد تومان است. از مهم ترین اخبار این روز می‌توان به تقدیم بودجه ۱۴۰۳ به مجلس اشاره کرد که از نکات مهم آن می‌توان به برنامه افزایش درآمد مالیاتی ۴۲ درصدی دولت، افزایش سن بازنشستگی و صادرات روزانه نفت یک میلیون و ۳۵۰هزار بشکه و با قیمت ۶۵ یورو می‌توان نام برد. دولت در خصوص انتشار اوراق بدهی در بازار سرمایه رشد ۳۶ درصدی را دیده است. باتوجه به کمبود سرمایه در بازار پذیره نویسی سنگین فصباح با عدم استقبال جدی سرمایه‌گذاران روبه‌رو شد.
در آخرین روز هفته بازار شروعی مثبت داشت و در نیمه دوم بازار عرضه‌ها بر بازار پیشی گرفتند و انتشار جزئیات بودجه و ابهام در آن سبب افزایش رکود در بازار شد. نگرانی‌ها از رشد انتشار اوراق دولتی از یک سو و افزایش مالیات از سویی دیگر سبب نگرانی در میان سرمایه‌گذاران شده است. آتش بس جنگ حماس و اسرائیل سبب کمرنگ شدن ریسک سیاسی شده است و به تبع آن نرخ دلار آزاد روند کاهشی به خود گرفته است. ارزش معاملات خرد در محدوده ۴۰۰۰ میلیارد تومان قرار گرفت و شاخص کل با رشد ۲۲۰۰ واحدی درسطح ۲ میلیون و ۲۲ هزار واحد قرار گرفت. دو نماد کترام و کرومیت نیز بیشترین ارزش معاملات خرد را داشتند.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۵۲۰ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 483570

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =