برترین شرکت‌های کریپتویی با کلاهبرداری یک میلیارد دلاری

هر روز داستان جدیدی از کلاهبرداری و تقلب در بازار ارزهای دیجیتال منتشر می‌شود. این وضعیت نشان‌دهنده ضرورت مقررات‌گذاری برای این صنعت است.

به گزارش صدای بورس، به تازگی دادستان‌های آمریکا، سه شرکت معتبر و مشهور کریپتویی را به کلاهبرداری بیش از یک میلیارد دلار از سرمایه‌گذاران متهم کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری بی‌بی‌سی، لتیشیا جیمز، دادستان کل نیویورک گفت صرافی رمزارز Gemini درباره ریسک‌های یک سرمایه‌گذاری به مشتریان خود دروغ گفته است. این صرافی گفته بود، بازده این سرمایه‌گذاری کریپتویی بیش از نرخ‌های بهره است. در این برنامه، شرکت وام‌دهنده کریپتویی Genesis و شرکت مادر آن (Digital Currency Group) نیز مشارکت داشته‌اند. فعالیت این صرافی نوامبر گذشته متوقف و دسترسی مشتریان به منابع مالی قطع شد.

این اتفاق مدت کوتاهی پس از اعلام ورشکستگی صرافی کریپتوکارنسی FTX رخ داد. در حال حاضر سم بنکمن فراید (مدیرعامل این صرافی ورشکسته) درگیر دفاع از خود در برابر اتهام کلاهبرداری است.

شرکت Genesis که وام‌های کلانی به شرکت‌های زیرمجموعه خود پرداخته بود، چند ماه پس از شرکت FTX اعلام ورشکستگی کرد. دادستان کل نیویورک در این باره گفت: این نمونه دیگری از بازیگران بدی است که از طریق صنعت فاقد نظارت کریپتوکارنسی باعث آسیب دیدن سرمایه‌گذاران شده است. در این زمینه، دو شرکت Digital Currency Group و Gemini گفته‌اند که در برابر این ادعا و اتهام از خود دفاع خواهند کرد. بری سیلبرت، بنیانگذار این شرکت با تاکید بر اینکه این ادعاها و اتهامات بی‌اساس است، گفت: صداقت و رعایت امانت همواره یکی از اصول راهنمای ما بوده است.

این اقدام قانونی علیه شرکت‌های Gemini و Genesis جدیدترین اقدامی است که از انفجار درونی صنعت کریپتوکارنسی در سال گذشته و تیره شدن بازار ارزهای دیجیتال انجام شده است. این سه شرکت در مجموعه Gemini Earn که در سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد، فعالیت مشترک داشتند. این مجموعه به کاربران اجازه می‌داد تا از طریق صرافی با سود بیش از ۷ درصد به شرکت Genesis وام کریپتویی بدهند.

دادستان‌ها در شکواییه گفته‌اند، شرکت Gemini از وضعیت مالی شکننده Genesis که از ابتدا گریبانگیرش بوده، اطلاع داشته است. با این حال، به مشتریان خود درباره ریسک‌های وام‌دهی به این شرکت هشدار نداده است.

در ژوئن ۲۰۲۲ وقتی Genesis با بیش از یک میلیارد دلار زیان ناشی از فروپاشی دیگر شرکت کریپتویی مواجه شد، این ریسک‌ها افزایش پیدا کرد. دادستان‌ها اعلام کردند که شرکت‌های Genesis و DCG تلاش کردند با مانورهای مالی و گزارش‌های نادرست حتی به شرکت Gemini، حقیقت را کتمان کنند. در گزارش‌های این دوشرکت آمده بود که شرایط مالی بسیار خوب و تراز مالی قوی است.

پیش از این شرکت‌های Genesis و DCG با اتهام کلاهبرداری درباره Gemini روبه‌رو بودند. این شرکت، یک صرافی کریپتویی است که به دست دوقلوهای وینکلووس بنیانگذاری شده است. ادعای این دو برادر درباره مارک زاکربرگ و دزدیدن ایده فیسبوک سروصدای زیادی به راه انداخته بود.

درباره این پرونده، شرکت Gemini اعلام کرد که طرح این دعوا تاییدی بر ادعاهای این شرکت علیه Genesis است. شرکت Gemini در بیانیه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، اعلام کرد: سرزنش یک قربانی به دلیل اینکه مورد کلاهبرداری و اطلاعات نادرست قرار گرفته، معنایی ندارد و ما منتظر حضور در دادگاه و دفاع از خود در برابر این وضعیت ناسازگار هستیم.

با این حال، بر اساس مفاد شکواییه، در تابستان سال گذشته، تعدادی از کارکنان ارشد شرکت Gemini با آگاهی از وضعیت مالی این شرکت، دارایی‌های خود را از این شرکت بیرون کشیدند. دادستان کل در این باره گفت: این شرکت‌های کریپتوکارنسی به سرمایه‌گذاران دروغ گفتند و تلاش کردند که زیان بیش از یک میلیارد دلاری را از آنان پنهان کنند. در این میان، زیان‌دیدگان اصلی، سرمایه‌گذاران متوسط بودند که با اطلاعات نادرست گمراه شده بودند. او افزود: در میان ۲۳۲ هزار سرمایه‌گذار زیان‌دیده که قربانی این کلاهبرداری شده‌اند، یک مادربزرگ ۷۳ ساله بازنشسته دیده می‌شود.

اعلام ورشکستگی

اوایل امسال شرکت Genesis که با اتهام فروش غیرقانونی کریپتو از سوی کمیسیون بورس و ارواق بهادار آمریکا روبه‌رو شده بود، اعلام ورشکستگی کرد. این شرکت در اصل به عنوان یک بستر خارج از بورس بیت‌کوینی برای معاملات کریپتوها در حجم‌های بالا طراحی شده بود. ورشکستگی این شرکت پس از فروپاشی صرافی FTX رخ داد. پرونده شرکت FTX و محاکمه مدیرعامل آن هم‌اکنون در جریان است. اوایل امسال، Genesis حدود ۳۰ درصد از کارکنان خود را اخراج کرد که این موضوع به تردیدها درباره وضعیت مالی این شرکت دامن زد.

کد خبر 481593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =