پایانی بر سفته‌بازی دربازار مسکن

در جلسه‌ای که اخیراً با حضور فعالان بازار سرمایه و صنعت و مسئولان مربوطه در سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد.

در جلسه‌ای که اخیراً با حضور فعالان بازار سرمایه و صنعت و مسئولان مربوطه در سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد، قرار بر این شد که پس از اعلام نظرات و جمع بندی دستورالعمل نهایی ابلاغ شود. پس از ابلاغ دستورالعمل، اولین پروژه به صورت طرح اولیه اجرا می‌شود و بعد از آن می‌توان درباره تاثیر و مزایای آن بحث کرد. باید توجه داشت بازار مسکن بسیار بزرگ است و با یک یا چند پروژه تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد، هر ابزاری باید در ابعاد گسترده اجرا شود تا تاثیرات آن مشخص شود. در طرح فروش متری مسکن افراد با پس‌انداز خرد می‌توانند در بخش مسکن سرمایه گذاری کنند که هم برای آنان عایدی داشته باشد و هم سازنده می‌تواند پروژه خود را تامین مالی کند و یکی از معضلات سازندگان که ابزار مناسبی برای تامین مالی ندارند حل شود اما نمی‌توانیم بگوییم بازار مسکن را دچار تغییری می‌کند مگر اینکه خطایی نداشته و در ابعاد گسترده در پروژه‌های بزرگ‌تر و بیشتر استقبال شود.
افراد می‌توانند از این طریق صاحب خانه شوند به این صورت که به طور مثال فردی ۵۰ یونیت پایه را می‌خرد و بعد از اینکه به مرحله سررسید و تحویل رسید باقی پول را آورده و باقی آن را بخرد، همچنین ممکن است با توجه به اینکه همه نمی‌توانند یک واحد کامل را بخرند در انتها مجبور به فروش یونیت‌های خود شوند و عده دیگری با خرید آن یونیت‌ها و دارا بودن یونیت‌های خود صاحب یک واحد کامل شوند. چنانچه این ابزار شناخته شود می‌تواند ابزار مفیدی هم برای مردم که بتوانند خرد خرد مسکن بخرند و هم برای سازندگان جهت تامین مالی باشد.
به نظرمی‌رسد بهتر است پروژه‌هایی که روی این طرح تعریف می‌شود پروژه‌های متوسط و یا متوسط رو به پایین باشد. در سرمایه گذاری مسکن رسالت بیشتر متوسط سازی است تا استقبال بیشتری از آن شود و افرادی که واقعا توان خرید مسکن ندارند وارد آن شوند.
با ورود بیشتر سرمایه گذاران به این طرح و آگاه سازی مردم از آن با توجه به این که بازار مسکن پر اقبال ترین بازار کشور به ویژه به صورت سنتی است، مردم می‌توانند با پس انداز خرد در این بستر از بخش مسکن عایدی کسب کنند. اگر این اتفاق بیفتد و سرمایه‌گذاران بیشتری به این طرح بپیوندند و اوراق سلف بیشتری منتشر شود و مردم نیز از آن استقبال کنند، کمک بزرگی به سازنده، خریدار و بخش مسکن خواهد بود.
همچنین امکان سفته بازی به واسطه فروش متری مسکن بعید به نظر می‌رسد و نمی‌تواند تاثیری بر افزایش قیمت مسکن داشته باشد.

  • اعظم هنردوست - مدیر سرمایه‌گذاری و تامین مالی سرمایه گذاری مسکن
کد خبر 481527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =