رشد کم‌رمق شاخص 

هفته گذشته مانند هفته‌های قبل کم حجم و کم نوسان دنبال شد. در حالی که ابتدای هفته شاخص کل در محدوده ۲.۱ میلیون واحدی هفته را شروع کرده بود شاخص در انتهای هفته با عدد ۲.۰۷ میلیون واحدی به کار خود پایان داد.

به گزارش صدای بورس،عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهضت ملی مسکن را گروگان صنایع سیمانی و فولادی دانست. از سمت دیگر وزیر مسکن و شهرسازی خواستار فروش سیمان و فولاد ارزان به انبوه سازان شد. یکی از مشاوران وزیر راه از افزایش ۲۰ برابری قیمت سیمان در سال گذشته اظهار نگرانی کرده بود. وی اشاره‌ای به رشد ۳۰ برابری قیمت زمین و آپارتمان از اوایل سال ۹۱ نکرد. وی ادعا کرد که بهای میلگرد و تیرآهن برای شرکت‌های فولادی کمتر از ۵ میلیون تومان به ازای هر تن است در حالی که قیمت فروش این محصولات بیش از ۲۰ میلیون تومان است. با بررسی اطلاعات صورت‌های مالی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس در سه ماهه نخست سال جاری حاکی از بهای تمام شده بیش از ۱۶میلیون تومانی هر تن میلگرد و تیرآهن است و حاشیه سود شرکت‌های فولادی کمتر از ۲۵ درصد است و شرکت ذوب آهن اصفهان به عنوان مهمترین شرکت تولیدکننده فولاد ساختمانی کشور به لطف سیاست‌های دستوری در مدار زیان‌دهی قرار دارد و مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت است. اوضاع در صنعت سیمان هم قابل بررسی است. در حالی که در دهه ۸۰ قیمت هر کیسه سیمان حدود ۱۰ هزار تومان و معادل حدود ده دلار بود در دهه نود با تحمیل قیمت‌های دستوری به صنعت و ممنوعیت‌های صادراتی سهم بازار کشورهای همسایه را از دست دادیم و ظرفیت تولید این صنعت به کمتر از ۶۰ درصد ظرفیت رسید و مشکلات کارگری و عدم اجرای طرح‌های توسعه را شاهد بودیم. به لطف عرضه سیمان در بورس کالا از اوایل سال ۴۰۰ فاصله بین نرخ فروش و تولیدکنندگان و مصرف کنندگان واقعی کاهش محسوسی داشت و دست واسطه ها از بازار کوتاه شد.

شروع کم حجم بورس
هفته گذشته مانند هفته‌های قبل کم حجم و کم نوسان دنبال شد. در حالی که ابتدای هفته شاخص کل در محدوده ۲.۱ میلیون واحدی هفته را شروع کرده بود شاخص در انتهای هفته با عدد ۲.۰۷ میلیون واحدی به کار خود پایان داد. وضعیت برای شاخص هم وزن در مقابل افت ۱.۵درصدی هفتگی شاخص کل بهتر بود و تنها افت ۰.۵درصدی را شاهد بود. در هفته گذشته به جز روز شنبه که به مدد عرضه اولیه نماد «شگستر» شاهد ورود پول اشخاص حقیقی بودیم در روزهای بعدی خروج پول خفیف اشخاص حقیقی بودیم. ضعف نسبی سرانه خریداران حقیقی در مقابل فروشندگان حقیقی هم گواه دیگری بر رکود فعلی بازار سرمایه است. عرضه «شگستر» ۲ همت منابع از بازار خارج کرد که مستقیما صرف سرمایه گذاری در بخش واقعی اقتصاد خواهد شد.
حاشیه‌ها در خصوص گران یا ارزان بودن آن وجود دارد و نظرات همگرا نیست. در هفته ماقبل به ندرت شاهد صف‌های خرید و فروش سنگین بدون عرضه و تقاضایی در بازار بودیم. در هفته گذشته تحت تاثیر اخبار و شایعاتی در مورد صنایع سیمان و فولاد و همچنین صنعت خودرو بودیم.
در خصوص صنعت سیمان و فولاد شاهد تحرکاتی از سوی مخالفان شفافیت معاملاتی و سود تولیدکنندگان این صنعت بودیم. در حالی که به گفته کارشاسنان اقتصادی و محاسبات تحلیلگران سهم سیمان و فولاد از قیمت فعلی آپارتمان کمتر از ۵ درصد است، شاهد فشار رسانه‌ای سنگینی علیه مکانیزم بورس کالا که شفاف‌ترین بازار در ایران و سراسر جهان است، بودیم که مجموعه وزارت راه و شهرسازی از منتقدان اصلی این بازار هستند.

حواشی سیمانی‌ها و فولادی‌ها ادامه دارد
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و وزیر اقتصاد از موافقان عرضه محصولات سیمانی و فولادی در بورس کالا هستند. پور ابراهیمی اعلام کرد «مجلس مجوزی بابت خروج سیمان و فولاد از بورس صادر نمی‌کند» و خاندوزی اعلام کرد «عرضه محصولات سیمانی و فولادی فساد را کمتر می‌کند.»
اخباری مبنی بر توقف فروش طرح یکپارچه خودرو به گوش می‌رسد که سخنگوی شورای رقابت اعلام کرد بدون مصوبه شورای رقابت این اتفاق نمی‌افتد و جلسه شورای رقابت در این باره تشکیل می‌شود.
از اخبار مهمی که در هفته گذشته اعلام شد توقف بخشی از فعالیت پتروشیمی زاگرس به دلیل صدور فاکتورهای شرکت گاز با نرخ ۷۰۰۰ تومانی و بالاتر از مصوبه بود که با دخالت وزارت نفت و تعدیل این نرخ همراه شد.
شایعاتی بر کشف ذخایر معدنی قابل توجهی در نماد «فزر» به گوش می‌رسد که موجب اقبال به این نماد با وجود افت قیمت طلا در بازار شد.
در صنعت فولاد نرخ‌های دلاری کمتر از میانگین‌های بلند مدت صنعت فروش‌ها همچنان خطی و متوسط(هرمز کمترین نرخ و ارفع بیشترین نرخ، فخوز کمی از کم فروشی تابستان را جبران کرد ولی عملکرد کلی ضعیف، انتظار گزارش‌های ضعیف فصلی صنعت به جز فنورد و گزارش جذاب در انتظار فملی رشد مبلغ و ثبات نرخ از سقف‌های ریالی فروش) است.
انحراف منفی نرخ‌های دلاری در صنعت لبنی نسبت به میانگین‌های بلندمت و انتظار بازگشت به نرخ‌های میانگین تاریخی و افزایش نرخ است. همچنین در صنعت دارو ثبات مبلغ فروش و انتظار گزارش‌های متوسط در صنعت است.
در صنعت سیمان احتمال گزارش‌های مشابه یا ضعیف‌تر از بهار به دلیل عدم رشد نرخ و مبلغ فروش با وجود رشد نرخ انرژی، «سصوفی» گزارش جذاب «سبهان» و سیمانی‌های غربی به دلیل ممنوعیت اربعین صادرات گزارش ضعیف است.
در گروه سرامیک گزارش خوب کساوه و گزارش معمولی سایرین انتظار گزارش معمولی و ضعیف در کلیت و گزارش خوب در کساوه می‌رود.
در صنعت تایر به دلیل کاهش مقداری فروش شاهد افت درآمدها بودیم و به نظر شرکت‌ها منتظر افزایش نرخ هستند.
در صنعت متانول نرخ دلاری «زاگرس» و «شفن» صعودی و نرخ دلاری «شخارک» سقوط کرده است که ناشی از عدم تسعیر دلار است. مبلغ فروش «شخارک» هم افت را نشان می‌دهد. در گروه الفین به دلیل آزاد سازی نرخ دلار، نرخ‌های فروش بعضی محصولات به شدت رشدی بوده است. در شوینده‌ها نرخ‌ها ثابت و مبالغ کاهشی هستند.
در دوده‌ای‌ها افزایش نرخ تابستان به زمستان ملموس و افزایش مبلغ فروش را داشتیم که «شکربن» خوب و «شصدف» بد بودند، عمده دلیل مبلغ و نرخ به دلیل رشد دلار بین مجتمعی است. کنسانتره و گندله رشد محسوسی در چند ماهه به لحاظ نرخی شاهد هستیم که در کنار ثبات نرخ شمش اتفاق می‌افتد. در روانکارها افزایش درآمد تابستان به بهار «شبهرن» کاملا ملموس است که ناشی از افزایش نرخ است.
در اوره افزایش نرخ صادراتی فروش ۲۰ تا ۴۰ دلاری را نسبت به بهار شاهدیم. در گروه روی شاهد فروش از موجودی نمادهای «فاسمین» و «فراور» و عدم فروش در «کبافق» هستیم. در گروه کانی‌های غیر فلزی بطری و جار همچنان به لحاظ مبلغ فروشی رو به رشد ولی نرخ های دلاری ۳/۲ سال قبل است. کاذر وکفرا مبلغ فروش بالایی ثبت کردند. تراز بانک‌ها همچنان خوب است به استثنای دی و وپارس.

شرایط در بازارهای جهانی
در بازارهای جهانی به واسطه افزایش نرخ بهره و کاهش نرخ اوراق شاهد فشار فروش در کامودیتی‌ها بودیم. نفت خام به کمتر از ۹۰ دلار برگشت در حالی که در دوهفته گذشته در محدوده ۹۳ دلار قرار داشت. قیمت مس به کمتر از ۸۰۰۰ دلار سقوط کرد و افت ۲.۵ درصدی را تجربه کرد. طلا هم در محدوده ۱۸۲۰ دلار قرار گرفت و یکی از سنگین‌ترین افت‌های هفتگی ماه‌های اخیر را رقم زد. فلز روی که در اوایل هفته تا محدوده ۲۶۸۰ دلاری رشد کرده بود راه رفته را برگشت به محدود ۲۵۰۰ دلار افت کرد.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۵۱۲ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 480210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =