تصمیم‌گیری هیجانی/پیش‌بینی بازار ۲۱ خرداد ۱۴۰۲

به گفته یک کارشناس بازار سرمایه، شواهد و فاکتورهای کلی بازار نشان از فشار و هیجان فروش دارند، اما بررسی‌های تکنیکی بازار نشان‌دهنده نزدیک شدن شاخص کل به محدوده حمایتی بسیار مهمی است.

علی حیدری در گفت و گو با صدای بورس گفت: شاخص بورس تهران در روز ابتدایی هفته جاری با فشار فروش بسیار زیادی مواجه بود، به‌طوری که سرانه فروش حقیقی ۳۱میلیون و سرانه خرید بازار ۲۴.۵میلیون بود که حاکی از فروش هیجانی در بازار است.

وی گفت: همچنین ارزش معاملات امروز نیز در سطح ۸.۶همت بود که بدون تغییر چندانی نزدیک به میانگین هفته‌های اخیر خود بوده است و شاهد خروج پول تقریباً ۲همتی از بازار بوده‌ایم. شواهد و فاکتورهای کلی بازار نشان از فشار و هیجان فروش دارند، اما بررسی‌های تکنیکی بازار نشان‌دهنده نزدیک شدن شاخص کل به محدوده حمایتی بسیار مهمی است.

تصمیم‌گیری هیجانی/پیش‌بینی بازار ۲۱ خرداد ۱۴۰۲

حیدری بیان کرد: یکی از ابزارهایی که همواره اهمیت زیادی در تحلیل تکنیکال دارد، سیستم معاملاتی ایچیموکو است. زمانی که بازار روند صعودی دارد، ابر کومو یکی از مهمترین محدوده‌های حمایتی برای روند به‌ حساب می‌آید و بررسی همین موضوع نشان‌دهنده آن است که شاخص کل از نظر تکنیکی به محدوده بسیار مهم حمایتی (ابر کومو فلت) نزدیک شده است.

وی افزود: نکته بعدی در رابطه با واکنش کندل‌ها به سطوح فیبوناچی است که یکی از مهمترین موضوعات در تحلیل‌ها به شمار می‌رود. شاخص کل بورس نیز در روند صعودی اخیر واکنش‌های بسیار مناسبی به سطوح فیبوناچی نشان داده است و در حال حاضر نیز در سطح مناسبی برای برگشت قرار دارد.

تصمیم‌گیری هیجانی/پیش‌بینی بازار ۲۱ خرداد ۱۴۰۲

این کارشناس بازار ادامه داد: با توجه به مباحث گفته‌شده و بررسی سایر فاکتورها، روزهای آتی و هفته جاری یکی از مهمترین بازه‌های زمانی برای بازار به حساب می‌آید و محدوده ۲میلیون و ۱۵۰هزار واحدی (ناحیه نارنجی در تصویر) را می‌توان به عنوان مهمترین حمایت پیش‌روی شاخص در نظر داشت. در صورتی که سطح گفته‌شده حفظ شود، می‌توان به روند صعودی امیدوار بود و در صورتی که سطح حمایتی گفته‌شده از دست برود، می‌توان سطوح پایین‌تری را برای شاخص کل متصور بود. بنابراین مهمترین موضوع، بررسی واکنش شاخص کل در روزهای آتی نسبت به این سطح حمایتی است و باید دید که رفتار بازار نسبت به این سطح چگونه خواهد بود.

کد خبر 473341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =