رضا قزیپور، مدیرعامل، مؤسس و عضو هیات مدیره واسپاری (لیزینگ) کیان در گفتوگو با هفته نامه اطلاعات بورس به معرفی شرکت پرداخت و گفت: شرکت واسپاری (لیزینگ) کیان وابسته به گروه مالی کیان در سال ۱۴۰۱ تأسیس شده است.
۹۹.۹ درصد سهام این لیزینگ متعلق به گروه مالی کیان و سرمایه اولیه ثبت شده ۱۰ میلیارد تومان است و نکته قابل توجه اینکه شرکت به محض ثبت حدود سه ماه بعد افزایش سرمایه داده است. همچنین وی عنوان کرد: از دستاوردهای مهم شرکت واسپاری (لیزینگ) کیان در سال ۱۴۰۱ این بود که شرکت را ستاپ کردیم و ROI نسبتا معقولی حدود ۲۲،۲۳ درصد دادیم، درآمد عملیاتی داشتیم، پرتفوی از بودجه حدود ۵۰ درصد بیشتر بود، پایان سال حدود ۷۵ میلیارد تومان تسهیلات دادیم و این رقم رو به افزایش خواهد بود. مشروح این گفتوگو را در زیر میخوانید...
* شرکت واسپاری(لیزینگ) کیان را معرفی کنید؟
شرکت واسپاری (لیزینگ) کیان وابسته به گروه مالی کیان در سال ۱۴۰۱ تأسیس شده است. ۹۹.۹ درصد سهام این لیزینگ متعلق به گروه مالی کیان است و سرمایه اولیه ثبت شده ۱۰ میلیارد تومان است و نکته قابل توجه اینکه شرکت به محض ثبت حدود سه ماه بعد افزایش سرمایه داده است.
یکی از نکات قابل توجه درخصوص افزایش سرمایه این است که یک پروسه بسیار طولانی در سیستم بروکراتیک کشور وجود دارد که ثبت افزایش سرمایه نهادهای مالی ازجمله لیزینگها منوط به نهاد ناظر است، در این راستا بانک مرکزی تأییده افزایش سرمایه در دستور کار لیزینگ کیان را داده و به زودی این افزایش سرمایه ثبت میشود.
براساس این افزایش سرمایه، سرمایه شرکت از ۱۰ میلیارد تومان به ۵۰ میلیارد تومان افزایش پیدا میکند ضمن آنکه در سال جاری هم لیزینگ کیان برنامه افزایش سرمایه دارد که از دو محل سود انباشته ای که امسال محقق میشود و آوردهای که سهامداران در اختیار لیزینگ میگذارند، خواهد بود. نکته دیگر اینکه احتمالا سرمایه شرکت را به ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش دهیم.
درخصوص شرکت باید عنوان کرد که شرکت واسپاری کیان، لیزینگی خاص است و شاید از اولین لیزینگ هایی است که در حوزه تأمین مالی زنجیره تولید و توزیع کار میکند. با اینکه این کار قدیمی است یعنی در دنیا شاید قدمت آن به قدمت بانکداری میرسد اما لیزینگها در ایران از سال ۸۰ شکل گرفتند. البته قبل از انقلاب هم یک دوره ای فعالیت می کردند اما در کل چون اکثرا خودروسازان لیزینگها را فعال کردند یا وابسته به بانک بودند، عموم مردم لیزینگ را با صنعت خودرو میشناسند.
* در لیزینگ کیان چه اهدافی را دنبال میکنید؟
هدف شرکت واسپاری (لیزینگ) کیان این است که تنها با شرکتها برای تأمین خرید و فروشهایشان همکاری کند و بر این اساس تقریبا هر کالایی را لیز میکند. لیزینگ کیان طبق دستورالعمل بانک مرکزی هر کالای منقول و غیر منقولی که قابلیت معامله گری و قیمت گذاری داشته باشد را لیز میکند و همچنین به صنایع مختلف ورود کرده است؛ صنایعی مانند دارو، لباس، آرایشی و بهداشتی، سیلیکون و نوشیدنی و آشامیدنی یعنی در حال حاضر طیف وسیعی از صنایع را پوشش میدهد.
در لیزینگ کیان فروش محصولات را در دو عقد فروش اقساطی و اجاره به شرط تملیک انجام میدهیم. نکته مهمی که درخصوص شرکت وجود دارد این است که با اینکه ۱۴۰۱ اولین سال فعالیت این لیزینگ بود و ۶ ماه بیشتر فعالیت نکرد، شرکتی سودآور بود و ROI حدود ۲۲ درصد داشتیم. معمولا لیزینگها در سال اول سودآور نیستند اما لیزینگ کیان توانست درآمد عملیاتی و سود عملیاتی بسازد.
* پرتفوی مجموعه در حال حاضر چقدر است؟
یکی از برنامههای سال ۱۴۰۲ شرکت واسپاری (لیزینگ) کیان این است که میزان پرتفوی شرکت را افزایش دهد، در حال حاضر پرتفوی این مجموعه حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است و احتمالا تا پایان سال نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان شود که این رقم در سال ۱۴۰۱ حدود ۷۰ میلیارد تومان بوده است. همچنین از برنامه های دیگر این است که در صنایع مختلف فعالیت کند و بتواند از ابزارهای جدید مانند انتشار اوراق قرضه برای تأمین مالی، تأمین مالی از صندوقهای تأمین مالی جمعی در کنار تسهیلات بانکی و افزایش سرمایه استفاده کند.
* بزرگترین چالشی که با آن مواجهید، چیست؟
بزرگترین چالش در لیزینگ Regulation است یعنی مقررات زدایی مهمترین موضوعی است که لیزینگها با آن دست و پنجه نرم میکنند. لیزینگ واسطهگر مالی است و خاصیت واسطهگر مالی این است که با یک سرمایه محدود و نسبت درستی از سرمایه به بدهی که معمولا در کارهای لندینگ و قرض دادن یک به ده است کار کند. یک مقررات دست و پاگیر در بانک مرکزی وجود دارد مبنی بر اینکه بیشتر از دو برابر حقوق صاحبان سهام به لیزینگها اجازه نمیدهد از سیستم بانکی تسهیلات دریافت کنند که این باعث میشود صنعت لیزینگ به شدت کوچک باشد، در حالی که این صنعت در کشورهای دیگر بسیار بزرگ است چون میتوانند از ابزارهای تأمین مالی به شکل بسیار درستی استفاده کنند اما در ایران این دستورالعمل عملا لیزینگ را کوچک نگه داشته است.
موضوع دیگر درخصوص چالشهای لیزینگ نرخ دستوری بهره است، بانک مرکزی برای قیمت گذاری روی پول پرایسینگ دارد و پرایسینگهایش منطبق با واقعیتهای اقتصادی نیست یعنی وقتی اقتصاد ۵۰ درصد تورم دارد و حداکثر نرخ سود تسهیلاتی که میتوان در لیزینگها داد ۲۶ درصد عملا سوبسید به اشخاصی که از تسهیلات لیزینگ استفاده میکنند از حساب سهامداران داده میشود به همین خاطر سرمایهگذاری در صنعت لیزینگ را با مشکل مواجه کرده است. مسئله بعدی عدم شناخت رگولاتور از ماهیت کار لیزینگ است به همین خاطر مقرراتی که با لیزینگ منطبق میکند درست نیست. یکی از محدودیتهایی که در لیزینگ وجود دارد این است که ۵ درصد پایه سرمایه را نمیتوان به هر شخص حقیقی یا حقوقی اکسپوژر داشته باشیم که این غلط است چون میتوانند افرادی باشند که ریسک خیلی کمی دارند و میتواند شرکت اکسپوژر خیلی بیشتر از ۵ درصد بگیرد و باید اعتبارسنجی درستی شود و یا افراد حقیقی و حقوقی که ریسک بالایی دارند و اصلا نباید نسبت به آنها اکسپوژر داشت بنابراین بانک مرکزی به جای اینکه سیستم رتبه بندی اعتبای را در سیستم لیزینگ جای گذاری کند، همه را به یک چشم میبیند؛ منطق این موضوع درست است اما قانون غلط است یعنی نباید براساس اینکه نمیتوان اعتبارسنجی را راهاندازی کرد همه را در یک اشل محدود کنیم.
*دستاوردهای مهم شرکت در سال گذشته چه بود؟
از دستاوردهای مهم شرکت واسپاری (لیزینگ) کیان در سال ۱۴۰۱ این بود که شرکت را ستاپ کردیم و ROI نسبتا معقولی حدود ۲۲،۲۳ درصد دادیم، درآمد عملیاتی داشتیم، پرتفوی از بودجه حدود ۵۰ درصد بیشتر بود، پایان سال حدود ۷۵ میلیارد تومان تسهیلات دادیم و این رقم رو به افزایش خواهد بود.
- نگین عظیمی - خبـرنــگار
- شماره ۴۹۹ هفته نامه اطلاعات بورس






نظر شما