۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۵
شرایط افزایش رقم یارانه چیست؟

مرحله جدید طرح ملی کالابرگ الکترونیک از امروز آغاز می‌شود تا بالاخره کالابرگ الکترونیکی رنگ واقعیت بگیرد .

به گزارش صدای بورس, آنچه تحت عنوان کالابرگ الکترونیکی قرار است توزیع شود، با کوپنی که ایرانیان با آن شنا بوده‌اند فرسنگ‌ها فاصله دارد. در حقیقت کالابرگ الکترونیکی محدود به خرید اعتباری یازده قلم کالایی است که دلت در قالب این طرح اعلام کرده است. خرید این اقلام نیز از فروشگاه‌هایی امکان‌پذیر است که طرف قرارداد در اجرای این طرح باشند.

سید صولت مرتضوی پیش از این درباره افزایش یارانه‌ها اظهار کرد: در اجرای بند ی تبصره ۱۴ قانون بودجه به دولت اجازه داده شده که به منظور مدیریت بازار و کمک به معیشت مردم طرح کالابرگ الکترونیکی را مجدداً اجرا کند.

مرتضوی عنوان کرد: در این راستا مشوق‌هایی را ایجاد کردیم که در گام اول یارانه دهک‌های کم‌برخوردار جامعه ۲۰ درصد افزایش می‌یابد. وی افزود: کسانی که یارانه‌بگیرشان یا هر عضو از خانواده‌شان ۴۰۰ هزار تومان دریافت نقدی یارانه دارند، در صورتی که از کالابرگ الکترونیکی استفاده کنند این میزان به ۴۸۰ هزار تومان ارتقا می‌یابد.


بیشتر بخوانید:

جزییات تکمیلی از افزایش ۸۰ هزار تومانی یارانه



کدام کالاها در قالب کالابرگ توزیع می‌شوند؟

شیر کم چرب بطری، پنیر UF، تخم مرغ، روغن مایع، ماکارونی، برنج ایرانی، گوشت مرغ، گوشت منجمد گوساله، حبوبات، قند و شکر و ماست پرچرب، یازده قلم کالایی هستند که در قالب این طرح به صورت کالابرگی قابلیت توزیع دارند.

علیرضا عسگریان معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در این خصوص گفته است: در واقع قرار است این یازده قلم سفره مردم را تقویت کنند و هم پروتئین به آن‌ها برسند و هم ریزمغذی هایشان را تغذیه کنند یک جریان بین نسلی ایجاد شود که این یازده قلم به محروم‌ترین اقشار رسیده شود دهک‌های اول حالا هرچقدر که سبد غذایی و سلامت مردم را تا یک حد مشخصی بتوانیم تأمین کنیم.

اعلام فهرست یازده قلم کالای مشمول توزیع کالابرگ/ شرایط افزایش رقم یارانه چیست؟

چند نفر مشمول افزایش یارانه شدند؟

طبق اعلام عسگریان ، سه دهک کم برخوردار مشمول افزایش یارانه هستند و اگر هر دهکی را هشت میلیون نفر در نظر بگیریم می‌شود ۲۴ میلیون نفر مشمول افزایش یارانه‌ها خواهند بود. الان ۲۴ میلیون نفر در این سه دهک مستقرند. کمیته امداد و بهزیستی مجموعاً می‌توانند بین هفت تا هشت و نیم میلیون نفر را پوشش بدهند.

به این ترتیب مقرر شده است مددجویان کمیته امداد، بهزیستی و به طور کلی سه دهک کم‌برخوردار اگر ۳۲۰ هزار تومان از ۱۱ قلم کالا نامبرده خرید کنند، ۸۰ هزار تومان دیگر به اعتبار کارت‌های آن‌ها اضافه می‌شود.

بر اساس توضیح معاون وزیر رفاه مردم کاملاً اختیاری است یارانه کاملاً اختیاری است یک شرط دارد شما می‌توانید این ۴۰۰ هزار تومان را اقلام یارانه‌ای نخرید اگر نخرید آزادید مصرفش کنید نقدی هم می‌توانید بگیرید، ولی مشمول آن ۸۰ هزار تومان شارژ نمی‌شوید می‌توانند بروند یک قلم خرید کنند به شرط این که ۳۲۰ هزار تومان خرید کنند مثلاً من فرض کنید خودم تولیدکننده ام فرض کنید شیر و گوشت در خانه خودم تولید می‌شود در یکی از روستاها، می‌توانم همه ۳۲۰ هزار تومان که می‌شود ۷۰ هزار تومان آن ۴۰۰ هزار تومان یارانه را همه را روغن بخرم یا فرآورده لبنی خرید کنم یا یک جا مرغ بخرم پس من اختیار کامل دارم می‌توانم نسبتی از این سبد را تأمین کنم یک قلم دو قلم سه قلم حتی یازده قلم اختیار با من است، اما اگر ۳۲۰ تومان خرید کنم ۸۰ هزار تومان شارژ می‌شود این‌ها تأکیدات مانند.

به گزارش خبرآنلاین,این اولین گام این طرح برای سه دهک اجرایی شده است.

کد خبر 472960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =