بازار طلای سیاه به کدام سو می‌رود؟

پیش‌بینی مؤسسات بین المللی از قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۳ به طور متوسط ۸۳ دلار، حداقل ۸۰ دلار و حداکثر ۸۵ دلار است.

به گزارش صدای بورس به نقل از سولوشن: استمرار کاهش عرضه از سوی عربستان و روسیه مهمترین محرک نزولی و رشد عرضه از سوی کشورهای غیر اوپک مهمترین محرک صعودی عرضه نفت است در حالی که مجموع کاهش تولید اوپک طی یک سال گذشته به ۲ میلیون بشکه در روز می‌رسد تولید در کشورهای غیر اوپک رشد ۱.۹ میلیون بشکه در روز را تجربه کرده است. دیگر عامل موثر در سمت عرضه، کاهش ذخایر نفت به میزان ۷۶ میلیون بشکه طی ماه آگوست (حدود ۲.۵ م‌ب‌ر) و رسیدن آن به کمترین میزان طی بیش از یک سال گذشته است که بخش عمده آن از ذخایر روی آب بوده است در مجموع برآورد فعلی IEA حاکی از رشد عرضه به میزان ۱.۵ م‌ب‌ر در سال جاری نسبت به ۲۰۲۲ است.

در سمت تقاضا، چین همچنان عامل اصلی رشد تقاضا است، مسافرت‌های هوایی، افزایش تقاضای محصولات پلاستیکی و افزایش تقاضای خوراک مایع پتروشیمی، موثرترین اجزای رشد تقاضای نفت است. در مجموع برآورد فعلی آژانس بین المللی انرژی نشان از رشد تقاضا در سال جاری نسبت به 2022 دارد. بنابراین در سال 2023 مازاد تقاضا داریم.

بازار طلای سیاه به کدام سو می‌رود؟

30 درصد ناوگان صادرات فرآورده‌های روسیه در اختیار یونانی‌ها

بعد از اعمال سقف قیمتی بر صادرات فرآورده روسیه در فوریه ۲۰۲۳ به طور متوسط حدود یک سوم نفتکش‌هایی که فرآورده‌های سبک و میانی روسیه را حمل کرده‌اند، یونانی بوده‌اند. این روند تاحدودی بر خلاف نفت خام است که طی این مدت سهم تانکرهایی که تحت مالکیت شرکت‌های یونانی هستند، کاهش یافته است.

نفتکش‌های یونانی در ماه‌های اخیر حدود40 درصد از بارگیری نفت خام اورال روسیه را انجام داده‌اند و باتوجه به اینکه شرکت‌های رسمی و بزرگ یونانی عمدتا تحت بیمه شرکت‌های اروپایی هستند بعد از اعمال سقف قیمتی برای صادرات نفت خام روسیه تا حدودی تحت فشار قرار گرفته و بعضا از این تجارت خارج شدند.

بازار طلای سیاه به کدام سو می‌رود؟

فروش نفتکش‌های مسن

علاوه بر حمل نفت و فرآورده‌، روسیه شرکت‌های یونانی به فروش تانکرهای دست دوم نیز روی آورده‌اند از فوریه ۲۰۲۲ تا آگوست ۲۰۲۳ بیش از ۱۲۵ تانکر یونانی به ارزش بیش از ۴ میلیارد دلار به فروش رفته که حدود نیمی از آنها با عمر بیش از ۱۰ سال و عمدتا برای حمل نفت خام بوده‌اند خریدار عمده این نفتکش‌ها شرکت‌های اماراتی، هندی و یا ناشناس بوده‌اند که غالباً با هدف حمل نفت‌های تحریمی (روسیه، ایران و ونزوئلا) فعالیت می‌کنند.

بازار طلای سیاه به کدام سو می‌رود؟

رکورد قیمت نفت در سال جاری

قیمت نفت با عبور از کانال ۸۵ دلار در ماه آگوست و پس از آن با عبور از ۹۰ دلار در سپتامبر به بالاترین سطح خود از ابتدای سال جاری رسید در حالی که تنها حدود سه ماه قبل (ژوئن) در محدوده ۷۰ تا ۷۵ دلار قرار داشت و انتظارات منفی بر بازار حاکم بود. کاهش عرضه از سوی عربستان که با افزایش تقاضای چین و کاهش یکباره ذخایر نفت روی آب (تقریبا در تمامی مناطق دنیا و به طور عمده در چین) طی آگوست همراه شد انتظارات بازیگران را به کلی معکوس کرد به این ترتیب نفت بیشترین صعود فصلی خود از شروع جنگ اوکراین را در فصل سوم ۲۰۲۳ ثبت کرد.

پس از حدود ۴ ماه تحلیلگران برآوردهای خود از میانگین قیمت نفت در سال ۲۰۲۳ را به طور محسوسی افزایش دادند. پیش‌بینی مؤسسات بین المللی از قیمت برنت در سال ۲۰۲۳ به طور متوسط ۸۳ دلار، حداقل ۸۰ دلار و حداکثر ۸۵ دلار است.

بازار طلای سیاه به کدام سو می‌رود؟

کد خبر 479469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =