بزرگترین گردهمایی صنعت دارو امروز در تهران

ویژه‌نامه صنعت دارو هفته‌نامه اطلاعات بورس منتشر شد.

به گزارش صدای بورس؛ در شماره ۵۱۰ هفته نامه اطلاعات بورس موضوعات مختلفی همچون وضعیت صنعت داروسازی در ایران و دنیا ، عملکرد شرکت‌های دارویی، و غیره بررسی شد.

صنعت دارو، نماد توسعه‌یافتگی

در سرمقاله این شماره حبیب علیزاده، خبرنگار گفت: همه‌گیری بیماری کرونا که پس از آنفولانزای اسپانیایی، کشنده‌ترین بیماری لقب گرفت، اهمیت توسعه صنعت دارو را بیش از پیش آشکار کرد. صنعت دارو و خدمات درمانی علاوه بر اثرات اجتماعی (افزایش امید به زندگی، کاهش مرگ‌ومیر، سلامت روان جامعه و...)، از نظر اقتصادی و ارتباطات بین‌المللی نیز اهمیت زیادی برای کشورهای جهان دارد.

بزرگترین گردهمایی صنعت دارو امروز در تهران

هشتمین دوره از نمایشگاه ایران فارما، بزرگترین گردهمایی تخصصی صنعت داروسازی ۵ الی ۷ مهر ماه سال ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

نمایشگاه بین‌المللی دارو و صنایع وابسته (ایران فارما) به‌ عنوان بزرگترین گردهمایی تخصصی دارویی ایران، توسط سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران و با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان غذا و دارو و با مشارکت گسترده شرکت‌های داروسازی داخلی و خارجی، انجمن‌ها و سندیکاها و سایر نهادهای مرتبط برگزار می‌شود.

سبقت دارویی‌ها در تامین مالی از بازار سرمایه

هر چند تامین منابع مالی در سال‌های گذشته یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های صنعت دارو بوده است اما آمارها گویای این واقعیت است که شرکت‌های دارویی امسال نسبت به سال گذشته از طریق بازار سرمایه این چالش‌ها را به حداقل رسانده‌اند. این درحالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد روند تامین مالی شرکت‌هایی دارویی در سال های گذشته از بازار سرمایه رشدی فزاینده‌ای داشته است. به بیانی دیگر، مقایسه آمارها از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ حاکی از آن است که شرکت‌های دارویی در سال ۱۴۰۲ به مراتب بیش از سال ۱۳۹۸ اقدام به تامین مالی از بازار سرمایه کرده‌اند. در حالی که در سال ۱۳۹۸ اوراق منتشره برای تامین مالی شرکت‌های دارویی بسیار ناچیز بوده است.

جهش درآمد شرکت‌های دارویی جهان به ۲ تریلیون دلار

در سده ۲۰ میلادی، پیشرفت‌های چشمگیری در عرصه سلامت حاصل شد. در ۵۰ سال گذشته، توسعه خدمات درمانی در سطح جهان شگفت‌آور بوده است. در این مدت، امید به زندگی سریع‌تر از هر زمانی در ۵ هزار سال گذشته رشد کرده است. با وجود چالش‌های ناشی از همه‌گیری کرونا، صنعت خدمات درمانی به رشد خود ادامه داده است. در رویارویی با همه‌گیری کرونا، این صنعت از طریق تلاش برای ساخت، خرید واکسن، درمان و تامین منابع، همچنان به بهبود و افزایش تجربیات ادامه داد. این صنعت، به طور هم‌زمان، اهمیت روزافزون نابرابری در ارائه خدمات درمانی، تداوم ارائه این خدمات و محیط زیست را مورد توجه قرار داده است.

رشد فروش و سودآوری شرکت‌های دارویی

دارو یکی از مهمترین اقلام زندگی بشر است و تاثیرات به سزایی بر توسعه جوامع از طریق گسترش سطح سلامت جسم و روان دارد. به نظر می‌رسد طی سالیان گذشته، همه کارشناسان و سیاست‌گذاران این حوزه به این اجماع رسیده‌اند که صنعت دارو یک صنعت استراتژیک بوده و با وجود اینکه جزو صنایع سنگین محسوب نمی‌شود اما بسیار پراهمیت است.

ورود به باشگاه ۱۰۰ میلیاردی‌ها

شرکت ایران دارو با توجه به چالش‌های ریز و درشتی که به واسطه وضعیت اقتصادی کشور و نوسانات نرخ ارز داشته اما برنامه‌های گسترده و متنوعی را تدارک دیده است که تنوع سبد محصولات، کاهش بهای تمام شده داروها، افزایش صادرات با توجه به کاهش مجوزها از سوی سازمان غذا و دارو و....از جمله آنها است. البته این شرکت برنامه‌هایی هم برای سودآوری دارد. آنطور که آرمان احمد نصراللهی،مدیر عامل شرکت ایران دارو گفته است: برنامه این شرکت تا پایان سال مالی درآذرماه ورود به باشگاه ۱۰۰ میلیاردی‌ها برای سود خالص است. در واقع این شرکت قصد دارد، حدود ۱۰۴میلیارد تومان سودآوری را که پدیده‌ای بی‌سابقه در شرکت ایران دارو بوده است را برای شرکت و هلدینگ به ارمغان آورد.

مدیر عامل ایران دارو در گفت‌وگو با هفته‌نامه بورس با تاکید براینکه ایران دارو سال گذشته حدود ۵۶ میلیارد تومان سودآوری داشته و امسال نیز ۱۰۴ میلیارد تومان سودآوری خواهد داشت، توضیح داد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است این شرکت سال آینده ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیارد تومان سوددهی داشته باشد.

سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد تومانی در حوزه تولید داروهای با فناوری پیشرفته

کمبود دارو در کشور از جمله مشکلات و نگرانی‌هایی است که هر از چند گاهی اذهان عمومی را به خود مشغول می‌کند. اینکه آیا تحریم‌ها بر تولید و یا واردات دارو تاثیری در کمبود آن در آینده خواهد داشت از جمله سوالات مطرح در این باره است. بر این اساس علی مرتضوی، مدیرعامل گروه دارویی برکت در گفت‌وگو با هفته نامه اطلاعات بورس به بررسی این موضوع و وضعیت گروه دارویی برکت پرداخت.

کد خبر 480071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =