کسب سهم ۱۳ درصدی بیمه دانا از بازار بیمه کشور

صنعت بیمه یکی از صنایعی است که به طور کلی دو فعالیت بیمه‌گری و سرمایه‌گذاری را انجام می‌دهد. در این صنعت شرکت بیمه دانا توانسته ۱۳ درصد سهم بازار این صنعت را از آن خود کند.

بر این اساس رضا جعفری، مدیرعامل شرکت بیمه دانا در گفت وگو با هفته‌نامه اطلاعات بورس گفت: در چشم اندازی که در برنامه استراتژیک بیمه دانا برای سهم از بازار دیده بودیم در ابتدا دستیابی به ۱۰ درصد و سپس با توجه به شرایط ۱۳ درصد از بازار بود.

برای سال جاری هم برنامه داریم تا همین ۱۳ درصد سهم از بازار خود را حفظ کنیم. در ادامه توضیحات مدیرعامل شرکت بیمه دانا را درمورد برنامه‌ها و اقدامات آنها در سطح ملی و... می‌خوانید.

* از کارنامه بیمه دانا و نیم قرن تجربه‌ آن در صنعت بیمه کشور بگویید.
در حال‌حاضر در آستانه پنجاهمین سالگرد بیمه دانا هستیم و شرکت همواره از جایگاه مناسبی در بین فعالان صنعت بیمه برخوردار بوده است. در حقیقت، بیمه دانا با خدماتی که در رشته‌های مختلف به ویژه در بخش درمان و بیمه‌های اشخاص به بیمه‌گزاران عرضه کرده است، توانسته جایگاه ویژه‌ای را در صنعت بیمه کسب کند. همچنین در سال‌های اخیر، شرکت با استقرار نظام برنامه‌ریزی و با رویکرد توسعه فروش و راهبردهایی که تبیین و ابلاغ کرد، بر ارزش و اعتبار خود افزود تا آن‌جایی که نه‌تنها جایگاه شرکت حفظ شد، بلکه در سال گذشته با افزایش سهم بازار خود نسبت به دیگر رقبایش موفق شد از وضعیت بسیار مناسبی برخوردار شود.

* ماجرای بازپس‌گیری زمین‌های موسوم به علی‌آباد متعلق به بیمه دانا از ارتش چیست؟
درست است؛ زمین‌های موسوم به علی‌آباد در واقع بخشی از زمین‌های شمال‌شرق تهران و متعلق به شرکت بیمه داناست که این زمین‌ها قریب به ۴۰ سال یا بیشتر در تصرف ارتش بوده و در سالیان گذشته اختلافاتی بین شرکت بیمه دانا به عنوان مالک اصلی زمین‌ها و ارتش جمهوری‌ اسلامی ایران وجود داشت که به‌دلیل وجود اختلاف‌نظرهای بین طرفین تا اواخر سال ۱۴۰۰، پیگیری‌ها و حتی آراء قضایی به نفع بیمه دانا نیز نتیجه‌ای در پی نداشت. از اواخر سال ۱۴۰۰ که مامور شدم تا به یکی از موضوعاتی که برای شرکت اهمیت زیادی داشت و از طرفی خواسته بیش از ۴۵ میلیون سهامدار شرکت بود، رسیدگی و مطالبات به حق آنها را دنبال کنم. بنابراین، این موضوع را به عنوان یک اولویت مهم در کنار سایر برنامه‌های عملیاتی که در شرکت داشتیم، در دستور کار قرار دادیم و از همان روزهای ابتدایی جلسات زیادی را با مراجع ذیریط برگزار کردیم که توانستیم فضای مناسبی را برای دیپلماسی و مذاکره فراهم و از فضای چالشی که پیش از این وجود داشت، خارج شویم.
با توجه به اینکه این زمین‌ها از سهامداران بود، ابتدا توانستیم در طرفین به این باور برسیم که به جامعه‌ای ۴۵ میلیون نفری از سهامداران کشور تعلق دارد و باید این حق به مردم باز گردد و این موضوع اتفاق بزرگی بود که قبل از سال ۱۴۰۱ اتفاق افتاد.
برای بازگرداندن این زمین‌ها بالغ بر ۸۵ جلسه با ارتش و سایر ارکان مجموعه وزارت محترم دفاع و سایر دستگاه‌های ذیربط برگزار شد، زیرا این موضوع ضرورت داشت که سایر ذی نفعان را نیز در مورد پییشنهادهای جمع‌بندی شده با خود همراه کنیم. که البته ارتش خواستار آن شد که حتما وزیر مسکن و شهرسازی هم این صورتجلسه را امضاء کند که این خواسته ارتش نیز محقق گردید و به جمع‌بندی خوبی رسیدیم و مقرر شد صورتجلسه‌ای در دو بند تنظیم شود که بند اول آن تصمیم‌گیری در خصوص متراژ و قیمت و بند دوم نیز در خصوص نحوه‌ کارسازی و پرداخت آن بود که قرار شد از بودجه و از محل ظرفیت‌های قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و یا نهایتا از محل بودجه سال ۱۴۰۲ به حساب شرکت بیمه دانا کارسازی شود و پس از کارسازی، سند به نام وزارت دفاع و ارتش جمهوری اسلامی منتقل شود که این موضوع به توافق همگان رسید.
ابتدا بند یک را اجرا و بند دو جهت اجرا به مبادی ذیربط ارجاع گردید. البته به دلیل طولانی شدن فرآیند مکاتبات در نهادهای مختلف به بودجه سال ۱۴۰۱ نرسید، بنابراین موکول به سال ۱۴۰۲ شد و مقرر گردید که از ظرفیت‌های قانونی سال ۱۴۰۲ پیگیری و کارسازی شود.

* آثار ارزش‌گذاری روی این زمین‌ها بر گزارشات مالی شرکت چطور بوده است؟
تأثیر این ارزش‌گذاری روی گزارشات مالی شرکت طبیعی است. وقتی رخداد مالی شناسایی می‌شود و این رخداد از نظر استانداردهای حسابداری قابلیت ثبت پیدا می‌کند، به طور طبیعی آثار خود را در گزارشات مالی سالانه نشان می‌دهد و به اندازه مابه‌التفاوت ارزش دفتری و ارزش روز که توسط هیأت کارشناسی، معادل ۵ هزار ۳۲۰ میلیارد تومان بود، اثرات سود ناشی از واگذاری این زمین به اندازه مابه‌التفاوت ارزش دفتری و ارزش کارشناسی به ارتش را شناسایی کردیم. در حال حاضر تنها موردی که باقی مانده است بحث واریز و وصول این مطالبه است. به‌طور طبیعی این موضوع به سهم شرکت بیمه دانا کمک کرد و موجب شد که ارزش شرکت در بازار وضعیت بهتری پیدا کرده و از رشد خوبی برخوردار شود، اگر چه این رشد به طور تدریجی بوده و به نظر می‌رسد خیلی هیجانی هم نبوده است. در واقع این اتفاق موجب شد که ارزش سهم و دارایی سهامداران تا حدودی حفظ شود و به آنها بازگردد. نکته دیگر اینکه بیمه دانا با شناسایی این سود و به موازات آن عملکرد خوبی که در سال ۱۴۰۱ داشت و سودی که از محل عملیات بیمه‌گری و سرمایه‌گذاری‌ها شناسایی کرده بود، توانست زیان انباشته‌ شرکت در سال ۱۴۰۰ را هم به طورکامل پوشش دهد و به سود خالص خوبی دست پیدا کند که امید است این روند در سال‌جاری و سال‌های آتی نیز ادامه یابد.

* عملکرد بیمه دانا بر اساس فعالیت‌هایش در سطح ملی چگونه است؟
شرکت‌های بیمه بر اساس موضوع فعالیت خود، دو دسته فعالیت انجام می‌دهند. فعالیت اصلی آن‌ها بیمه‌گری است و فعالیت بعدی آنها سرمایه‌گذاری است که از محل وجوه قابل سرمایه‌گذاری و مطابق با آیین‌نامه ۹۷ می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند. یکی از برنامه‌های استراتژیک بیمه دانا توسعه بازار بود. با توجه به شرایطی که شرکت در سال ۱۴۰۰ و قبل ازآن داشت، لازم بود که راهبرد خوبی در بخش توسعه بازار داشته باشیم. بر این اساس ما باید برای سال اول برنامه، ۱۲۰ درصد رشد سهم بازار را در دستور کار قرار دهیم. طبق برنامه سه ساله‌ای که داریم باید در سال دوم بالغ بر ۶۰ درصد رشد بازار را نسبت به سال ۱۴۰۱ و نهایتا در سال سوم به رشد پایدار برسیم و سهم خود را حفظ کنیم. برای اینکه این اتفاق بیفتد می‌بایست چند پروژه ملی را در بازار هدف قرار می‌دادیم که یکی از آن‌ها پروژه‌ وزارت آموزش و پرورش بود. وزارت آموزش و پرورش پرتفوی بزرگی در صنعت بیمه است که بی‌شک در این صنعت، بزرگ‌تر از پروژه آموزش و پرورش نداریم. در این پروژه، بالغ بر ۱۵ میلیون دانش‌آموز و یک‌ونیم میلیون نفر از جامعه فرهنگیان و خانواده‌های آن‌ها تحت پوشش هستند.
با توجه به اینکه فرهنگیان و خانوداه‌های آن‌ها در سنوات گذشته نیز از بیمه دانا سرویس گرفته و رضایتمندی خوبی از نحوه خدمات‌دهی و تکریم کارکنان شرکت بیمه دانا داشتند، در نتیجه، در ارزیابی صورت‌گرفته از سوی وزارتخانه، علاقه‌مندی خود را به همکاری با بیمه دانا اعلام کردند و همین موضوع باعث شد که مذاکرات آموزش و پرورش با شرکت ادامه یابد. در حقیقت در خردادماه سال گذشته توانستیم این قرارداد بزرگ را با توافقاتی متناسب با ریسک ارائه‌شده، جذب، بسترسازی و مدیریت کنیم که با توجه به استقبال و رضایتمندی بالا از سوی فرهنگیان عزیز، وزارت آموزش و پرورش بار دیگر مجوز تمدید آن را صادر کرد، بنابراین برای دومین سال متوالی موفق شدیم این قرارداد ملی و بزرگ را در شرکت بیمه دانا داشته باشیم.
شاید آنچه همواره برای ما اهمیت زیادی دارد این است که نگاه شرکت بیمه دانا به قرارداد آموزش و پرورش نگاه سودمحوری نبوده و نیست، گرچه این موضوع به افزایش سهم بازارِ بیمه دانا نیز کمک کرد اما در واقعیت با نگاهی اجتماعی آن را می‌بینیم، چرا که نمی‌توان این حقیقت را نادیده گرفت که همه ما در هر جایگاه و کسوتی، حاصل تلاش‌ها، ایثار و زحمات همین معلمان هستیم.

* اگر پروژه آموزش و پرورش را کنار بگذاریم، در حال‌حاضر بیمه دانا چه قرادادهای بزرگ دیگری دارد؟
بله، شرکت بیمه دانا در کنار این پروژه ارزشمند، چند قرارداد بزرگ را گرفته است که اتحادیه کامیون‌داران کشور یکی از آن‌هاست و حدود یک‌ونیم میلیون نفر بیمه‌شده دارد که جامعه بزرگی محسوب می‌شود. خوشبختانه در بخش سلامت، رضایت خوبی وجود دارد که این مورد هم جزو افتخارات ماست که توانستیم در نظام جمهوری اسلامی و در لباس بیمه، خدمت خود را به این جامعه بزرگ ارائه کنیم. همچنین لازم به ذکر است که این قرارداد برای سال جدید هم تمدید خواهد شد. در مورد قراردادهای دیگر نیز باید اشاره کنم که برای سال‌جاری مخابرات ایران را جذب کردیم که همکاری با مخابرات را در سنوات گذشته هم تجربه کرده‌ایم و کارکنان این شرکت امسال هم تمایل به همکاری با بیمه دانا داشتند که قرارداد آن را نیز جذب کرده‌ایم.
لازم است یادآور شوم که در این رابطه، نرخ‌ها را از سوی بیمه مرکزی ارائه می‌شود که با توجه به مصوبه اخیر شورای عالی بیمه و اصلاحیه‌ای که صورت گرفت، نرخی متناسب با ریسک ارائه می‌شود. قرارداد دیگری که تحت پوشش بیمه داناست، بازنشستگان عزیز فولاد کشور هستند که سال گذشته هم این قرارداد را داشتیم و جامعه بزرگی بود که امسال هم ارائه خدمات بیمه‌ای به آن‌ها مجددا تمدید خواهد شد.
ذوب‌آهن اصفهان هم یک نمونه دیگر از قراردادهای بیمه دانا در سطح ملی است. همچنین تمام کارکنان و خانواده‌های سازمان تأمین اجتماعی کشور که خود بیمه‌گر پایه است، نزد بیمه دانا تحت پوشش بوده و سازمان بهزیستی کشور، سازمان دخانیات و وزارت نیرو نیز تحت پوشش بیمه‌ایِ این شرکت هستند. همه این‌ها نشان‌دهنده این است که بیمه دانا شرکتی توانگر است و توانمندی بالایی در بحث بیمه درمان دارد. همچنین اگر قرار باشد شرکتی را طی ۵۰ سال گذشته در سبد بیمه و به عنوان پایه درمان معرفی کنیم، قطعا بیمه دانا معرفی خواهد شد.

* کمی هم بیمه دانا را در حوزه‌ زیرساخت درمان ببینیم.
حتما، بیمه دانا در حوزه‌ درمان از بسترهای خوبی برخوردار است و با تعداد کثیری از مراجع درمانی طرف قرارداد است که یکی از مزیت‌های بزرگ این شرکت به شمار می‌آید. در واقع این شرکت با بیش از ۱۳ هزار مرجع درمانی قرارداد دارد و در حال رساندن آن تا ۱۵ هزار مرجع درمانی هستیم.
همچنین قرار است پس از حل برخی مشکلات زیرساختی از سوی مراجع ذیربط، به نسخه الکترونیکی متصل شویم و نکته قابل توجه بعدی این است که موضوع استفاده از شبکه فروش و ارزیابان برای تسهیل در ارائه خدمات‌دهی به دو صورت آنلاین و آفلاین نیز از جمله زیرساخت‌هایی است که شرکت بیمه دانا در حال‌حاضر در اختیار دارد. استخدامِ بالغ بر ۱۶۰ پزشکِ برخط در سیستم شرکت نیز از دیگر مزیت‌های مهم و اثرگذارِ خدمات‌دهیِ مطلوب در حوزه درمان است.

* در خصوص آثار چشمگیر درآمد و ذخایر بیمه دانا در گزارشات سالانه بگویید.
در سال ۱۴۰۱ باورمان بر این بود که صورت مالی شرکت بیمه دانا باید شرایط بهتری داشته باشد و ما نیز پیرو آن، بازار خود را توسعه دادیم و تلاش کردیم عملکردمان مبتنی بر سودمحوری باشد که اتفاقا به سود عملیاتی خوبی هم دست پیدا کردیم. اما توجه به این نکته بسیار مهم است که لزوما نباید در یک سال، سود کلانی حاصل از سود عملیاتی داشته باشیم بلکه مهم‌تر آن است که بتوانیم با ایجاد اصلاحاتی در صورت‌های مالی و از محل سود غیرعملیاتی همچون زمین، ذخایر شرکت را ترمیم و اصلاح کنیم. بیمه دانا درحال حاضر بیش از ۱۳۸ درصد از ذخایر شرکت را اصلاح و ارتقاء داده است. در واقع می‌توان گفت که این ذخایر هم متعلق به سهامداران است و هم بیمه‌گزاران، یعنی جزو ثروت و دارایی شرکت است، بنابراین با پرداخت خسارت‌ها و بهینه‌سازی، آزاد خواهد شد.
اما باید گفت در سال گذشته به دلیل ضعفی که در صورت مالیِ سال قبل از آن (۱۴۰۰) بود و همچنین اعلام کسری ذخایر سنگین از سوی بیمه مرکزی، از محل عملکرد مطلوب در سال ۱۴۰۱، مبلغ بسیار سنگینی را به ذخایر خود اضافه کردیم و ذخایر شرکت را از حدود ۲ هزار میلیارد تومان به ۴ هزار میلیارد تومان ذخایر خسارت‌های معوق، افزایش دادیم. بنابراین جمع کل ذخایر شرکت از بیش از ۹ هزار به بالغ بر ۱۶ هزار میلیارد تومان ارتقاء پیدا کرد و این کار بزرگی بود که باید در زمان خود یعنی سال ۱۴۰۱ انجام می‌شد تا بتوانیم از منابع سود شناسایی‌شده بالایی که داشتیم، این بخش‌ها را ترمیم کنیم. ذکر این نکته نیز لازم است که در انتها شرکت به شش هزار میلیارد تومان سود نیز دست یافت که این هم در تاریخ صنعت بیمه بی‌سابقه بوده است.

* چشم‌انداز بیمه دانا در مسیر افزایش سرمایه‌گذاری‌ها چگونه است؟
یکی از راهبردهای اصلی ما، افزایش سرمایه‌گذاری‌های بیمه داناست و به نظر می‌رسد پاشنه آشیل شرکت‌های بیمه برای حاشیه سود و تأمین نیاز سهامداران، سرمایه‌گذاری است. ما در سال گذشته سرمایه‌گذاری‌های شرکت را چندین درصد افزایش دادیم به‌طوری‌که ارزش سرمایه‌گذاری‌های شرکت از هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافت که در حال حاضر، ارزش روز سرمایه‌گذاری‌های شرکت بالغ بر ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است که می‌توان آن را نقطه عطفی دانست که در یک‌سال‌ونیم اخیر در حوزه سرمایه‌گذاری‌ها و با توجه به راهبردی که در برنامه استراتژیک سه ساله داشتیم، انجام شد.
همچنین باید به این بخش مهم نیز توجه کرد که در سه ماهه‌ نخست سال‌جاری هم، از محل سرمایه‌گذاری‌ها، ۴۰۰ میلیارد تومان سود حاصله داشته‌ایم، در حالی‌که کل صندوق‌های بورسی ما در سال ۱۴۰۰ و در پایان دوره، ۳۰۹ میلیارد تومان بوده است.

* آمار از سهم ۱۳ درصدی شما در بازار بیمه می‌گوید، آیا برنامه خاصی برای افزایش این سهم دارید؟
در چشم‌اندازی که با توجه به شرایط خوب شرکت (داشتن سرمایه انسانی متخصص و توانمندی‌های ارزشمندی که در بخش اشخاص، خصوصا زیرساخت‌های دارایی و سرمایه دارد) برای برنامه استراتژیک بیمه دانا به‌منظور دریافت سهم از بازار تعریف کرده بودیم، در مجموع می‌توان گفت، نیازمند یک برنامه استراتژیک سه ساله بودیم که برآورد ما در آن برنامه، دریافت سهم ۱۰ درصدی از بازار بود که خوشبختانه محقق شد و پس از آن، سیاست‌های ما همواره حرکت به سمت پایداری این سهم است که بتوانیم آن را تا پایان حفظ کنیم.
البته با توجه به صورت‌های مالی گذشته و سال ۱۴۰۰، یک تغییر سیاستی نیز ایجاد کردیم و آن هم این بود که سهم بازار را از ۱۰ درصد به ۱۳ درصد ارتقا دهیم، ما در واقع ناگزیر به انجام آن بودیم تا بتوانیم تعادل‌های لازم را میسر و ایجاد کنیم و به دنبال آن نیز ناترازی‌هایی که بین منابع و مصارف برخی از بخش‌ها اتفاق افتاده بود را به سطح متعادل بازگردانیم. در واقع همه این امور جز با افزایش سهم بازار به میزان ۱۳ درصد اتفاق نمی‌افتاد، بنابراین برنامه را با هدف کسب سهم ۱۳ درصدی تغییر دادیم و امسال نیز سهم ۱۳ درصد حفظ خواهد شد. بنابراین سیاست بیمه دانا از حالا به بعد حفظ همین ۱۳ درصد بوده و به‌دنبال توسعه بیشتر نیستیم.

  • آرمین اسکندر زاده - خبرنگار
  • شماره ۵۰۰ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 475454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =