۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲
صنایع قربانیان قطعی‌ گاز

مساله قطعی گاز موضوع جدیدی نیست و هر سال اتفاق میفتد و شدت و خسارتش بیشتر از قبل می‌شود و اولویت قطعی گاز با واحدهای صنعتی است.

مساله قطعی گاز موضوع جدیدی نیست و هر سال اتفاق میفتد و شدت و خسارتش بیشتر از قبل می‌شود که دلیل آن مسئله‌ای چون افزایش مصرف به دلیل افزایش مشترکین و افزایش مصرف صنعتی و خانگی گاز است. درگذشته به دلایل مختلفی از جمله اینکه روی سرشاخه‌ها به دلیل موضوعات فنی که وجود داشت در انتهای خطوط گاز مثل شمال و شمال غرب کشور و همچنین افزایش شدت سرما، افت فشار را در این مناطق داشتیم به همین دلیل وقتی با هر گونه افت فشاری مواجه می‌شویم در ابتدا گاز واحدهای صنعتی به ویژه واحدهای پر مصرف و شهرک‌های صنعتی را قطع می‌کنند.
چندسال اخیر که شدت مصرف گاز همچون برق افزایش پیدا کرده است به دلیل عدم توان تولید گاز مورد نیاز در دوران پیک‌های مصرف که شدت سرما افزایش می‌یابد، اولویت قطعی گاز با واحدهای صنعتی است تا گاز خانگی قطع نشود و دو مشکل بزرگ را در پی دارد اول اینکه عدم تولید و سود دهی را به دلیل نبود گاز و یا سرمای کارگاه ایجاد می‌کند دوم اینکه تولید کننده نمی‌تواند تعهداتش را به موقع نسبت به مشتریان خود انجام دهد، نیروی کار بیکار خواهد بود و باید حقوق پرداخت شود، تسهیلات بانکی هم باید پرداخت شود و ... اما به ازای آن تولیدی صورت نمی‌گیرد و این مساله هزینه و قیمت تمام شده را افزایش می‌دهد. همچنین در قطعی گاز هم همچون قطعی برق برای بعضی محصولات به ویژه در ذوب و کوره‌ها اگر قطعی بدون اطلاع قبلی داشته باشیم خرابی و ضایعات به وجود خواهد آمد.
قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، پیش‌بینی دارد که قطعی انرژی از جمله آّب، برق و گاز باید با اطلاع قبلی و به طور موجه باشد. همچنین اگر قطعی ناگهانی پیش بیاید به طور مثال در برق، شرکت‌های توزیع مکلف هستند زمینه بیمه کردن تامین مستمر انرژی را فراهم کنند همچنین از طریق شرکت‌های بیمه خسارت واحدهای تولیدی را بپردازند.
عدم تامین گاز ممکن است منجر به عدم تامین برق هم شود، با قطع گاز نیروگاه‌هایی که برق تولید می‌کنند به ویژه نیروگاه‌های کوچک مقیاسی که واحدهای صنعتی برای خود ایجاد کرده‌اند نیز از مدار خارج شده و افتی هم در تامین برق واحدهای صنعتی ممکن است حادث شود که
زیان خود را دارد.
باید بپذیریم که شدت مصرف انرژی چه گاز و چه برق در کشور از نرم جهانی بالاتر است و پرت زیادی داریم و این باعث می‌شود که بخش صنعت تاوان بدهد و قاعدتا اتخاذ سیاست‌های جایگزین در برق و گاز باید به طور جدی انجام شود که با بهبود خطوط تولید و اصلاح دستگاه‌های حرارتی و برودتی می‌توان شدت مصرف را حتی در بخش خانگی کنترل کرد. هرچه شدت مصرف و پرت را در بخش خانگی و صنعتی کاهش دهیم قاعدتا ضریب اطمینان تامین انرژی بالا می‌رود. همانطور که در تابستان با مشوق‌هایی که وزارت نیرو برای برق گذاشت مصرف برق بهینه‌تر شد می‌توان در مصرف گاز هم با همین روش نسبت به کنترل مصرف درست اقدام کرد.
مساله سوخت جایگزین مشکل بزرگی است، در بسیاری از صنایع اصلا توجیه ندارد. معمولا مازوت را جایگزین می‌کنند که باید مشعل مناسب آن را در شرکت قرار دهند، ‌ انبارش دارد و همچنین مشکلات آلودگی و زیست محیطی. در بحث تامین گازوئیل هم به همین شکل به ویژه مساله جابجایی آن نیز مشکل ساز است. این مسائل در حرف ساده اما در عمل بسیار مشکل است.

  • آرمان خالقی - عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت
  • شماره ۵۱۶ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 481943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =