۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲
سهم وپست را بخریم یا خیر؟

گزارش عملکرد صنعت بانک و پست بانک ایران و بررسی میزان سود آوری این شرکت را در یک تحلیل بنیادی می خوانید.

به گزارش صدای بورس، پست بانک ایران سود هرسهم رابرای سال مالی منتهی به ۱۲ماهه ۱۴۰۲ مبلغ ۱۹۸۱ ریال پیش بینی کرد.

بر اساس گزارش تحلیلبنیادی صنعت بانک و پست بانک ایران که با نماد وپست در بورس فعالیت دارد؛پیش بینی سود هرسهم پس از کسر مالیات شرکت برای دوره مالی منتهی به ۱۲ ماهه ۱۴۰۲ شرکت مبلغ ۱۹۸۱ ریال است این در حالی است که این رقم در دوره نالی منتهی به ۱۴۰۱ مبلغ ۱۴۷۵ ریال بود.

در تحلیل تکنیکال این سهم آمده است؛ سهم وپست از دی ماه سال۱۴۰۱روند مثبتی داشته و پس از عبور از مقاومت سنگین۶۸۰تومان به رشد خود ادامه داده است و به قیمت ۱۰۳۰ تومان در بالاترین نقطه رسیده است. در نقطه مذکور با یک سقف دوقلو تکمیل نشده روبرو هستیم. در صورت حفظ مومنتوم و شتاب روند افزایشی قیمت و باشکست مقاومت۱۰۳۰تومان احتمال رشد تا قیمت۱۲۸۰تومان وجود دارد. اما در صورت تکمیل الگوی سقف دوقلو احتمال کاهش قیمت تا ۸۲۰تومان و برخورد با خط روند داینامیک سبز رنگ وجود دارد. با توجه به جو مثبت نسبت به گروه بانکی احتمال شکست مقاومت ۱۰۳۰تومان و رسیدن به قیمت ۱۲۸۰تومان محتمل تر است.

سهم وپست را بخریم یا خیر؟

در تحلیلبنیادی صنعت بانک و پست بانک ایران آمده است؛
تمامی دارایی های مالی و فیزیکی دارای یک ارزش هستند. کلید اصلی موفقیت در سرمایه گذاری و یا مدیریت این داراییها در گرو فهم دقیق از ارزش و منابع ایجاد ارزش است. مفاهیممختلفیبرایارزش ذکر شده که مهمترین آنها ارزش اقتصادی،ارزش اسمی ،ارزش دفتری،ارزش بازار،ارزش ذاتی،ارزش سرمایه گذاری و ارزش جایگزین است.
ارزش یابی اوراق بهادار یکی از ارکان اصلی موثر بر تصمیمات سرمایه گذاری است. ارزشیابی صحیح و مبتنی بر اصول علمی موجب تخصیص بهینه منابع شده و بازده مناسبی برای سرمایه گذاران فراهم مینماید. به منظور ارزش گذاری شرکتها و یاداراییها، میتوان از چهار رویکرد کلی زیر استفاده کرد.
انتخاب هرکدام از این روش ها بسته به نوع شرکت، نوع صنعت و هدف از ارزشیابی متغییر است.
ارزشگذاری با روش نسبیP/E
برای برآورد ارزش خرد کل سهام پست بانک با روش ارزشگذاری نسبیP/E از سود خالص چهار فصل گذشته استفاده شده است . ارزش
برآورده شده با این روش برابر با ۱۶،۶۶۲میلیارد تومان شده است.

سهم وپست را بخریم یا خیر؟

پست بانک در سال۱۴۰۱توانسته رشد قابل توجهی را درآمدخود ایجاد کند. بانک در۱۲ماهه۱۴۰۱توانسته۵۱,۳۳۵,۱۶۶میلیون ریال از طریق تسهیلات اعطایی درآمد زایی ایجاد کند که نسبت به دوره گذشتهرشد۶۶درصدی را به همراه داشته است.
روند سود خالص در دوره های گذشتهنشان می دهر که حاشیه سود خالص بانک در روندی صعودی قرار دارد وبانک با افزایش خالص درآمد هایخود توانسته است سود خالص را به شکل مناسبی افزایش دهد.

سهم وپست را بخریم یا خیر؟

سهم وپست را بخریم یا خیر؟

منبع: کارگزاری فارابی

کد خبر 472917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =