صعود ۷۰ درصدی ارزش بازار «دابور»

شرکت داروسازی ابوریحان در سال گذشته توانسته عملکرد مطلوبی از خود به جای بگذارد.

به گزارش صدای بورس،شرکت داروسازی ابوریحان در سال گذشته توانسته عملکرد مطلوبی از خود به جای بگذارد. بنابراین زهرا قلن‌بر، مدیرعامل شرکت داروسازی ابوریحان در مورد با دلیل این پیشرفت گفت: «آماده اولیه تأمین بوده و حتی یک روز تعطیلی در هیچ‌کدام از خطوط تولیدی‌مان نداشتیم و...؛ این‌ها دستاوردهایی بزرگ است.» وی در ادامه از افق پیش روی این شرکت، آمارهایی در مورد عملکرد شرکت داده و همچنین در رابطه با دانش بنیان شدن شرکت افزود: «ما سال گذشته «دانش‌بنیان» شدیم، هدف‌مان این‌است که ابوریحان به سهم خود بتواند یک شرکت تحقیقات‌محور شود. بتوانیم حرف نو بزنیم و اگر ژنریک‌ساز هستیم، ژنریک‌سازی قدرتمند باشیم.»

* شما به تازگی به مدیریت این شرکت منصوب شده‌اید. از تجربه خود بگویید.
من در یازدهم مرداد ماه ۱۴۰۱ به‌عنوان مدیرعامل در شرکت داروسازی ابوریحان مشغول به‌کار شدم. سال ۱۴۰۱ سالی پر از فراز و نشیب بود، هم برای صنعت و هم برای ما، اما بیشتر از «نشیب»، «فراز» بود، و الهی شکر که راه با انگیزه مضاعف، هموار شد و الان می‌توانیم درباره بخش‌های مثبت و سازنده کار حرف بزنیم. البته بخشی مهم و همیشگی از موضوعات ما و کارخانه‌های دیگر داروسازی مشکلات صنعت است و نه مشکلات درونی شرکت‌ها. ما در ابتدا و در آغاز کارمان در ابوریحان یک تعهد دادیم و آن این بود که تأمین مستمر و منظم محصولات‌مان را پی بگیریم و در پیشگاه مردم و سازمان‌های ذی‌ربط سرافکنده نشویم. اغلب این چالش‌ها هم معطوف و در خصوص محصولات پر طرفدار و پر مصرف ابوریحان بود؛ جایی‌که سهم عمده بازار در دست ماست یا تولید عمده داریم، و ما قرار گذاشته بودیم که این‌جاها نباید نقصانی پیش ‌آید. برای من و مجموعه ما مهم است که آن بیمار در مراجعه به داروخانه، بدون هرگونه مشکلی به دارویش برسد.

* شرکت داروسازی ابوریحان در سال گذشته عملکرد خوبی داشته است.
درست است؛ ما از منظر آماری در ابوریحان‌ عملکردی موفق داشته‌ایم؛ ۴۰ درصد رشد فروش، ۴۱ درصد رشد سودآوری، ۷۰ درصد رشد ارزش بازار سرمایه و... به بودجه سالانه با مقداری افزایش رسیده‌ایم، ماده اولیه تأمین بوده و حتی یک روز تعطیلی در هیچ‌کدام از خطوط تولیدی‌مان نداشتیم و...؛ این‌ها دستاوردهایی بزرگ است، چرا باید زحمات همکارانم را بیان نکنم!؟ هرچند باید بگویم این آن ۱۰۰ درصدی که من می‌اندیشم، نیست و پویایی راه برای‌مان همچنان دایر است و باید بیشتر تلاش کرد.

* چه مقدار از محصولات دارویی کشور توسط شرکت داروسازی ابوریحان تولید می‌شود؟
ما ۷۰ درصد شیاف مصرفی کل کشور را تولید می‌کنیم، برای سازمان غذا و ‌دارو مهم بود که وقفه‌ای در آن و یا تولید استأمینوفن کودکان ما پیش نیاید، در خطوط تزریقی‌مان هم همینطور، ما گاهی هفتگی با خواست و نیازهای سازمان غذاودارو پیش می‌رفتیم که کسی لنگ داروی ابوریحان نباشد و ما بازگشای گره‌ای باشیم، نه برعکس آن. از این طرف هم حواس‌مان به سهامدارمان بوده که هرگز به سمت محصول زیان‌ده در تولید نرویم و... این را با قاطعیت بگویم که ما می‌توانستیم محصولاتی تولید کنیم که ابوریحان پر سر و صدا و نمایشی شود، اما نه؛ ترجیح دادیم که به همان عهد نخست وفادار باشیم. مع‌الوصف ۴۰ درصد رشد فروش داشتیم، ۴۱ درصد رشد سودآوری، ۷۰ درصد رشد ارزش بازار سرمایه و توفیقاتی دیگر، ولی باز هم تاکید دارم که عملکرد را به سمت بزرگ کردن و نمایشی شدن اعداد نبردیم. من درباره عمده صنعت هم همین نظر را دارم و عمده صنعت شبانه‌روزی می‌کوشند که گره از کار خلق باز کنند و نمایشی نیستند.

* آیا طرح‌های توسعه‌ای هم داشتید؟
در این یک سال ما یک پروژه تعریف کردیم در داخل شرکت، و آن «تکمیل پروژه‌های باز» بود، هرچند که خود این پروژه‌ها باز، ۳ پروژه مهم از کار درآمد. یکی خط تأمین ویال تزریق انسانی بود، یکی خط نازال اسپری (که معمولا در پاییز با کمبودش روبرو بودیم) و سومی هم تولید ویال‌های ۲۵۰ سی‌سی دامی. در دو پروژه، ما خط جدید ایجاد نکردیم، ما برای همان دستگاه‌های قبلی‌مان، قابلیت‌های جدید تعریف کردیم، به‌سمت یک کار پیچیده بسیار فنی رفتیم، هزینه‌سازی هم نکردیم (دوستان می‌گفتند فقط برای سایزپارت یکی از همین دستگاه‌ها باید ۴۰۰ هزار یورو پرداخت می‌شد) ولی خب کل مسیر را به تکنسین‌های خودمان اعتماد کردیم و کار هم با توان داخلی پیش رفت و شد همان چیزی که می‌خواستیم. کل پروانه‌های دارویی ابوریحان در سال ۱۴۰۰، ۳۱۲ فقره بود و در سال ۱۴۰۱ شد ۳۳۵ پروانه. ما در ابوریحان ۵۰۰ نفر هستیم، و بار صنعت بر دوش بدنه این جامعه است، آن‌ها را باید دوست داشت و برایشان قدم‌های خوب برداشت و برنامه‌ریزی کرد که این بدنه، تحمل بار سنگین تولید را با رضایتمندی و افتخار بر دوش بکشد.

* سال گذشته شرکت ابوریحان دانش بنیان شد؟
بله؛ ما سال گذشته «دانش‌بنیان» شدیم، هدف‌مان این‌است که ابوریحان به سهم خود بتواند یک شرکت تحقیقات‌محور شود. بتوانیم حرف نو بزنیم و اگر ژنریک‌ساز هستیم، ژنریک‌سازی قدرتمند باشیم.
هرچند ما از اسفند سال گذشته تا انتهای خرداد یک سوئیفت هم نداشتیم، و این یعنی چهار ماه در بلاتکلیفی مطلق. می‌دانید چه ضرری به صنعت ‌زد!؟ تخصیص می‌آمد و باطل می‌شد! حواله ارزی موفقی در واردات ما اتفاق نیفتاده بود. ما تازه از بیستم خرداد ماه ۱۴۰۲ توانستیم اولین حواله خودمان را رقم بزنیم. اما با کمک و همراهی سازمان غذاودارو بخشی از موانع بر طرف شد.

* چه برنامه‌هایی برای آینده شرکت دارید؟
در حال حاضر وضعیت انبارهای ابوریحان از لحاظ مواد اولیه در وضعیتی مناسب است و با پیگیری‌های انجام شده و تخصیص‌های پیش رو، این نوید را می‌دهم که این شرایط بهتر نیز خواهد شد. همه‌ ما در ابوریحان عهد کرده‌ایم که بیشتر تلاش کنیم و از امروز که پنجم مهر ۱۴۰۲ و روز اول نمایشگاه بین‌المللی ایران فارماست تا پایان سال، به سمت تولید بیشتر و افزایش چشم‌گیر در تولیدات می‌رویم، و گام‌های‌مان برای عمل به عهدی که از روز اول بستیم استوارتر
شده است.

* و سخن پایانی...
با راه‌اندازی دو خط جدید ویال و نازال و فعالیت تمام‌ظرفیت خطوط دیگر، تولید محصولات دارویی ما اوج خواهد گرفت، و امیدواریم بتوانیم در راستای خدمت‌رسانی به نظام سلامت و تندرستی مردمان عزیز این سرزمین، گام‌هایی موثر برداریم. چند محصول جدید دیگر نیز در مرحله‌ی اسکیل‌آپ داریم و همه می‌دانند که ابوریحان یعنی خبر خوب برای صنعت داروی کشور؛ و منتظر خبرهای خوب ما باشید.

  • محمد نعمت زاده - خبرنگـار
  • شماره ۵۱۰ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 480222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =