۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶
تحلیلگران یا پروژه سازان

شماره ۵۰۶ هفته نامه اطلاعات بورس منتشر شد.

به گزارش صدای بورس؛ در شماره ۵۰۶ هفته نامه اطلاعات بورس موضوعات مختلفی همچون وضعیت بازارسرمایه،‌سهام عدالت، وضعیت صندوق‌ها، پروژه سازی و غیره بررسی شد.

ساختار سهام عدالت اصلاح شود

مهدی باقری، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در سرمقاله این هفته به ساختار درستی برای مدیریت سهام عدالت و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی نداریم، مدیریت سهام عدالت باید به مردم واگذار شود پرداخت و افزود هیات مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مشخص شود.

سکون گریبان‌گیر بازار

بازار سرمایه هفته سختی را پشت سر گذاشت. در حالی که در اوایل هفته پس از حضور خریدار برای بلوک خودرو، جو بازار مثبت شد، در میانه‌های هفته بازار یکدست منفی شد. بانک صادرات فروشنده بلوک خودرو و کروز از طریق زیرمجموعه‌های خبهمن خریدار بلوک بوده است. موضوعی که شایعاتی در خصوص عدم تایید معامله را به دلیل امکان کسب دو کرسی هیات مدیره توسط کروز در ایران خودرو تقویت میکند. در سوی دیگر بازار، رقابت در بورس کالا ضعیف است و حتی ضعیف تر شده است. اگر از رقابت وکیوم باتوم و پلی پروپیلن بگذریم، تقریبا عمده محصولات با قیمت پایه یا رقابت چند درصدی معامله می‌شوند.

رکود متوالی بازار سرمایه
بازار سهام اولین روز مردادماه را متعادل آغاز کرد و تا پایان ساعت معاملات نیز این تعادل در اکثر سهم‌های بازار دیده می‌شد، اما بازگشایی بعضی سهام پالایشی جو کلی بازار را رو به منفی برد، چنان که در پایان معاملات اکثر سهام به محدوده منفی نزدیک شدند. از این رو در پایان معاملات، شاخص کل به یک میلیون و ۹۷۶ هزار واحدی رسید. در آخرین روز ماه شاخص در جایگاه یک میلیون و ۹۳۸ هزار واحدی ایستاد. به این ترتیب نسبت به اولین روز ماه ۶۷۵۲ واحد معادل ۰.۳۵ درصد افت داشت. ارزش معاملات خرد نیز از مبلغ ۳,۴۵۲ میلیارد تومان در اول ماه به مبلغ ۳۴۳۸ میلیارد تومان در انتهای مردادماه رسید.

ترفندهای عجیب و غریب صندوق‌ها

درست در روزهایی که گرمای هوا نفس بازارهای مالی را گرفته و عرق ریزانش را به رخ می‌کشد، صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، اما حال بهتری دارند. این صندوق‌ها از سال گذشته که آژیر قرمز کسری منابعشان به صدا درآمد، امسال اما با ترفندهایی عجیب و غریب نه تنها کسری منابعشان را پوشش داده‌اند بلکه شرایط بهتری نسبت به بازارهای موازی و حتی بازار سهام دارند.

در این رابطه با رسول رحیم نیا، مدیرعامل سبدگردان آیته توکا و بابک اسماعیلی استاد دانشگاه به گفتگو پرداختیم.

تحلیلگران یا پروژه سازان

اصل بازار ســرمایه داشتن دانش، تحلیل و بررسی سهم‌ها و البته نگاه بلند مدت است که بارها و بارها توسط کارشناسان و متولیان بر آن تاکید شده اما با این‌حال در این بین سودجویانی هستند که برای برای رسیدن به سود بیشتر و البته در ازای کلاه‌برداری از بســیاری سهامداران بی‌خبر از این روند در بازار سرمایه دست به اقداماتی همچون پروژه کردن سهام می‌زنند.

در این رابطه نظر احسان عسکری، کارشناس بازار سرمایه و محمدمهدی سماواتی، مدرس ریسک را جویا شدیم.

تاخیر رشد بازار سهام در سایه سیاست‌گذاری‌های غلط
مدتی است که شاهد وضعیت عجیب و غیر قابل پیش بینی در بازار سرمایه هستیم از این رو با کارشناسان بازار سهام مصاحبه داشتیم.
محمد مهدی بحرالعلوم؛ قائم مقام مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مدبران گفت:عامل محرکی برای رشد بازار در کوتاه مدت نداریم اما به واسطه چرخش یکی از این عوامل نقدینگی وارد بازار سهام خواهد شد.
احسان رضاپور؛ مدیرعامل شرکت مولدسازی مدیرت دارایی تجارت:بی‌اعتمادی و ریسک بالایی که سرمایه گذاران در بازار سرمایه قائل هستند با وجود اینکه قیمت سهام شرکت‌ها نسبت به 3 سال گذشته برخلاف وضعیت و ارزش دارایی ‌آن‌ها شرایط متفاوتی را تجربه می‌کند، عمدتا ریشه در اتفاقاتی است که در چند سال اخیر در جهت تحمیل ریسک به بازار سرمایه دیده ایم.
محمود مرادی؛ تحلیلگر بازار سرمایه: دلیل این که وضعیت بازار سرمایه این گونه است به این دلیل است که مسئولان فضا را غبار آلود کرده‌اند و سرمایه گذار نمی‌تواند تصمیم درستی بگیرد.
سیروان امینی؛ کارشناس بازار سرمایه:
نیاز به تا زمانی که جریانات و شوک‌های مثبت به بازار تزریق نشود فنر بازار بین همین اعداد خواهد ماند تا بعداً با جهش دلار، بازار نیز حرکت کند. همیت همه جانبه است یعنی باید برای اولویت دادن، همفکری و همراهی صورت گیرد و نباید جزیره‌ای تصمیم گرفته شود.
علی اسکینی؛ کارشناس بازار سرمایه: تا زمانی که جریانات و شوک‌های مثبت به بازار تزریق نشود فنر بازار بین همین اعداد خواهد ماند تا بعداً با جهش دلار، بازار نیز حرکت کند.

سید محمود یاسینی اردکانی؛ مدیر عامل کارگزاری سرمایه‌گذاری ملی: مساله رکود بورس فقط در بازار سرمایه نیست و می‌توان در همه بازارها این رکود را شاهد بود. بحث بر روی سیاست‌های کنترل تورمی دولت است که نقدینگی را جمع می‌کند و محدود به بازار سهام نیست

گفتگو:

تجدید ارزیابی شرکت‌ها به نفع همه
در گفتگو با مهدی سوری به مساله تجدید ارزیابی شرکتها پرداخته شد. این کارشناس بازار سرمایه تجدید ارزیابی را به نفع شرکتها، صنایع، سهامداران و ... می‌داند. سوری در این باره گفت:باید توجه داشت که سال‌هاست ترازنامه بسیاری از شرکت‌ها به روز نشده است و این مساله باعث می‌شود ترازنامه‌های شرکت‌ها خوانا نباشد.تفکری در حاکمیت با اتکا به حاشیه سود سعی دارد تا دست در جیب شرکت‌ها کند. سال‌ها تلاش کردیم که نظر حاکمیت را به این مساله جلب کنیم که حاشیه سود یکی از ویژگی‌های هر سهمی است .در حال حاضر شناسایی نکردن هزینه استهلاک در شرکت‌ها باعث می‌شود شرکت‌ها هر روز مستهلک‌تر شوند اما عدد غیر واقعی سودی که نشان داده می‌شود عدد بزرگی است. هزینه استهلاک بالا است و حساب نکردن و درست شناسایی نکردن آن باعث نمی‌شود که هزینه واقعی استهلاک پایین باشد.

انحراف در رسالت اوراق بدهی

سید هادی ابطحی، مدیرعامل وعضو هیات مدیره کارگزاری بانک صادرات در گفتگو این هفته به موضوع اوراق بدهی پرداخت وگفت: بازار اوراق بدهی این روزها از مسیر اصلی‌اش منحرف شده است؛ به طوری‌که به دلیل تحمیل تقاضای اوراق از سوی وزارت اقتصاد به بانک‌ها ، این بازار با آسیب جدی روبرو است. خرید اوراق دولتی با نصاب مشخص توسط بانک‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری، هدف اصلی انتشار اوراق مبنی بر تامین نقدینگی بنگاه‌های اقتصادی را تضعیف کرده است.

کد خبر 477831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =