پربازده ترین صندوقهای طلا کدام است؟

شماره ۵۱۵هفته نامه اطلاعات بورس منتشر شد.

به گزارش صدای بورس؛ در شماره ۵۱۵هفته نامه اطلاعات بورس موضوعات مختلفی همچون وضعیت بازارسرمایه، برنامه ششم و هفتم توسعه، ریسک‌های اعتباری کارگزاران، مجامع الکترونیک، صندوق‌های طلا و غیره بررسی شد.

ساختار بی‌ثبات

در سرمقاله این شماره سید مرتضی افقه، اقتصاددان گفت: تقریبا می‌توان اینگونه گفت که هیچ یک از برنامه‌های شش گانه دولت به اهداف مورد نظر خود نرسیده اند و به نوعی اهداف آن ها محقق نشده است، به ویژه سه چهار برنامه اخیر که دلیل آن بازمی‌گردد به اینکه کشوری یا جامعه‌ای آن هم برای ۵ سال می‌تواند برنامه‌ریزی انجام ‌دهد که بتواند میزان هزینه ها و درآمد و نیازهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را پیش بینی کند.

کشور ما از لحاظ ساختاری دارای بی ثباتی های بسیار متعددی به ویژه در رابطه با خارج است و از جمله آن در چندین سال اخیر است که برای مثال مسئله تحریم ها ‌و تنشی که با آمریکا و اروپا به صورت مرتب در نوسان بود و یا تنشی که با آذربایجان وجود داشت، است.

سوپر گزارش‌ها به داد بورس نرسید

ندا کریمی، کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار در هفته جاری مطابق هفته‌های اخیر عمل کرد و خروج نقدینگی افراد حقیقی و کم بودن ارزش معاملات خرد کماکان ادامه داشت به نحوی که انتشار گزارش‌های فصلی تابستان و بعضا سوپرگزارش هم نتوانست روندهای قیمتی قوی در سهام ایجاد کند.

برنامه‌هایی بی نتیجه

بیست و یکمین روز جلسات علنی مجلس شورای اسلامی برای ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه برگزار و موارد مختلفی تصویب شد، این در حالی است که رئیس جمهور خرداد ماه سال جاری لایحه برنامه هفتم توسعه را به مجلس تقدیم کرد، بررسی لایحه از ابتدای مهر ماه در صحن علنی مجلس آغاز شد و مجلس هم اکنون در حال بررسی و به نوعی رایزنی برای این لایحه است.

این لایحه که این روزها در بهارستان مطرح و سرو صدای زیادی نیز به پا کرده است، با انتقادهای بسیار زیادی از سوی کارشناســان همراه است. برخی از این کارشناسان و صاحب نظران تحقق بندهای آن را امری ناممکن میدانند و برخی دیگر نیز آن را به نوعی غیر کارشناســی و غیر واقعی می‌دانند. اما در این بین برخی از کارشناسان بازار سرمایه به نوعی می‌گویند که که اگر این بندها تنها در حد حرف باقی نماند و به مرحله عمل نیز بتواند برسد می‌تواند اثرات مثبتی برای بازارسرمایه و به تبع آن اقتصاد نیز داشته باشند.

مجامع برخط شدند

از سال ۱۴۰۰ یعنی زمانی که سپرده‌گذاری مرکزی این امکان را فراهم کرد تا سهامداران به صورت آنلاین در مجامع حضور پیدا کنند و از صورت‌های مالی و مصوب ناشران خبردار شوند، حدود دو سالی می‌گذرد؛ از آن زمان تا کنون خیلی از ناشران به دلیل مزیت‌های مجامع الکترونیک ترجیح داده‌اند، برخط شوند و کمتر سراغ مجامع سنتی بروند. در واقع با این اتفاق دیگر بخت با حضوری‌ها یار نیست و برخطی‌ها سردمدار شده‌اند. به طوری‌که اگر موانع موجود برطرف شود و برخی قوانین نیز تغییر کند، برگزاری مجامع حضوری رو به افول خواهد گذاشت و بازار مجامع آنلاین داغ‌تر می‌شود.

پربازده‌ترین صندوق‌های طلا کدام است؟

بررسی روند صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر سکه و طلای بورس کالا در بازه دو هفته منتهی به سی‌ام مهر ماه در مقایسه با بازه ابتدای خرداد تا انتهای مهر ماه دو روند متفاوت را نشان می‌دهد. در بازه بزرگتر یعنی بازه ۵ ماهه اغلب قریب به اتفاق این صندوق‌ها با کاهش بازدهی روبه‌رو شده‌اند. نمودار شماره یک نشان می‌دهد، در این دوره کهربا با منفی ۱۲.۴۲۵ درصد بیشترین میزان افت قیمت را در این مدت تجربه کرده است و این در حالی است که زر با افت ۱۲.۳ درصدی در جایگاه دوم قرار گرفته است. کمترین میزان افت ارزش نیز برای صندوق گنج (کیمیا زرین کاردان) با ۶.۳ درصد ثبا شده است.

پرسمان

مسکن متری، سود یا زیان؟

فروش متری مسکن در بورس مساله جدیدی نیست پیش از این نیز تلاش‌های فراوانی جهت راه‌اندازی این طرح در بورس شده بود. حال پس از کش و قوس‌های فراوان و بررسی‌های بسیار در سال‌های اخیر، نهایتا به گفته دست اندرکاران اجرای این طرح به مرحله اجرا نزدیک شده‌ایم.

محمدرضا حبیب‌زاده؛ معاون تامین مالی و خدمات مشاوره تامین سرمایه بانک مسکن:فروش متری مسکن قرار است مزیت‌های اوراق سلف را داشته باشد و نکات مربوط به تبدیل شدن به ابزار بدهی را ندارد بلکه به ابزار واقعی تبدیل خواهد شد.

اعظم هنردوست؛ مدیر سرمایه‌گذاری و تامین مالی شرکت سرمایه گذاری مسکن:در طرح فروش متری مسکن افراد با پس‌انداز خرد می‌توانند در بخش مسکن سرمایه گذاری کنند که هم برای آنان عایدی داشته باشد و هم سازنده می‌تواند پروژه خود را تامین مالی کند و یکی از معضلات سازندگان که ابزار مناسبی برای تامین مالی ندارند حل شود .

محمود اولاد؛ کارشناس اقتصادی:تنوع ابزارها در بازار موجب می‌شود که افراد با انگیزه های مختلف و سطح مختلف ریسک پذیری و ریسک گریزی و ترجیحات مختلف، در بازار حضور داشته باشند و منابع خرد بیشتری برای تأمین مالی پروژه‌های سرمایه‌گذاری جمع شود.

مجید گودرزی؛ مدرس مدیریت مالی : مافیای مسکن به دنبال این هستند که به هر قیمتی شده آشفتگی را در بازار مسکن حفظ کنند. برای مثال وام‌هایی که در حال حاضر پرداخت می‌شود در جهت بالا بردن قیمت‌ها و ایجاد آشوب در بحران مسکن کشور بوده و از بدترین وام‌های ممکن است.

ابراهیم سماوی؛ کارشناس بازار سرمایه: این طرح با همه پیچیدگی‌هایی که دارد اما هیچ کمکی به خانه‌دار شدن اقشار جامعه نمی‌کند و حتی ممکن است بخشی از بازار نقدینگی هم از بازار سرمایه و بخش تولید خارج شود و در یک گرداب بلاتکلیف قرار گیرد.

گفتگو

برنامه افزایش سرمایه ۳ هزار میلیارد ریالی در سال جاری

بازارسرمایه در همه کشورهای دنیا یکی از مهمترین بازارهای سرمایه‌گذاری به شمار می‌آید و اقبال برای آن به شدت زیاد است و قطعا در رشد و توسعه یافتگی این بازار، طراحی و به کارگیری ابزارهای نوین نقش به سزایی داشته است. ابزارهای نوین مالی در بازار سرمایه برای حل مشکلاتی که در بازار وجود دارد، طراحی و به اجرا در آمده است. بر این اساس در گفتگو هفته‌نامه اطلاعات بورس با عبدالحمید سرودلیر، معاون اجرایی کارگزاری بانک آینده به بررسی شرایط حال حاضر بازار سرمایه، ابزارهای نوین مالی در بازار و وضعیت کارگزاری‌ها در این بازار پرداختیم.

موج‌سواری بر امواج بازار سرمایه با صندوق موج

نام صندوق‌های اهرمی که این روزها بیش از پیش شنیده می‌شود و یکی از آنها نیز به زودی به جمع دیگر صندوق‌ها می‌پیوندد، از جمله ابزارها برای سرمایه‌گذاری آن هم در بازار صعودی است چرا که بنا به گفته‌های عضو هیأت‌مدیره و معاونت سرمایه‌گذاری گروه مالی فیروزه، استفاده از مکانیزم اهرم در این صندوق‌ها، سبب می‌شود سرمایه‌گذاران بدون نیاز به دریافت وام یا اعتبار، بازدهی چند برابری را تجربه کنند.در واقع آنطور که امیر تقی‌خان تجریشی، گفته است؛ استفاده از اهرم در این نوع از صندوق‌ها علاوه بر بازدهی بالاتر، ریسک بالاتری را هم به همراه خواهد داشت.

او با تاکید براینکه واحدهای صندوق‌های اهرمی هم برای افراد ریسک‌گریز و هم‌ برای افراد ریسک‌پذیر طراحی شده است، درباره مزایای آن به هفته نامه اطلاعات بورس گفت: امکان بازدهی مضاعف در واحدهای ممتاز، سود تضمین شده در واحدهای عادی وسازگار بودن با سطح ریسک سرمایه‌گذاران از جمله مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری اهرمی محسوب می‌شود.

تجریشی، ورود صندوق اهرمی «موج» به بازار را از برنامه‌های مهم گروه مالی فیروزه برشمرد و اضافه کرد: در راستای تنوع‌بخشی صندوق‌های سرمایه‌گذاری و متناسب با سلیقه سرمایه‌گذاران، در هفته جاری این صندوق پذیره‌نویسی می‌شود.

کد خبر 481628

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =