چشم‌انداز بازار نفت در سال‌های آتی

سولوشن از گذشته و آینده بازار نفت گزارشی تهیه کرده است که نشان می‌دهد عرضه نفت از سمت اوپکی‌ها کاهش و تقاضای نفت از سوی برخی کشورها مانند چین افزایش یافته است. همچنین این گزارش نشان می‌دهد ایران در شرایط تحریم در مقایسه با سال‌های قبل چقدر توانسته است نفت تولید و صادر کند. اگر اهتمام جدی برای رفع تحریم‌ها و فروش نفت و سرمایه‌گذاری خارجی در این بخش وجود داشته باشد، آینده نویدبخشی در انتظار صنعت نفت ایران خواهد بود.

به گزارش صدای بورس به نقل از مجموعه سولوشن، مهمترین تحرک در سمت عرضه بازار نفت مربوط به تحولات عربستان است که در راستای تعهد به اوپک پلاس تصمیم به کاهش یک میلیون بشکه در روز برای ماه‌های جولای و آگوست در سال جاری گرفته است. از طرف دیگر کاهش ۲۰ درصد صادرات روسیه به چین و هند و کاهش ذخایر استراتژیک آمریکا از دیگر نشانه‌های کاهش عرضه است. در مقابل، افزایش تولید کشورهای غیراوپک و افزایش تولید ایران به بالاترین میزان بعد از شروع دوره جدید تحریم‌ها رسیده است.

در سمت تقاضا، چین بعد از چند ماه رشد اقتصادی سریع، در جولای عملکرد ضعیف‌تر داشته و تحلیلگران آژانس بین‌المللی وجود رکود جدید در ماه‌ آگوست و در ادامه سال جاری را ممکن می‌دانند.

چشم‌انداز بازار نفت در سال‌های آتی

توجه‌ها به سمت عمان!‌

کاهش‌های مکرر تولید عربستان از نوامبر سال گذشته تاکنون که با تصمیم اخیر برای کاهش یک میلیون بشکه در روز طی ماه‌های جولای و آگوست همراه شد، تغییراتی در رفتار خریداران و فروشندگان بازارهای منطقه‌ای ایجاد کرده است؛ به طوری که معامله‌گران بزرگ بازار از جملهUnipec ، Vitol، Reliance، Glencore و... به طور محسوس به فروش محموله‌های نفت عمان روی آورده‌اند. PetroChina در ماه ژوئن به تنهایی۴۰ محموله نفت درحال تحویل از نوع نفت عمان به حجم۲۰میلیون بشکه (معادل حدود ۸۰ درصد برنامه بارگیری معمولی نفت عمان) در اختیار داشت.

چشم‌انداز بازار نفت در سال‌های آتی

صعودی شدن نفت کوره از تبعات جنگ

جنگ روسیه و اوکراین باعث تغییر مسیر نفت کوره روسیه از دریای سیاه به دریای بالتیک شده است و کشتی‌هایی که به طرف کانال سوئز می‌روند،‌ یازده روز بیشتر طی می‌کنند و این مساله به جهش قیمت نفت کوره کمک کرده است. از طرف دیگر صادرات نفت کوره روسیه به خاورمیانه معادل ۷۵ درصد کل واردات این کالا در خاورمیانه است.

چشم‌انداز بازار نفت در سال‌های آتی

ثبت رکورد ذخایر نفت چین

بخش قابل توجهی از تحرکات چین در ماه‌های اخیر از رشد مصرف داخلی در دوره پساکرونا، افزایش سفرهای هوایی و پالایشگاه‌های پتروشیمی در پاسخ به افزایش تقاضای فزاینده مصرف پلاستیک و محصولات پلیمری در این کشور است.

وضعیت جنگی برای روسیه و تحریم‌ها برای ایران، باعث افزایش واردات نفت تخفیفی از ابتدای سال ۲۰۲۳ شده و ذخایر نفت چین را به بالاترین میزان در یک سال اخیر رسانده است. بهره‌برداری از پالایشگاه‌ها و صادرات سوخت (بنزین، گازوئیل و سوخت هوایی) ‌در نیمه اول سال ۲۰۲۳ بالاترین رکوردها نسبت به متوسط سه سال گذشته را ثبت کرده است.

چشم‌انداز بازار نفت در سال‌های آتی

سیگنال‌های کاهش عرضه از سوی اوپک پلاس و انتظارات مثبت نسبت به تقاضای چین و نوسانات فصلی تقاضا نیز به رشد قیمت نفت طی حدود ۷ هفته گذشته کمک کرده است. پیش‌بینی بین‌المللی از قیمت برنت در سال ۲۰۲۳ به طور متوسط ۸۲ دلار، حداقل ۸۰ دلار و حداکثر ۸۳ دلار است.

چشم‌انداز بازار نفت در سال‌های آتی

کد خبر 477111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =