وصندوق؛ صنعتی با ارزش افزوده ۶۷ همتی

مدیرعامل هلدینگ صبا انرژی گفت: سرمایه‌گذاری یکی از مهم‌ترین راه‌هایی است که از کاهش بازدهی مجموعه و عقب ماندن از سایر رقبا جلوگیری می‌کند.

صدای بورس ـ محمد نعمت‌زاده؛ علیرضا زمان‌پور در حاشیه مجمع عمومی عادی سالانه وصندوق، با اشاره به جزئیاتی از مهم‌ترین پروژه‌ هلدینگ صبا انرژی به نام PDH-PP، از طرح‌های توسعه‌ای این هلدینگ با بازدهی و سودآوری بالا خبر داد. وی همچنین در مورد چالش‌های پیش‌روی صنعت و راه‌حل‌های آن گفت که مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید:

اولویت اول و مأموریت اصلی هلدینگ صبا انرژی چیست؟

با توجه به اینکه حوزه تخصصی هلدینگ صبا انرژی، نفت، گاز و پتروشیمی است و به دلیل منابع موجود در کشور سودآورترین صنعت محسوب می‌شود، تأکید ما بر این است که در سال مالی پیش رو، هلدینگ را به سمت حوزه‌ تخصصی خود سوق دهیم. اولویت دیگر ما سرمایه‌گذاری و رشد تولید است، چرا که معتقدیم بدون سرمایه‌گذاری، بازدهی مناسب نخواهیم داشت و از سایر رقبا عقب خواهیم ماند.

برنامه هلدینگ برای افزایش سرمایه چیست؟

ارزش بازار هلدینگ در پرتفوی بورسی خود در پایان سال ۲۹/۱۲/۱۴۰۱ برابر با ۷۶ همت است که بهای تمام شده‌ این پرتفوی حدود ۹ همت بوده است، در نتیجه ۶۷ همت افزایش ارزش افزوده‌ پرتفوی شرکت بوده است. سرمایه هلدینگ نیز ۴ همت است که آخرین بار در سال ۱۴۰۰ انجام شده است، بنابراین با توجه به تصمیماتی که در مجمع اتخاذ شد، باید بررسی شود که با توجه به محاسباتی که قبل از مجمع برای افزایش سرمایه داشتیم آیا می‌توانیم همان مسیر را ادامه دهیم یا باید درصدی از آن را برای افزایش سرمایه اختصاص دهیم.

چه برنامه‌ها و پروژه‌هایی در دستور کار هلدینگ قرار دارد؟

یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ما پروژه PDH-PP در شرکت پتروشیمی جم است که تحت عنوان شرکت توسعه پلیمر کنگان فعالیت می‌کند. این شرکت چند سال گذشته در موضوع زمین خود قطعیت پیدا نکرده بود،‌ همچنین منابع مالی نامشخص بود، اما خوشبختانه توانستیم زمین آن را قطعی کنیم و منابع مالی آن در مراحل پایانی تأمین آن است. این پروژه یکی از مگا پروژه‌های بسیار مهم در دست اجرای هلدینگ صبا انرژی است.

از دیگر پروژه‌های هلدینگ می‌توان به پروژه‌ پادجم اشاره کرد که ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۲۰ درصد باقی مانده نیز با قدرت و سرعت در حال انجام است. پروژه‌های دیگری در شهرستان مسجد سلیمان وجود دارد که چون مصوبه سفر رئیس‌جمهور است از طریق صندوق توسعه ملی یا فاینانس تأمین مالی می‌شوند. در بندر دیلم نیز پروژه‌هایی در حوزه‌ پتروشیمی تعریف شده است.

در حوزه‌ فولادی نیز، عملیات اجرایی تولید آهن اسفنجی، پروژه‌ فولادسازی شرکت فولاد اکسین و پروژه‌ احیای ۲ صبا فولاد آغاز شده است که هزینه انجام این پروژه‌‎ها بالغ بر ۷۰۰ میلیون دلار است. همان‌طور که در ابتدای مصاحبه نیز تأکید شد،‌ مجموعه وصندوق در تلاش است به کمک سرمایه‌گذاری بازدهی بالایی کسب کند و از سایر رقبا عقب نیفتد.

آیا وصندوق طرح توسعه‌ای در نظر گرفته است؟

بله، در همین راستا در حال مطالعه برای طرح‌های توسعه وصندوق هستیم و اگر طرحی بیشترین بازدهی را داشته باشد قطعاً پیگیری خواهد شد.

در مسیر حرفه‌ای خود با چه مسائل و چالش‌هایی مواجهید؟

وصندوق یکی از برندهای خوشنام سازمان بورس است و بیشترین چالشی که با آن روبه‌رو است افزایش نرخ خوراک است که توسط انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی ایران در حال پیگیری است تا این قیمت‎‌گذاری اصلاح و شرایط بهتری برای مجموعه فراهم شود. این نوع قیمت‌گذاری‌ها باعث شده قیمت اوره از ۸۰۰ دلار به ۲۷۵ دلار برسد که صنعت را با چالش‌ روبه‌رو کرده است. ضمن اینکه اکنون اوره در پایین‌ترین قیمت خود قرار گرفته و قیمت خوراک در بالاترین میزان خودش است که به عنوان یک مشکل بزرگ در مجموعه تلقی می‌شود. از طرفی، نزدیک به ۳۰ درصد اوره به دولت فروخته می‌شود و برگرداندن این مبلغ در دست مطالبه است. این موارد از جمله مسائلی است که صنعت پتروشیمی با آن روبه‌رو است و به نوعی گریبانگیر وصندوق نیز شده است.

آیا سودی به سهامداران تعلق می‌گیرد؟

بله، به ازای هر سهم ۲۳۵ ریال برای پرداخت سود در نظر گرفته شده است که به زودی پرداخت می‌شود.

کد خبر 477197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =