امضای بیانیه ریسک، شرط حضور در بورس حرفه ای

مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم رونمایی از بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای بیان کرد: یکی از مشکلات کنونی اقتصاد، تامین مالی بنگاه‌ها بویژه پروژه های ناتمام است. اقتصاد ما عادت کرده در تنگناهای مالی سراغ سازوکار بانک‌ها برود.

به گزارش صدای بورس,تامین مالی از بازار سرمایه در ایران یکی از روش‌های مهم برای شرکت‌ها و سازمان‌ها جهت جلب منابع مالی و تأمین سرمایه‌های لازم برای توسعه و رشد کسب و کارهاست. بازار سرمایه ایران شامل بورس اوراق بهادار تهران و کرج، بورس کالا، و بازارهای فرابورس ایران است. شرکت‌ها می‌توانند با عرضه سهام و اوراق بهادار خود در این بازارها، از جمله اسناد مالکیتی و اوراق قرضه، سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی جذب کنند. این منابع مالی به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا پروژه‌های جدید راه‌اندازی کنند، تجهیزات و فناوری‌های جدید را به‌روزرسانی کنند، و رشد کسب و کار را بهبود بخشند. به علاوه، تامین مالی از بازار سرمایه به سرمایه‌گذاران نیز فرصتی می‌دهد تا در پروژه‌ها و شرکت‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند و از منافع مالی بهره‌مند شوند.

به گفته کارشناسان، بازار سرمایه حرفه‌ای علاوه بر پاسخ به نیاز سرمایه‌گذاران پر ریسک مسیری سهل‌تر برای تامین مالی پروژه‌ها از بستر بازار سرمایه خواهد بود. ۲۴ مرداد بود که ضوابط و مقررات پیشنهادی بورس تهران مبنی بر راه اندازی "بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای" توسط سازمان بورس به تصویب رسید؛ حالا روز گذشته بازار سرمایه گذاری حرفه ای افتتاح شد.

پذیره‌نویسی سهام شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس به عنوان نخستین شرکت پروژه در بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای، در حالی دیروز(۹ مهر) به پایان رسید که مطابق آن تامین مالی ۲ هزار میلیارد تومانی از بازار سرمایه انجام شد.

این پذیره‌نویسی به حجم ۲۰ هزار میلیارد ریال و به روش صرف سهام و سلب حق تقدم از سهامدار فعلی که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) انجام شد و مشارکت کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی پس از امضا و تایید بیانیه ریسک در این پذیره نویسی با هر مبلغی امکان پذیر بود.

راه اندازی بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای در بورس تهران که علی عباس کریمی معاونت توسعه و راهبرد شرکت بورس تهران در خصوص ماهیت آن گفت: با رشد و توسعه بازارهای سرمایه شاهد تنوع رو به رشد ابزارها و نهادهای مالی در بورس‌های اوراق بهادار هستیم که بخش مهمی از آن‌ها با ابزارهای مالی متعارف به نحو بارزی متفاوت هستند. این تفاوت به ترکیب‌های متنوعی از ریسک و بازده انجامیده و در مواردی ابزارهایی با ریسک اندک و گاهی ابزارهایی با ریسک بالا و البته انتظار بازدهی بالا را به بازارهای سرمایه معرفی کرده است.

او در ادامه بیان کرد: بورس‌های اوراق بهادار از آن رو که پذیرای عموم سرمایه‌گذاران شامل سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای است، برای عرضه محصولات مالی نامتعارف که ریسک و بازدهی بالاتری به همراه دارند، اقدام به تفکیک بازارهای خود و راه‌اندازی بازار سرمایه‌گذاران حرفه‌ای کرده است. بورس‌ها در این بازار آن دسته از ابزارهای مالی را که ریسک و انتظار بازدهی بیشتری دارند به سرمایه‌گذارانی که مایل به پذیرش ریسک بیشتر هستند، عرضه می‌کنند.

تامین مالی پروژه ها با بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای

در ادامه هم مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم رونمایی از بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای بیان کرد: یکی از مشکلات کنونی اقتصاد، تامین مالی بنگاه‌ها بویژه پروژه های ناتمام است. اقتصاد ما عادت کرده در تنگناهای مالی سراغ سازوکار بانک‌ها برود.

او افزود: فرصت مناسبی است که بازار سرمایه بتواند سهم تامین مالی را افزایش دهد که این کار نیازمند طیف جدیدی از ابزارها است. بازار سرمایه از ظرفیت بالایی برای افزایش سهم تامین مالی اقتصاد برخوردار است.

عشقی گفت: ابزارهای مورد نیاز برای تامین مالی ریسک‌های متفاوتی دارد، از جمله اینها تامین مالی پروژه ها است و لازم بود بازار جدیدی برای این دسته از تامین مالی ها ایجاد شود. امیدواریم بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای بتواند نقش خوبی را در تامین مالی پروژه‌ها انجام دهد. این بازار در بسیاری از کشورها وجود دارد و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای در آن ساماندهی شده‌اند.

به گفته کارشناسان و مسئولان تشکیل بازار سرمایه حرفه‌ای دارای مزیت‌هایی مختلفی از جمله عمق‌بخشی به بازار سرمایه ایران و فراهم شدن بستری برای تامین مالی سهل تر است؛ موضوعی که کوروش آسایش کارشناس این حوزه با تاکید بر آن به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بازار سرمایه کشور ما در مقایسه با سایر کشورها نوپاست و ضرورت عمق بخشی به این بازار بسیار حس می‌شود. ایجاد بازار سرمایه حرفه‌ای نیز یکی از راه‌های عمق بخشی به این بازار است. همچنین ایجاد بازار سرمایه حرفه‌ای سبب ایجاد تنوع در سرمایه گذاری می‌شود و تنوع سرمایه‌گذاری باعث بهبود در فرآیند تولید و تامین مالی خواهد شد و در کل با بهبود تولید ناخالصی کشور همراه می‌شود.

او افزود: بازار سرمایه حرفه‌ای به نیاز افراد با میزان ریسک پذیری بالاتر پاسخ می‌دهد و می‌توان نقدینگی این افراد را هم جذب بازار سرمایه کند و این یعنی فراهم شدن مسیر سبز برای تامین مالی پروژه ها.

در ادامه رضا کیانی مدیر تحقیق و توسعه بورس اوراق بهادار تهران در رابطه با سایر مزایای بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای، مطرح کرد: جدا سازی ابزارهایی با ریسک بالا و انتقال آن‌ها به بازار خاص ، سرمایه‌گذاران را نسبت به نحوه معاملات با خبر کرده و کمک می‌کند سرمایه گذاران با علم‌وآگاهی در این بازار اقدام به معامله کنند.

امضای بیانیه ریسک، شرط حضور در بازار سرمایه گذاری حرفه‌ای

اما آیا تمام معامله گران می‌توانند در این‌بازار فعالیت کنند؟ موضوعی که رضا کیانی مدیر تحقیق و توسعه بورس اوراق بهادار تهران در پاسخ به آن گفت: الزامات حضور در بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای در بورس هر کشور متفاوت است، اما در ایران بنا بر طراحی صورت گرفته توسط بورس تهران، برای هریک از ابزارهای قابل معامله در این بازار بیانیه ریسکی تهیه خواهد شد و هر شخصی که بخواهد از ابزارها استفاده کند، باید بیانیه مذکور را امضا کند.

بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای که تازه شروع به کار کرده است و به گفته‌ گودرزی مدیر عامل بورس تهران، ٣ مگا پروژه دیگر با هدف تامین مالی برای پذیرش در بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای درخواست داده‌اند، اما باید به منظور کاهش ریسک بررسی‌های بیشتری روی آن‌ها صورت گیرد.

به گفته کارشناسان و مسئولان بازار سرمایه، تشکیل بازار سرمایه حرفه ای علاوه بر ایجاد تنوع در سرمایه گذاری سبب عمیق بخشی بیشتر به بازار سرمایه خواهد شد و بستری مناسب برای تامین مالی پروژه ها محسوب می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 480122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =