بزرگترین ETFهای بلاکچین در سال ۲۰۲۳

سرمایه‌گذاری غیرمستقیم همواره یکی از بهترین و مطمئن‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری برای افراد تازه‌وارد به هر بازاری به شمار می‌رود. در بازار سهام این موضوع به طور آشکاری به اثبات رسیده که سرمایه‌گذاری غیرمستقیم (از طریق صندوق‌ها) علاوه بر سود نسبی که به سرمایه‌گذار می‌دهد، فرصتی را فراهم می‌کند تا او با روش‌های دیگر سرمایه‌گذاری نیز آشنا شود.

به گزارش صدای بورس، در بازار نسبتا نوپای کریپتوکارنسی نیز وضعیت مشابهی حاکم است. در واقع در چند سال اخیر، سرمایه‌گذاران حوزه کریپتوکارنسی با نوسان‌های زیادی روبه‌رو بودند. در این مدت، قیمت رمزارزهای بزرگ همچون بیت‌کوین، اتریوم و ریپل با اوج و فرودهای چشمگیری مواجه شدند و سرمایه‌گذاران شاهد سود و زیان‌های پیاپی بودند.

این بازار که در حال حاضر بیش از یک هزار و ۳۰۰ میلیارد دلار ارزش دارد، روزانه شاهد میلیاردها دلار خرید و فروش انواع رمزارز است. اما بسیاری از معامله‌گران بیش از آنکه سود ببرند، زیان می‌کنند. شناخت ماهیت این بازار (همچون هر بازار دیگری) از الزامات ورود و سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود. بر این اساس، کارشناسان توصیه می‌کنند، افراد تازه‌کار و سرمایه‌گذاران مشتاق فعالیت در بازار کریپتوکارنسی کار خود را با سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بلاکچین آغاز کنند.

فناوری کاربردی

فناوری بلاکچین مشکلی را حل کرد که به اندازه مبادلات کالا قدمت دارد: نحوه مبادله کارآمد دارایی‌ها. سال‌هاست از اعتبارات اسنادی، پول کاغذی و مسکوکات برای مبادلات استفاده می‌کنند اما اینها برای تجارت و ردگیری دست‌وپاگیر هستند. ابداعات و ابتکاراتی همچون کارت‌های اعتباری و اینترنت به افزایش سرعت و کارایی مبادلات منجر شده‌اند اما بیشتر تراکنش‌ها هنوز هم نیازمند واسطه‌هایی مثل شرکت‌های صدور کارت و بانک‌ها هستند. این سیستم هم دارای اشکالات مختص خود است. به عنوان مثال، بازرگانان متعهد به موسسات مالی هستند که کارمزدهای قابل توجهی دریافت می‌کنند، ممکن است تاخیرهای زیادی در زمان انتقال وجه رخ دهد و شبکه‌های مالی متمرکز بزرگ اغلب اهداف اصلی برای کلاهبرداری و حملات سایبری هستند. علاوه بر اینها، همه امکان دسترسی به نظام بانکی سنتی را ندارند.

فناوری بلاکچین با ظهور بیت‌کوین به شهرت رسید اما امروزه از محدوده رمزارزها فراتر رفته و وارد حوزه‌های جدیدی شده است. به عنوان مثال، صندوق‌های سرمایه‌گذاری بلاکچین ابزارهای جدیدی هستند که به دلیل رشد روزافزون پذیرش و استفاده از فناوری بلاکچین، پتانسیل سودآوری دارند.

ویژگی‌های ETF بلاکچین

صندوق‌های سرمایه‌گذاری بلاکچین، وجوهی هستند که دست‌کم یکی از این معیارها را دارند:

  • در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که با تغییر و تحول برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های تجاری از طریق توسعه و استفاده از فناوری بلاکچین ارتباط دارند
  • صندوق‌هایی هستند که در معاملات آتی و آپشن مرتبط با عملکرد بیت‌کوین، اتریوم و دیگر رمزارزها، یا در ابزارهای سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال ارائه شده توسط مدیران دارایی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

نگاه منتقدان

صندوق‌های سرمایه‌گذاری بلاکچین پدیده‌های نوظهوری هستند. بر این اساس، تعیین روند حرکت آنها یا نتیجه‌گیری دقیق از عملکرد آنها بسیار دشوار است. در چند سال گذشته، بسیاری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری بلاکچین بازده مثبتی داشته‌اند. با وجود این، سرمایه‌گذاران همچنان نگران چشم انداز بلندمدت صندوق‌های سرمایه‌گذاری بلاکچین هستند. همانگونه که برای هر فناوری نوینی صدق می‌کند، در حال حاضر هیچ تضمینی وجود ندارد که همه پتانسیل‌های فناوری بلاکچین عملیاتی شود و در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار گیرد. از سوی دیگر، با توجه به تکامل مفهوم بلاکچین و موانع مقرراتی و قانونگذاری برای آن در سراسر جهان، ریسک ذاتی سرمایه‌گذاری در فناوری‌های مبتنی بر استارتاپ‌ها برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری بلاکچین نیز صدق می‌کند.

برترین‌های بازار

در اینجا تعدادی از بهترین و بزرگترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری بلاکچین که در بازار آمریکا فعالیت می‌کنند، به نقل از سایت VettaFi معرفی می‌شوند. این صندوق‌های سرمایه‌گذاری بلاکچین بر مبنای میزان دارایی، قیمت، بازده، جریان نقدینگی و سود پرداختی دسته‌بندی شده‌اند.

نماد

دارایی (میلیون دلار)

درصد تغییر قیمت (یک‌ساله)

آخرین قیمت (دلار)

بازده یک‌ساله (درصد)

BLOK

۴۵۷

۴۴.۸۴

۲۱.۹۰

۲۲.۵۵

LEGR

۹۳

۱۱.۳۲

۳۷.۲۵

۱۸.۹۲

BITQ

۸۳

۱۱۹.۱۷

۷.۴۳

۲۸.۹۹

BKCH

۷۱

۱۰۱.۵۷

۲۵.۸۰

۲۲.۹۸

BLCN

۶۲

۳.۱۸-

۱۹.۵۴

۱۱.۸۲-

DAPP

۵۱

۱۲۶.۹۷

۶.۰۶

۳۶.۱۸

FDIG

۴۲

۶۱.۹۱

۱۶.۹۲

۲۳.۴۱

CRPT

۲۰

۷۸.۶۹

۵.۸۸

۱۱.۷۷

BITS

۱۴

۱۰۹.۸۰

۳۹.۸۹

۵۰.۳۰

STCE

۱۳

۳۹.۹۹

۲۱.۳۸

۷.۷۳

کد خبر 482579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =