دستیابی زهراوی به بازارهای صادراتی آفریقا

گزارش شفاف سازی و اطلاع رسانی وکنفرانس اطلاع رسانی سازمان بورس اوراق بهادار درباره دلیل نوسان قیمت سهام و مفاد ماده ۱۷ مکرر دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات دزهراوی بررسی شد.

به گزارش صدای بورس، داروسازی زهراوی درتلاش برای صادرات محصولات به بازار صادراتی آفریقا است.

مدیرعامل شرکت داروسازی زهراوی که با نماد دزهراوی در بورس فعالیت دارد؛ طی گزارش شفاف سازی و اطلاع رسانی وکنفرانس اطلاع رسانی سازمان بورس اوراق بهادار درباره دلیل نوسان قیمت سهام و مفاد ماده ۱۷ مکرر دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات به سوالاتی پاسخ داد پاره ای از این مطالب را در این متن می خوانید؛

پس از اجرای طرح دارویار در اوایل سال ۱۴۰۱ ، شاهد حذف کامل ارز ۴۲۰۰ تومانی برای مواد اولیه دارویی بودیم.ارزی که به اعتقاد ما فقط باعث کوچک و غیر واقعی شدن بازار داروی کشور شد.با این حذف ارز دولتی بهای تمام شده شرکت ها افزایش زیادی یافته است.

آیا با اجرای طرح دارویار مشکلات دسترسی و تخصیص ارز حل شد؟آیا وضعیت شرکت برای دسترسی به ارز مورد نیاز قبل و بعد از این طرح تغییری داشت؟در کل از لحاظ عملیاتی این طرح برای شرکت مفید بود؟در حال حاضر تخصیص ارز بسهولت انجام می پذیرد؟

مدیرعامل داروسازی زهراوی در پاسخ گفت: با توجه به سیاست های جدید در حال حاضر پروسه تخصیص ارز بسیار زمان بر بوده و سفارش ها مدت زیادی در انتظار تخصیص ارز باقی می ماند و این موضوع فرآیند خرید مواد اولیه را دچار مشکل کرده و با تاخیر مواجه می کند.

آخرین ارزهای دریافتی شرکت به تفکیک مصرف ماده موثره و قطعات به چه نرخی بوده است؟این نرخ ارز طبق نرخ کدام سامانه بوده است؟

 آخرین ارزهای دریافتی شرکت برای مواد موثره شرکت و با ارز نیمایی بوده است.

 با توجه به نوسانات شدید ارزی اخیر، برنامه مدیریت و بودجه شرکت برمبنای چه نرخ ارزی در سال ۱۴۰۲ است؟

 بر اساس نرخ نیمایی است.

در حال حاضر عمده مقاصد صادراتی کدام کشورها هستند؟برنامه شرکت برای آینده صادرات به کدام کشورها است؟

 شرکت داروسازی زهراوی توانسته است به کشورهای افغانستان، سوریه، ارمنستان و ازبکستان و ونزوئلا صادرات انجام دهد. چند محصول زهراوی در حوزه اوراسیا در حال ثبت است و زهراوی در نظر دارد درسال جاری محصولات خودرا به عراق نیز صادر کند. و همچنین در قاره آفریقا نیز این شرکت در حال ثبت محصول می باشد. مذاکرات با طرف های تجاری در چند کشور دیگر در حال انجام است.

هزینه ثبت دارو در کشورهای همسایه به منظور صادرات چقدر است؟

هزینه ثبت دارو در کشورهای همسایه بسیار مختلف است. عمدتا در کشورهاییکه نیاز به ثبت دارند این رقم از هزار تا هفت هزار دلار متغییر است. در بازار هایی که زهراوی در حال ثبت یا فروش محصول است، با توجه به قوانین یا توافقات بین دوکشور اکثرا نیاز به ثبت دارو نیست و یا هزینه آن کم است. در کشورهای دیگر که این هزینه مبلغ قابل توجه ای خواهد بود، این رقم توسط نماینده پرداخت می شود.

فرآیند قانونی صادرات دارو چگونه است؟ چه مشکلاتی در این مسیر وجود دارد؟ چه مقدار زمانبر است؟

با توجه به آنکه دارو در فرایند صادرات یک کالای مشروط است باید برای صادرات مجوز اخذ شود این مجوز از سوی سازمان غذا و دارو بررسی و صادر می شود، باتوجه به تفاهم نامه هایی که بین سندیکای تولید کنندگان و آن سازمان ایجاد شده است.قسمتی از این فراید توسط این سندیکا انجام می شود.فرایند صدور مجوز صادرات محصولات مکمل بسیار ساده تر و توسط اداره کل مکمل است.

دلیل روی آوردن شرکت طی سالیان اخیر به صادرات محصولات چه بوده است و برنامه مدیریت برای صادرات در آینده چیست؟

با توجه به این که شرکت زهراوی ارزش بارهای صادراتی را بصورت پیش پرداختی دریافت می کند قبل از خروج کالا از کارخانه تمام هزینه آن پرداخت شده است.این فروش در مقابل فروش داخل مزیت پیدا می کند.

در بازارهای افغانستان، اوراسیا، ونزوئلا و سوریه در حال برنامه ریزی برای افزایش سبد محصول است. و همچنین در سایر کشور هایی که در حال ثبت محصول یا انعقاد قرارداد است درصدد نفوذ به آن بازار ها است.

نرخ گذاری انواع داروهای تولیدی خوراکی و تزریقی به چه شکل است و چه مارجینی برای این محصولات متصور هستید و مبنای آن چیست؟

نرخ گذاری در اختیار سازمان غذا و دارو بوده است و مارجین در حدود ۳۰ درصدی است.

برآوردتان از افزایش نرخ مصولات مکمل برای امسال چیست؟ بهای تمام شده مکمل ها نسبت به میانگین سال گذشته، چند درصد افزایش خواهد داشت؟

 سیاست تغییر نرخ در اختیار سازمان غذا و دارو است.

با توجه به فعالیت شرکت در حوزه داروهای ام اس، آینده بازار مصرف داروهای این حوزه بیماری را به چه شکل می بینید؟در حاضر چه تعداد بیمار ام اس در کشور وجود دارد و تحلیلتان از آینده چیست؟

 در حال حاضر تعداد بیماران ام اس کشور حدود ۸۷ هزار است و دارو سازی زهراوی جزو اولین تولیدکنندگان داروهای ام اس فینگولیا و کوپامر است و داروهای فمزیرا و تریجیو نیز تولید مجدد خواهند شد.با توجه به این که درمان های نوین جهت درمان بیماران ام اس وجود دارد، با این وجود محصوئلات زهراوی همچنان در ترند درمانی پزشکان و بیماران موجود است و بصورت هفتگی توسط واحد پرستاری شرکت داروسازی زهراوی که مخصوص بیماران خاص است پیگیری شده و موجب استفاده بیماران از داروهای زهراوی می شود.

کد خبر 472260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =