شمارش معکوس چراغ سبز بازار سرمایه

امروز دومین روز مثبت بازار سرمایه بود که البته این رشد ۲۳.۰۰۰واحد بود و پس از اعلام خبر رد فرمولی کردن خوراک پتروشیمی ها شاخص شروع به ریزش کرد و تا زمان بسته شدن بازار در محدوده رشد ۱۶.۰۰۰واحدی توقف کرد. عده ای از کارشناسان در این باره با صدای بورس مصاحبه ای داشتند که در متن ذیل به آن می‌پردازیم.

بازار تحت حمایت حقوقی‌ها

اسفندیار شاه منصوری گفت: دلیل رشد بازار به سه عامل بستگی دارد. برای مورد اول محتمل است که دستوری باشد و سازمان به فعالین بازار و سهامداران حقوقی بزرگ دستور حمایت داده باشد؛ دلیل دوم از نظر تکنیکال، نقطه حمایت شاخص کل بوده که اگر از دست می‌رفت شاخص تا ۱.۸۰۰ریزش می‌کرد و از نظر بنیادی پایان فصل مجامع است چرا که مدیران باید تا زمان برگزاری مجمع از سهم خود حمایت کنن تا در مجمع با چالش کمتری روبه رو شوند. به زعم بنده این رشد کوتاه مدت بوده و همزمان با رشد نرخ ارز بازار رشد خواهد داشت.

امیدواری ناشی از بازنگری

محمود یاسینی بر این باور است که: با توجه به داده های موجود و حجم زیاد اخبار منفی مثبت شدن ناگهانی بازار با این شدت خود خواسته است. هر چند که سهام دارای ارزندگی مناسبی بودند و بازار آماده ورود نقدینگی بود ولی در کل بازار جهت مثبتی نخواهد گرفت و بازار همچنان رنج خواهد ماند، تا زمانی که اوضاع ریسک‌های سیاسی مشخص شود. بحث بازنگری نرخ خوراک باعث ایجاد امید در بازار شد که با رد آن جهت شاهد افت شاخص خواهیم بود.

رشد بازار وابسته به نرخ ارز

حامد قناعی در این باره گفت: با خبر بازنگری نرخ خوراک خوشبینی در بازار شکل گرفت همچنین در این مدت قیمت‌ها افت چشمگیری داشتند. همچنین یک سری از شرکت ها و نماد ها به سطح ارزندگی بالایی رسیده بودند. از نظر تکنیکالی نیز کانال بازار به کف حمایتی خود رسیده بود که مزید بر علت شد. ولی این شتاب تا زمانی که نرخ ارز رشد نکند پایدار نخواهد بود.

بازار اشباع از اخبار منفی

محمد بهشتی روی گفت: بازار به واسطه اخبار منفی پی در پی و اعتراض‌های صورت گرفته و رسیدن به کف تکنیکال بازار، به کف حمایتی خود رسید اما پول جدیدی وارد بازار نشده. همینطور باز نگری نرخ خوراک پتروشیمی ایجاد انگیزه برای سرمایه داران کرد که با اعلام مخالفت بازنگری نرخ خوراک بازار مجددا روند نزولی به خود گرفت.

نزول بازار شروع شد

حمیدرضا طریقی نیز گفت: عدم تغییر نرخ خوراک و اعلام پرداخت یارانه های خرد از محل درآمد نرخ خوراک نشان از خالی بودن جیب دولت دارد. مثبت بودن روز گذشته هم صرفا به دلیل حمایت از پتروشیمی‌ها بود.ولی با خبر منتشر شده بازار به روند نزولی خود باز می‌گردد.بازار سرمایه ارزنده است به شرطی که مدام اخبار ضد ونقیض اعلام نشود.

کد خبر 475681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =