عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری درمقایسه با شاخص

در ابتدای مطلب باید به این نکته مهم اشاره شود که صندوق‌های ETF دولتی (دارا یکم و پالایشی یکم) از نوع سهامی و با مدیریت منفعل هستند و...

به گزارش صدای بورس، در ابتدای مطلب باید به این نکته مهم اشاره شود که صندوق‌های ETF دولتی (دارا یکم و پالایشی یکم) از نوع سهامی و با مدیریت منفعل هستند و جزو صندوق‌های شاخصی-سهامی دسته بندی می شوند.

با این تفاوت که این صندوق‌های شاخصی با هدف پیروی از شاخص کل بورس فعالیت می کنند در حالی که صندوق‌های دولتی با هدف پیروی از شاخص‌های صنایع خاص ایجاد شده اند. صندوق دارا یکم با هدف پیروی از شاخص بیمه و بانک و صندوق پالایشی یکم با هدف پیروی از شاخص فرآورده‌های نفتی به وجود آمده اند.

عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری درمقایسه با شاخص

در جدول برترین صندوق‌های سهامی در یک سال (تا ۱۵ آبان ۱۴۰۲) گذشته صندوق دارا یکم در رده چهارم قرار گرفته است و از حیث بازدهی در مقایسه با کل صندوق‌های سهامی وضعیت مطلوبی دارد. تعداد کل صندوق‌های سهامی تقریبا ۹۰ صندوق است. صندوق های ثروت‌هامرز، مشترک دماسنج و بازده بورس سه صندوقی بودند که در سال اخیر بهتر از صندوق دارایکم عمل کردند.
اما در صندوق پالایشی یکم وضع متفاوت است. این صندوق در مقایسه بازدهی سالانه صندوق‌ها ضعیف تر عمل کرده و در رده یازدهم از حیث بازدهی قرار دارد. این در حالی است که بازار بورس ایران در سال گذشته نوسانات بسیاری را تجربه کرده و پس از فراز و نشیب‌های فراوان شاخص بورس با رشد ۴۹.۲۱ درصد به عدد ۲،۰۳۴،۳۳۲ رسیده است.
در بازه منتهی به ۱۵ آبان ۱۴۰۱ بورس و صندوق‌های سرمایه‌گذاری عملکرد مناسبی نداشتند. وضعیت بازار سرمایه ایران در سال ذکر شده چندان مطلوب نبوده است به طوری‌که بازدهی منفی ۶.۶ درصدی را تجربه کرده است. در این سال صندوق پالایش یکم با بازدهی ۴۰.۱۵ درصد بهترین عملکرد را بین صندوق‌های سهامی داشته و صندوق دارایکم بازدهی منفی ۹.۴۸ درصد را تجربه کرده است.

  • جواد عشقی‌نژاد- کارشناس ارشد بازار سرمایه
  • شماره ۵۱۸ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 482558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =