صندوق های سهامی از شاخص پیشی گرفتند

بازار سرمایه هر چند این روزها چراغش سبز است و گاهی قرمزی تابلویش ماندگار می‌شود اما هنوز نتوانسته به روزهای خوش قبل از سال ۹۹ بازگردد و سهامدارانش دست به عصا راه می‌روند...

به گزارش صدای بورس، بازار سرمایه هر چند این روزها چراغش سبز است و گاهی قرمزی تابلویش ماندگار می‌شود اما هنوز نتوانسته به روزهای خوش قبل از سال ۹۹ بازگردد و سهامدارانش دست به عصا راه می‌روند.
در واقع وضعیت این روزهای بازار سرمایه به گونه‌ای است که خیلی‌ها ترجیح داده‌اند برای اینکه تجربه تلخ سال ۹۹ برایشان تکرار نشود، بیشتر به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری بروند. شاید برای همین است که بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری از ابتدای سال تا لحظه تنظیم گزارش بهتر از عملکرد شاخص بوده است. در واقع آنطور که آمارها نشان می‌ دهد و فعالان بازار نیز تاکید می‌کنند؛ در شرایطی که بازدهی شاخص کل کم‌تر از دو درصد بوده، صندوق‌های سهامی به صورت میانگین پنج درصد بیشتر بازدهی کسب کرده‌اند.
به بیانی دیگر، فراز و نشیب بازار سهام از ابتدای سال تا کنون بیانگر تغییر رفتار سهامداران است؛ تغییراتی که باعث شده برای مصون ماندن از گزند ضررو زیان‌های احتمالی گزینه اولشان سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها باشد.
آنطور که آمارها نشان می‌دهد؛ عملکرد صندوق‌های برتر در سال ۹۹ به طور میانگین ۶۱ درصد بهتر از شاخص کل و در یک سال گذشته ۱۳ درصد بهتر از شاخص کل بوده است. با این حال باید دید؛ تغییر رفتار سهامداران تا پایان سال همچنان ادامه دارد و یا اینکه شرایط دیگری رقم خواهد خورد؟

فراز و نشیب بازار
سجاد یزدانی، کارشناس سامانه رسام گفت: بازار سهام پس از تجربۀ روزهایی سراسر سبز در هفته‌های نخست بهار ۱۴۰۲، از سقف قبلی خود و همچنین برای نخستین‌بار از مرز ۵/۲ میلیون واحد عبور کرد. در حالی که با رشد بالای قیمت دلار، طلا و سایر دارایی‌های سرمایه‌ای در زمستان سال گذشته، عدۀ بسیاری از فعالان همچنان به ارزندگی بازار سهام و عقب‌ماندگی آن از رشد واقعی اعتقاد داشتند اما روند بازار از نیمۀ اردیبهشت‌ماه تغییر کرد و وارد فاز اصلاحی شد. او اضافه کرد: نوسانات ناهمگن سهام مختلف در چندماه سپری‌شده از سال ۱۴۰۲، شرایطی را رقم زده که برخی همچنان قادر به شناسایی سود هستند، برخی در محدودۀ سربه‌سر قرار دارند و البته برخی نیز متضرر شده‌اند. او تاکید کرد: شاخص کل پس از رشدی ۲۸ درصدی طی ۲۷ روز کاری از آغاز سال ۱۴۰۲، از ۱۷ اردیبهشت ریزش پرشتاب ۱۳ درصدی را طی پنج روز کاری تجربه کرد و سپس اصلاح با سرعت کم‌تری وارد فاز زمانی شد. برآیند این نوسانات از ابتدای سال تاکنون نشانگر رشد ناچیز حدود دو درصد است.

بازدهی صندوق دارا یکم
به گفته یزدانی، صندوق دارا یکم با وجود خلق ۳۵ درصد بازدهی در یک‌ماه و نیم نخست ۱۴۰۲ و پیشتازی نسبت به شاخص کل، در ادامه اصلاح بیشتری را تجربه کرد و با نزول قیمت هر سهم آن به ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان، بازدهی منفی ۹ درصدی را از ابتدای سال تاکنون در کارنامۀ خود ثبت کرده است.

 صندوق های سهامی از شاخص پیشی گرفتند

 صندوق های سهامی از شاخص پیشی گرفتند

بازدهی صندوق پالایشی یکم
گرچه صندوق پالایشی یکم در یک‌ماه و نیم نخست ۱۴۰۲، مشابه شاخص کل رشدی ۲۸ درصدی داشت اما در ادامه اصلاح بیشتری را تجربه کرد و با نزول قیمت هر سهم آن به حدود ۱۵ هزار تومان، بازدهی منفی ۱۲ درصدی را در بازۀ ابتدای سال تاکنون، ثبت کرده است.

 صندوق های سهامی از شاخص پیشی گرفتند

میانگین بازدهی صندوق‌های سهامی
کارشناس سامانه رسام با بیان‌اینکه در حال حاضر بیش از ۱۰۰ صندوق سهامی متنوع در بازار فعالیت دارند، گفت: تفاوت در ترکیب دارایی‌ها، مدیریت سبد و استراتژی‌های سرمایه‌گذاری متفاوت موجب شده تا شاهد طیف متنوعی از عملکرد و بازدهی‌ در این میان باشیم. بررسی بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی از ابتدای ۱۴۰۲ تا نیمۀ آبان‌ماه نشان می‌دهد که این صندوق‌ها، در شرایطی که بازدهی شاخص کل کم‌تر از دو درصد بوده، به صورت میانگین پنج درصد بازدهی داشته‌اند.

 صندوق های سهامی از شاخص پیشی گرفتند

یزدانی تاکید کرد: با توجه به فراز و نشیب بازار سهام در ۸ ماه گذشته، نوسان و رفتار متفاوت سهام مختلف و همچنین مقایسۀ بازدهی‌های فوق می‌توان نتیجه گرفت؛ افرادی که سرمایه‌گذاری مستقیم و صندوق‌های سرمایه‌گذاری را انتخاب کرده بودند، نسبت به سایرین شرایط بهتری دارند و بازدهی بالاتری کسب کرده‌اند. البته بررسی‌ها نشان می‌دهد تفاوت زیادی میان عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد و باید با بررسی دقیق، انتخاب آگاهانه‌ای داشت.

بازدهی صندوق‌های برتر
امیر ذوالفقاری، تحلیلگر بازار سرمایه با بیان‌اینکه سهامداران درسال ۹۹ به طور میانگین، حدود ۱۳۶ درصد بازدهی کسب کردند، گفت: سال ۹۹ یک دوره اوج و یک دوره نزول داشت و افرادی که در اوج شاخص کل وارد بازار شدند، متحمل ضررهای سنگینی شدند. حرکت شاخص کل در یک سال گذشته تا حدود کمی شبیه سال ۹۹ بوده است با این تفاوت که میزان بازدهی افرادی که آبان ۱۴۰۱ وارد بازار شدند حدود ۵۱ درصد بوده است اما افرادی که در اوج بازار یعنی حوالی اردیبهشت ۱۴۰۲ وارد بازار شدند، حدود ۲۰ درصد متضرر شدند. به بیانی دیگر می‌توان گفت، متضرران امسال بسیار کمتر از دوره نزولی سال ۹۹ بوده است. ذوالفقاری با تاکید براینکه صندوق‌های برتر در سال ۹۹ به طور میانگین ۶۱ درصد بهتر از شاخص کل و در یک سال گذشته ۱۳ درصد بهتر از شاخص کل بوده‌اند، توضیح داد: بازار سهام برای افرادی با دید میان مدت و بلندمدت توصیه می‌شود چرا که اگر کسی با دید کوتاه مدت و بدون آگاهی کافی وارد شود ممکن است در نقطه اوج تصمیم به سرمایه‌گذاری بگیرد و ضرر زیادی را متحمل شود. در کنار این موضوع به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی با سابقه خوب و عملکرد مناسب می‌تواند به بازدهی مناسب و بیشتر از میانگین بازار در کنار صرفه جویی در زمان را برای سهامداران به دنبال داشته باشد.

 صندوق های سهامی از شاخص پیشی گرفتند

  • ارغوان جواهریان - خبرنگار
  • شماره ۵۱۸ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 482559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =