۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴
خروج ۲۲همت نقدینگی از بازار

شماره ۵۱۲هفته نامه اطلاعات بورس منتشر شد.

به گزارش صدای بورس؛ در شماره ۵۱۲ هفته نامه اطلاعات بورس موضوعات مختلفی همچون وضعیت بازارسرمایه، خروج ۲۲ همت نقدینگی از بازار، وضعیت دو صندوق دارا و پالایش، آمار انتشار اوراق، وضعیت صنعت خودرو و غیره بررسی شد.

آیا نقدینگی در حال خروج از بورس است؟

در سرمقاله این شماره هفته نامه علیرضا توکلی کاشی، کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: شاخصی که تحت عنوان خروج نقدینگی از آن یاد می‌شود، عملا جریان تغییر مالکیت بین اشخاص حقیقی و حقوقی است، زیرا می‌دانیم در جریان معاملات روزانه بازار سهام، مجموع ارزش خرید و فروش همیشه با هم برابر است و اصولا امکان ندارد که فروشی در بورس صورت گیرد در حالی‌که جریان نقدینگی از سمت مقابل (خریدار) و دقیقا به همان اندازه وارد بازار نشود.

رشد کم‌رمق شاخص

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهضت ملی مسکن را گروگان صنایع سیمانی و فولادی دانست. از سمت دیگر وزیر مسکن و شهرسازی خواستار فروش سیمان و فولاد ارزان به انبوه سازان شد. یکی از مشاوران وزیر راه از افزایش ۲۰ برابری قیمت سیمان در سال گذشته اظهار نگرانی کرده بود. وی اشاره‌ای به رشد ۳۰ برابری قیمت زمین و آپارتمان از اوایل سال ۹۱ نکرد. وی ادعا کرد که بهای میلگرد و تیرآهن برای شرکت‌های فولادی کمتر از ۵ میلیون تومان به ازای هر تن است در حالی که قیمت فروش این محصولات بیش از ۲۰ میلیون تومان است. با بررسی اطلاعات صورت‌های مالی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس در سه ماهه نخست سال جاری حاکی از بهای تمام شده بیش از ۱۶میلیون تومانی هر تن میلگرد و تیرآهن است و حاشیه سود شرکت‌های فولادی کمتر از ۲۵ درصد است و شرکت ذوب آهن اصفهان به عنوان مهمترین شرکت تولیدکننده فولاد ساختمانی کشور به لطف سیاست‌های دستوری در مدار زیان‌دهی قرار دارد و مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت است. اوضاع در صنعت سیمان هم قابل بررسی است. در حالی که در دهه ۸۰ قیمت هر کیسه سیمان حدود ۱۰ هزار تومان و معادل حدود ده دلار بود در دهه نود با تحمیل قیمت‌های دستوری به صنعت و ممنوعیت‌های صادراتی سهم بازار کشورهای همسایه را از دست دادیم و ظرفیت تولید این صنعت به کمتر از ۶۰ درصد ظرفیت رسید و مشکلات کارگری و عدم اجرای طرح‌های توسعه را شاهد بودیم. به لطف عرضه سیمان در بورس کالا از اوایل سال ۴۰۰ فاصله بین نرخ فروش و تولیدکنندگان و مصرف کنندگان واقعی کاهش محسوسی داشت و دست واسطه ها از بازار کوتاه شد.

خروج ۲۲ همت نقدینگی از بازار

این بار هم پای دولت درمیان است؛ دولتی که با تصمیمات ناگهانی و یک شبه خود خنجر تیز و برنده‌اش را در گلوی سهامداران و سرمایه‌گذاران بورسی فرو کرده است.

بعد از تجربه تلخ سال ۹۹ و اتفاقی که برای سهامداران رخ داد و هنوز هم بار آن بر دوش سهامداران سنگینی می‌کند، تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها اشتباه دیگری بود که ضربه سنگینی به بازار سرمایه در شش ماهه اول سال زد. بازاری که بعد از گذشت مدت‌ها از التهابات و شوک‌های ناگهانی کمی آرام گرفته بود و کج دار و مریز پیش می‌رفت اما بعد از تصمیم یک شبه دولت در اردیبهشت ماه بار دیگر متلاطم شد و بازهم درتله سیاستگذاری نادرست دولت افتاد وترس و دلهره را به جان سهامدارانش انداخت؛ترسی که باعث شد بار دیگر دارایی‌های خود را از این بازار خارج کنند تا راهی برای محافظت از آن در برابر شوک‌ها و تصمیمات شتابزرده وعجولانه دولتی پیدا کنند.

آنطور که آمارها نشان می‌دهد؛ در شش ماهه ابتدای امسال به جز فروردین ، در دیگرماه‌های سال شاهد خروج نقدینگی از بازار بودیم که بیشترین خروج درتیرماه با رقمی حدود ۸ هزار میلیارد تومان وکمترین خروج در شهریور ماه با رقمی بیش از ۲ هزار میلیارد تومان صورت گرفت.در فروردین ماه اما شاهد ورود نقدینگی به بازار بودیم به طوری‌که در این ماه حدود ۸ هزار و ۷۹۶ میلیارد تومان نقدینگی راهی بازار سرمایه شد.

اما با توجه به آمارهای مطرح شده و وضعیت بازار در شش ماهه ابتدای امسال، باید دید در نیمه دوم سال چه سرنوشتی در انتظار بازار سرمایه است . آیا سهامداران بازهم حاضر می‌شوند دارایی‌های خود را به بازار سرمایه بسپارند یا تصمیمات دولت بازهم بازار وسهامدارانش را غافلگیر خواهد کرد؟

بازارگردان‌ها دور خودشان می‌گردند

حدودا دو سال پیش دولت برای تامین کسری بودجه خود تصمیم گرفت تا با توجه به استقبال و اشتیاقی که مردم به سرمایهگذاری در بورس نشان دادند، بخشی از سهام خود در برخی از شــرکت‌ها را عرضه کند. دارایکم و پالایش یکم، به ترتیب تشــکیل شده از سهام بنیادی شرکت های بانک و بیمه و پالایشی است که به عنوان صندوق قابل معامله دولتی در بازار ســهام و در سال ۱۳۹۹ بــا فراز و نشــیب های فراوان در نهایت عرضه شــدند. در مورد وضعیت این صندوقهای دولتی با احمداشتیاقی، کارشناس بازارسرمایه، امیر ندیری، مدیر سرمایه گذاری صندوق کارگزاری اقتصاد بیدار و پیام الیاس کردی کارشناس بازار سرمایه به گفتگو پرداختیم.

۴/۲۷ همت سهم اوراق متکی به رتبه بندی

تامین مالی شرکت‌ها از طریق رتبه‌بندی اعتباری روشی کم هزینه‌تر در مدت زمان کمتر است که اکثر شرکت‌ها در صورت کسب رتبه اعتباری بالا می‌توانند انجام دهند. شرکت‌های رتبه بندی اعتباری (rating) موسسات رتبه بندی مستقل بین المللی هستند که ابزارهای بدهی (مانند اوراق قرضه) شرکت‌های بزرگ را رتبه بندی می‌کنند و تابع قوانین بازار سرمایه هستند. همچنین هیچگونه محدودیتی از نظر تعداد اینگونه موسسات رتبه بندی فعال در یک کشور وجود ندارد.

ایست دولت به بازار خودرو

فعالان حوزه خودرو به چند دلیل مهم در وضعیت «رصد و انتظار» قرار گرفته و معتقدند تا وضعیت خودروهای وارداتی و قیمت‌گذاری خودرو مشخص نشود، نمی‌توان با قطعیت از خروج این بازار از وضعیت رکودی سخن گفت. این در حالی است که در روزهای اخیر اخبار مرتبط با این دو موضوع در رسانه‌ها و محافل کارشناسی منتشر شده ولی هنوز اتفاق خاصی را شاهد نیستیم و از سمت دولت نیز خبرهای ضد و نقیضی به گوش می‌رسد. به عنوان نمونه انتشار خبری در ارتباط با حذف سامانه یکپارچه خودرو یکی از مواردی بود که خیلی زود توسط شورای رقابت تکذیب شد؛ هرچند این سامانه حتی مورد انتقاد وزیر صمت نیز هست و او در اظهاراتی شفاف اعلام کرده این سامانه باعث ایجاد رانت برای خودروسازان شده است.

پرسمان

سرمایه ای برای آینده

بازنشستگی همواره مساله‌ای بوده که تقریبا برای تمام اقشار جامعه مورد توجه است. عده‌ای آن را پایان درامدزایی و شروع نگرانی می‌دانند و عده‌ای زمان آسایش.

علی اکبر ایرانشاهی: صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی یکی از انواع صندوق‌های سرمایه گذاری هستند که هدف سازمان بورس و اوراق بهادار از رفتن به سمت آن‌ها مسائل اجتماعی و تامین معیشت بازنشستگان بوده است.

محمدابراهیم پورزرندی: سازمان بورس ابتکار عملی به خرج داد که اخیرا پس از آماده کردن مقدمات لازم صندوقی را که بتواند در بازار سرمایه فعالیت کند ایجاد کرد و هدف آن هم سرمایه گذاری در دارایی‌های مختلف بازارسرمایه از طریق تیم‌های تخصصی بود که دانش و اطلاع لازم را دارند و فعالیت این صندوق‌ها نیز منطبق با قوانین سازمان بورس و اوراق بهادار است و عملکرد کاملا شفافی دارند.

شهبد صیقلانی: نکته قابل توجه این است که‌ با این ابزارها وارد دوره جدیدی از نحوه مشارک وسیع، حرفه‌ای‌تر و کم آسیب‌تر می‌شویم. برنامه هفتم فرصت خوبی برای خروج از نگاه‌های کوته فکرانه است و باید حداقل افق ۵ ساله را در نظر گرفت.

علی بهشتی روی: در بازه‌های بلند مدت بازده بازار سرمایه از بازه سایر بازارهای موازی بیشتر بوده و در نهایت در این صندوق‌ها هم منعی برای این که در بازارهای موازی و ابزاهایی که در بازارهای موازی هستند مثل سپرده‌های کالایی محدودیتی ندارند پس از این بابت مشکلی پیش نمی‌اید و می‌توان در بازه‌های زمانی بلند مدت به احتمال زیاد از نظر بازدهی پیشی بگیرند و درواقع مفید واقع شوند.

علی حیدری: باید اجازه توسعه فعالیت به صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی داده شود ولی از طرفی باید نظارت دقیقی از طرف نهاد ناظر سازمان بورس و اوراق بهادار روی این صندوق‌ها باشد تا بتوانند بر اساس اساسنامه خود حد نصاب‌هایی که در سهام و اوراق و ابزارهای دیگر دارند رعایت کنند که از مسیر اصلی خود منحرف نشوند.

گفتگو

ورود ۳۵ محصول جدید تا پایان سال

شرکت‌ زاگرس فارمد پارس علی رغم تمامی مشکلاتی که از بدو تاسیس تا کنون با آن روبرو بوده اما توانسته با برنامه‌ریزی‌های انجام شده برنامه‌های متنوعی را تدارک ببیند. یکی از این برنامه‌ها براساس اظهارات مدیرعامل شرکت داروسازی زاگرس فارمد پارس ، درحوزه تولید محصولات جدید و برخی دیگر در حوزه صادراتی است.

آنطور که رضا روستایی گفته است؛ این شرکت حدود ۳۵ محصول جدید را در برنامه کاری خود دارد و قرار است تا پایان سال بیشتر این محصولات را راهی سبد دارویی شرکت وبازار کند.

او در گفت‌وگو با خبرنگار اطلاعات بورس، با تاکید براینکه از ابتدای سال سه محصول جدید این شرکت نیز وارد بازار شده است، درباره مقاصد صادراتی این شرکت توضیح داد: برنامه‌های خوبی برای ورود به حوزه‌های نوظهور صادراتی به کشورهایی چون آفریقا، آمریکای لاتین و جنوب شرقی آسیا تدارک دیده شده است.

او دراین گفت‌وگو به چالش‌ها و مشکلات شرکت‌های دارویی و راهکارهای مورد نظر برای حل آنها پرداخت.

روزهای پررونق با کمک پلتفرم‌های به روز معاملاتی

ریزش بازار در سال ۱۳۹۹ باعث به وجود آمدن شرایط خاصی برای شرکت‌های کارگزاری شد. چگونه پشت سر گذاشتن این روزها، استراتژی و برنامه‌ریزی درست یا غلط آنها در مدیریت شرایط سخت را نشان می‌دهد. بر همین اساس امیر وفایی، مدیرعامل کارگزاری توسعه معاملات کیان در گفت‌وگو با هفته‌نامه اطلاعات بورس از این روزها نحوه پشت سر گذاشتن آن گفته و همچنین به پیش بینی آینده این صنعت پرداخته است.

کد خبر 480337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =