رشد ۱۱۱ درصدی صندوق‌های مشترک کاریزما

گروه خدمات بازار سرمایه کاریزما دارای نه شرکت زیرمجموعه با نام‌های شرکت سبدگردان کاریزما، شرکت مشاور سرمایه‌گذاری کاریزما و شرکت سرمایه‌گذاری کاریزما، کارگزاری کاریزما، بیمه کاریزما، صرافی کاریزما، تأمین انرژی کاریزما، بازارگانی کاریزما و پردازی اطلاعات مالی کاریزماست. شرکت سبدگردان کاریزما را می‌توان نخستین شرکت سبدگردان کشور دانست.

به گزارش صدای بورس، گروه خدمات بازار سرمایه کاریزما به ‌عنوان یک شرکت هلدینگ مالی در تابستان ۱۳۹۷ تأسیس شده و مجوز فعالیت خود را دریافت کرده است. این شرکت دارای نه شرکت زیرمجموعه با نام‌های شرکت سبدگردان کاریزما، شرکت مشاور سرمایه‌گذاری کاریزما و شرکت سرمایه‌گذاری کاریزما، کارگزاری کاریزما، بیمه کاریزما، صرافی کاریزما، تأمین انرژی کاریزما، بازارگانی کاریزما و پردازی اطلاعات مالی کاریزماست. شرکت سبدگردان کاریزما را می‌توان نخستین شرکت سبدگردان کشور دانست که در سال ۱۳۹۰ تأسیس شده و به‌عنوان یکی از مجموعه‌های خوش‌نام بازار سرمایه کشور مشغول به کار است. این شرکت در حال حاضر مدیریت ۱۷ صندوق سرمایه‌گذاری متنوع را برعهده دارد که در ادامه ضمن معرفی این صندوق‌ها، مروری بر عملکرد آن‌ها نیز خواهیم داشت.

صندوق‌های سهامی کاریزما
خالص ارزش دارایی‌های صندوقِ مشترک کاریزما با رشدی ۱۱۱ درصدی در یک‌سال گذشته در مرز ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال قرار دارد. این صندوق با اختصاص ۹۰ درصد از سبد خود را به بازار سهام و در صدر آن گروه‌های «مواد و محصولات دارویی»، «محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر» و «فلزات اساسی» در یک‌سال گذشته ۶۷ درصد بازدهی داشته است. صندوق قابل ‌معامله سپند کاریزما با اختصاص سهمی ۹۴ درصدی به بازار سهام و به‌خصوص گروه‌های «فلزات اساسی» و «محصولات شیمیایی» بازدهی ۶۵ درصدی محقق ساخته است. صندوق سهامی اهرمی کاریزما نیز در ۱۲ ماه اخیر، بازدهی بسیار خوب ۱۰۴ درصدی داشته است. صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما که در آن اصل سرمایۀ سرمایه‌گذاران تضمین می‌شود و طی حدود یک‌سال اخیر، بازدهی ۵۵ درصدی داشته است. در تاریخ ۰۹/۰۷/۱۴۰۲ صندوق بخشی دایا با نماد متال که در سهام شرکت‌های فلزی و معدنی سرمایه گذاری کرد به مبلغ ۱۰.۰۰۰ میلیارد ریال پذیره  نویسی شد.

شش صندوق با هدف جذب سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز بازار
شش صندوق از ۱۵ صندوق این شرکت در راستای جذب سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز، در گروه صندوق‌های با درآمد ثابت (اعم از نیکوکاری و قابل ‌معامله و ... ) مشغول رقابت با دیگر صندوق‌ها هستند. دو صندوق با درآمد ثابت کارا و صندوق مختص سرمایه‌گذاری در اوراق دولتی، در یک‌سال اخیر بیش‌تر از سایر صندوق‌های بادرآمد ثابت مجموعه و بسیاری از صندوق‌های رقیب، بازدهی کسب کرده‌اند. صندوق قابل ‌معاملۀ با درآمد ثابت کارا با خالص ارزش دارایی بیش از ۱۴۱ هزار میلیارد ریال، بزرگ‌ترین صندوق مجموعۀ کاریزماست. صندوق نیکوکاری دانشگاه تهران و صندوق فردای روشن از نوع صندوق‌های نیکوکاری‌ هستند؛ سرمایه‌گذاران با سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها تمام یا بخشی از سود خود را جهت امور خیریه اهدا می‌کنند. صندوق‌های کمند و کاریزما نیز عملکرد خوبی داشتند و بیش از ۲۳ درصد بازدهی در یک‌سال اخیر
محقق ساخته‌اند.

صندوق مختلطِ کاریزما
صندوق سرمایه‌گذاری مختلط کاریزما در تیرماه ۱۴۰۰ آغاز به کار کرده و محصولی برای سرمایه‌گذاران با سطح ریسک متوسط محسوب می‌شود. مدیران صندوق با اختصاص ۵۸ درصد از دارایی صندوق به بازار سهام، ۱۹ درصد به بازار بدهی و ۲۲ درصد به سپردۀ بانکی، موفق به کسب بیش از ۶۴ درصد بازدهی در سال گذشته شده‌اند.

صندوق‌های جدید
سبدگردان کاریزما در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ چند صندوق جدید را برای نخستین‌بار در بازار سرمایه‌ ایران راه‌اندازی کرده است؛ صندوق کهربا که به سرمایه‌گذاری در سکه طلا اختصاص دارد، صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی کمان کاریزما، صندوق سرمایه‌گذاری در صندوق صنم که پرتفویی متشکل از سایر صندوق‌های بازار دارد، صندوق سرمایه‌گذاری بخشی فلزات دایا با نماد متال، صندوق اهرمی کاریزما و همچنین صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما که در جدول مشروح عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت شرکت سبدگردان کاریزما را مشاهده می‌کنید.

رشد ۱۱۱ درصدی صندوق‌های مشترک کاریزما


بازدهی متناسب با ریسک
سبدگردان کاریزما اولین شرکت تخصصی مدیریت دارایی در بازار سرمایه بوده و سابقه درخشانی در طول دوره فعالیت خود به جا گذاشته است. این شرکت با مدیریت دارایی بیش از ۶۵۰ هزار میلیارد ریال در قالب ۱۷ صندوق سرمایه گذاری و سبدهای اختصاصی، همواره در تلاش است تا بازدهی متناسب با ریسک مورد انتظار سرمایه‌گذاران را ایجاد کند، تنوع صندوق‌های این شرکت موجب شده است تا سرمایه‌گذاران محترم به راحتی بتوانند در طیف گسترده ای از صندوق‌های سرمایه‌گذاری اعم از صندوق‌های بدون ریسک و با بازدهی پایدار و نقدشوندگی بالا، واحدهای عادی صندوق تضمین اصل سرمایه برای بهره‌مندی از نوسانات مثبت بازار سرمایه بدون تحمل زیان به شرط ماندگاری حداقل ۹۰ روز و صندوق سهامی اهرمی کاریزما که به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا با مبلغی بیش از مبلغ سرمایه‌ خود در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری کنند.
استراتژی کاریزما طراحی و تأسیس صندوق‌های متنوع بوده تا نیاز مخاطبین خاص خود را برآورده کند که ضمن تسهیل راه ورود به بازار سرمایه، موجب تعمیق هرچه بیشتر بازار سرمایه و کمک به رشد و شکوفایی اقتصاد کشور شود.

شماره ۵۱۳ هفته نامه اطلاعات بورس

کد خبر 480680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =