عصر یخبندان در بورس

در آبان‌ماه سال جاری روند حرکت بازار سرمایه نزولی بود و شاخص با افت محسوسی مواجه شد. بازار در روز اول آبان‌ماه با ریزش آغاز به کار کرد و...

به گزارش صدای بورس، در آبان‌ماه سال جاری روند حرکت بازار سرمایه نزولی بود و شاخص با افت محسوسی مواجه شد. بازار در روز اول آبان‌ماه با ریزش آغاز به کار کرد و در قله ۲ میلیون و ۲۱ هزار و ۹۰۴ واحدی قرار گرفته بود و این ریزش تا ۶ آبان ادامه داشت که به پایین ترین میزان خود در ماه یعنی یک میلیون و ۹۵۱ هزار و ۲۱۷ واحد رسید که قله ۲ میلیون واحدی را از دست داد.

پس از آن شاخص روند افت و خیز خود را تا تاریخ ۱۰ آبان‌ماه ادامه داد و از شنبه ۱۳ آبان تا انتهای هفته روند مثبتی را درپیش گرفت که توانست از قله ۲ میلیون واحدی عبور کند و روند ثابتی را تا دوشنبه هفته بعد حفظ کند اما از ۲۳ آبان‌ماه دوباره شاهد ریزش بازار سرمایه بودیم و این روند تا دوشنبه هفته آینده ادامه یافت اما در آخرین روز آبان شاخص کل با رشد اندک ۲ هزار واحدی روی کانال ۲ میلیون و ۲۰ هزار واحد ثبت شد و به این ترتیب تفاوت چندانی بین اولین و آخرین روز آبان‌ماه به وجود نیامد.

هفته اول
در هفته نخست ارزش معاملات خرد به صورت متوسط روزانه ۳.۶ همت بود و حدود ۱.۵ همت نقدینگی اشخاص حقیقی از بازار سهام خارج شد. در بازار درآمد ثابت‌ها نیز شاهد خروج بیش از ۲۰۰ میلیاردی نقدینگی اشخاص حقیقی بودیم. روز دوشنبه و در اولین روز آبان‌ماه شاخص کل و شاخص هم وزن نزولی بودند و کاهش ۰.۳۶ درصد و ۰.۶۲ درصدی داشتند. در این روز ارزش معاملات ۳.۸ همت بود. خروج پول در این روز شدت گرفت به بیش از ۴۰۰ میلیارد رسید. روز سه شنبه با ثبت افت بیش از یک درصدی برای شاخص کل و ۱.۴۷ درصدی برای شاخص هم وزن و همچنین خروج ۵۰۰ میلیارد تومانی اشخاص حقیقی از بازار بدترین عملکرد هفتگی را به خود اختصاص داد. و در روز چهارشنبه با حفظ حمایت ۲ میلیون واحد، شاخص کل و هم وزن رشد اندکی داشتند. در نهایت بازار متعادل و کم حجم به پایان رسید.

آغاز ناگوار
اولین روز هفته دوم آبان‌ماه از بدترین روزهای بورس در سال جاری بود، شاخص کل و شاخص کل هم وزن به ترتیب بیش از ۲.۵ و ۳.۴ درصد افت را ثبت کردند و حدود هزار همت از ارزش معاملات ۴ همتی بازار خروج پول اشخاص حقیقی از بازار بود. اما در روز یکشنبه با توجه به محدودیت‌هایی بر فروش اشخاص حقوقی و بازارگردان‌ها، بخشی از سقوط آزاد بازار در روز شنبه جبران و روند بازار مثبت شد. این روند مثبت تا انتهای هفته دوم نیز پیش رفت.

اتفاقات تاثیرگذار
از اخبار مهم این ماه تداوم تصمیم گیری شورای رقابت برای قیمت‌گذاری خودرو بود. همچنین می‌توان به خبر تجدید ارزیابی دارایی‌ها در سیمانی‌های زیرمجموعه «شستا» اشاره کرد که با اقبال سرمایه‌گذاران مواجه شد و در درصدهای مثبت معامله شدند. بازار همچنان تحت تاثیر تحولات پیرامون جنگ حماس و رژیم صهیونیستی قرار داشت اما آرام شدن اتفاقات جنگ غزه و خبر افزایش آزاد سازی ۱۰ میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در عراق و شفاف سازی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها از عوامل رشد و اعتدال بازار بودند.

شرایط در بازارهای جهانی
در بازارهای جهانی نفت خام کم توجه به تحولات خاورمیانه و با تمرکز بر آمار ضعیف تولیدات صنعتی چین و همچنین سیاستگذاری کماکان انقباضی بانک مرکزی آمریکا با افت قیمت مواجه شد و کاهش ۳ درصدی را تجربه کرد و به ۸۱ دلار رسید. طلا در محدوده ۲۰۰۰ دلار بود و با رشد دلار در بازار آزاد، اقبال به نمادهای تولیدکننده طلا و ابزارهای طلا از جمله صندوق‌ها و گواهی سپرده بیشتر شد. روی رشد یک درصدی را تجربه کرد و سرب با افت ۲ درصدی هفتگی همراه شد. فلز مس تحت تاثیر اخباری مبنی بر تصمیم چین برای افزایش ذخایر مس با رشد ۲ درصدی مواجه شد و به محدوده ۸۰۵۰ واحدی رسید.

شروع رشد از هفته سوم
اولین روز هفته سوم پس از کاهش ریسک سیاسی در منطقه شاهد شروع قدرتمند دربازار بودیم و شاخص‌های بورس با رشد همراه شدند. قدرت فروشنده‌ها در بازار تضعیف شده و شاهد غلبه خریداران بر فروشندگان بودیم. ارزش معاملات خرد در محدوده ۴۰۰۰ میلیارد تومان قرار گرفت. صندوق های اهرمی و نمادهای شاخص ساز و بزرگ که اخبار تجدید ارزیابی داشتند بیشتر مورد اقبال سرمایه گذاران قرار گرفتند. روند بازار در این هفته نیز رو به رشد بود. از یکشنبه شاخص به مقاومت ۲ میلیون واحدی بازگشت.

در انتهای ماه
در هفته چهارم نیز روند بازار در ابتدا معتدل بود اما از روز سه شنبه ۲۳ آبان با افت مواجه شد و این افت تا چهارشنبه ادامه داشت. در نهایت شاخص کل با کاهش حدود ۰.۴۸ درصدی به رقم ۲ میلیون و ۴۶ هزار واحدی رسید. در هفته پایانی نیز همچنان با روند منفی روبه‌رو بودیم و شاخص روز اول هفته را با افت شروع کرد. و تا ۲۹ آبان روند منفی خود را ادامه داد اما در روز سه شنبه و مصادف با آخرین روز آبان بازار شروع مثبت ضعیفی داشت و در نهایت با ۲ هزار واهد رشد به کار خود پایان داد.

آخرین وضعیت
با توجه به آمارهای رسمی، در ماهی که گذشــت شــاخص کل تغییر چندانی نداشت ارزش معاملات با رشد ۷۳/۱ درصدی و حجم معاملات با بیش از ۱۴۷ درصد رشد مواجه بود.

عصر یخبندان در بورس

در بازارهای موازی، بازار طلا با حدود ۱۰ هزار تومان تغییر قیمت کمترین تغییر را داشت و در کانال ۲ میلیون و چهارصدهزار تومان قرار گرفت. بعد از طلا، سکه نیز با اندکی تغییر کاهش ۷۴ هزار تومانی را تجربه کرد به طوری که از ۲۵ میلیون و ۴۹۱ هزار تومان در ابتدای آبان‌ماه به ۲۵ میلیون و ۴۱۷ هزار تومان در آخرین روز آبان‌ماه رسید.
یورو بیشــترین میزان افزایش قیمت را تجربه کرد و در این ماه ۲+ درصد افزایش قیمت داشت که از ۵۳ هزار و ۹۲۵ تومان به بیش از ۵۴ هزار تومان در روز پایانی ماه رسید. بازار دلار با اندک تفاوتی با ۰.۷۷- درصد کاهش از قیمت ۵۰ هزار و ۵۴۹ تومان به قیمت ۵۰ هزار و ۱۵۹ تومان در پایان ماه رسیده است. بنابراین در آبان ماه تمامی بازارهای موازی همچون شاخص کل بورس در رکود بودند و تغییر چندانی نداشتند.

عصر یخبندان در بورس

در معاملات آبان‌ماه سال جاری نماد «بالبر» با بیش از ۶۰ درصد رشد قیمتی بیشترین میزان بازدهی را در تابلوی معاملات بورس تهران به خود اختصاص داده است. بعد از این نماد در این تابلو نماد معاملاتی «سیلام» بود که با بیش از ۵۸ درصد رتبه بعدی را از آن خود کرد و سپس نماد «کترام» با ۵۵ درصد و نمادهای «کساپا» و «ولملت» به ترتیب با بیش از ۵۲ و ۴۲ درصد افزایش قیمت بیشــترین میزان بازدهی را از آن خود کردند.
در مقابل، نمادهای معاملاتی «تکشا» با ۲۶ درصد، «کیمیا» با ۱۶ درصد، «ونوین» و «تنوین» با ۱۶ و ۱۴ درصد و در نهایت «فباهنر» با ۱۳ درصد بیشترین افت قیمتی را در تابلوی معاملات بورس تهران تجربه کردند.

عصر یخبندان در بورس

در تابلـوی معاملاتـی فرابـورس نیـز نمادهای «ثرود» بـا ۷۹ درصـد بیشـترین میـزان افزایـش قیمت را در آبان‌ماه ۱۴۰۲ به سـهامداران خود هدیـه داد و پرچمـدار بازدهـی در این ماه شـد. پس از آن، «سجام» با ۴۸ درصـد، «کایزد» بـا ۴۴ درصد، «کی بی سی» و «فصبا» به ترتیب بـا ۴۱ و ۳۹ درصـد نمادهایـی بودند کـه در آبان‌ماه بیشـترین سـودآوری را بـرای سـهامداران خـود بـه ارمغـان آوردنـد امـا از طـرف دیگـر، نمادهـای «اطلس» با ریزشـی بیـش از ۸۹ درصدی و به دنبال آن، «فزرین» با ۲۲ درصد، «بکابل» بـا ۲۱ درصـد، «استارز» با ۱۹ و سپس «رویش» با ۱۹ درصد افت، بیشـترین میـزان کاهش قیمـت را به نـام خـود به ثبـت رسـاندند.

عصر یخبندان در بورس

در بازار پایه، نمـاد معاملاتـی «قشرین» بـا بازدهـی بیـش از ۳۱ درصدی و بعد از آن، نمادهای «تپکو»، «فکمند» و «وارس» و در آخر «آریان» هر کـدام به ترتیـب بـا ۲۴ درصد، ۲۳ درصـد، ۲۲ درصد و ۱۹ درصد بیشـترین رشـد قیمتی را داشـتند. اما در مقابل، بخت با نمادهایی همچون «سلار»، «باران»، «ساذری»، «رفاه» و «ودانا» همراه نبـود و تمامی ایـن نمادهـا با افت قیمت در محدوده ۳۵ تا ۲۵ درصدی، هشتمین ماه سال را به پایان بردند.

عصر یخبندان در بورس

  • محمدرضا شاهوردیلو - خبرنگار
  • شماره ۵۲۰ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 483569

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • بورس در برزخ انتظار

    بورس در برزخ انتظار

    اصلاح بی‌پایان نماگرهای بورسی ورود به عصر جدیدی را آغاز کرده است. پس از افت پی‌درپی قیمت سهام به‌نظر می‌رسید ‌با فرارسیدن نیم‌سال دوم، کارنامه عقبگرد قیمت سهام بسته شود اما تداوم حرکت بازارسهام بر مدار نزولی نشان می‌دهد ابرمشکلات بازارمذکور بزرگ‌تر از آن است که رخدادهای کوچک و حاشیه‌ای بتوانند مسیر قیمت سهام را تغییر دهند.

  • فرار از بورس / فشار بر بازار بدهی

    بررسی بازار در هفته گذشته نشان داد؛

    فرار از بورس / فشار بر بازار بدهی

    در حالی که لایحه برنامه هفتم در مجلس در دست رسیدگی است و مالیات بر عایدی در گیر و دار است، دولت لایحه بودجه ۱۴۰۳ و لایحه مالیاتی جدیدی را به مجلس داده است. لایحه بودجه چندان انبساطی نیست

  • تالار شیشه ای مات شد

    تالار شیشه ای مات شد

    روند منفی که شاخص‌های بورسی در پیش گرفته‌اند با کاهش ارزش معاملات در این بازار چشم‌اندازی مبهم از آینده دادوستدهای تالارشیشه‌ای ترسیم می‌کند.

  • مواجهه مردم با بازار سهام چگونه است؟

    مواجهه مردم با بازار سهام چگونه است؟

    بازارسهام رمقی برای عبور از رکود معاملاتی ندارد. رفتار سهامداران در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد به‌رغم پیشروی نرخ تورم و افزایش حجم نقدینگی، سرمایه‌گذاران معاملات بازار سهام را با احتیاطی دوچندان نظاره می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =