۱۱ فواید تغذیه ای و سلامتی پودر کاکائو

مزایای سلامتی کاکائو شامل کاهش التهاب، بهبود سلامت قلب و مغز و کنترل قند خون و وزن است.

صدای بورس - مهراز حبیبی؛ تصور می شود کاکائو برای اولین بار توسط تمدن مایا در آمریکای مرکزی استفاده شده است.

این دارو توسط فاتحان اسپانیایی در قرن شانزدهم به اروپا معرفی شد و به سرعت به عنوان یک داروی ارتقا دهنده سلامت محبوب شد.

پودر کاکائو از خرد کردن دانه های کاکائو و از بین بردن چربی یا کره کاکائو به دست می آید.

امروزه کاکائو بیشتر به خاطر نقشش در تولید شکلات معروف است. با این حال، تحقیقات مدرن نشان داده است که در واقع حاوی ترکیبات مهمی است که می تواند برای سلامتی شما مفید باشد.

در اینجا ۱۱ فواید پودر کاکائو برای سلامتی و تغذیه آورده شده است.

۱. سرشار از پلی فنول ها که فواید متعددی برای سلامتی دارند

پلی فنول ها آنتی اکسیدان های طبیعی هستند که در غذاهایی مانند میوه ها، سبزیجات، چای و شکلات یافت می شوند.

آنها با فواید سلامتی متعددی از جمله کاهش التهاب، جریان خون بهتر، کاهش فشار خون و بهبود سطح کلسترول و قند خون مرتبط هستند .

کاکائو یکی از غنی ترین منابع پلی فنول است. این به خصوص در فلاوانول ها فراوان است که اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی دارند.

با این حال، فرآوری و حرارت دادن کاکائو می تواند باعث از دست دادن خواص مفید آن شود. همچنین اغلب برای کاهش تلخی آن با قلیایی درمان می شود که منجر به کاهش ۶۰ درصدی محتوای فلاوانول می شود .

بنابراین در حالی که کاکائو یک منبع عالی از پلی فنول ها است، همه محصولات حاوی کاکائو فواید یکسانی ندارند.

خلاصه

کاکائو سرشار از پلی فنول است که فواید سلامتی قابل توجهی از جمله:

کاهش التهاب و بهبود سطح کلسترول دارد. با این حال، پردازش کاکائو به شکلات یا سایر محصولات می تواند به میزان قابل توجهی محتوای پلی فنل آن را کاهش یابد.

۲. ممکن است فشار خون بالا را با بهبود سطوح اکسید نیتریک کاهش دهد

کاکائو، هم به شکل پودر و هم به شکل شکلات تلخ، ممکن است بتواند به کاهش فشار خون کمک کند.

تصور می‌شود که فلاوانول‌های موجود در کاکائو سطح اکسید نیتریک خون را بهبود می‌بخشد، که می‌تواند عملکرد رگ‌های خونی شما را بهبود بخشد و فشار خون را کاهش دهد.

یک مرور ۳۵ آزمایش را تجزیه و تحلیل کرد که به بیماران ۱.۴-۱۰۵ گرم محصولات کاکائو یا تقریباً ۳۰ تا ۱۲۱۸ میلی گرم فلاوانول ارائه کرد. این نشان داد که کاکائو باعث کاهش اندک اما قابل توجه ۲ میلی متر جیوه در فشار خون می شود.

علاوه بر این، این تأثیر در افرادی که قبلاً فشار خون بالا داشتند نسبت به افراد بدون فشار خون و در افراد مسن در مقایسه با افراد جوان بیشتر بود.

با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که فرآوری به طور قابل توجهی تعداد فلاوانول ها را کاهش می دهد، بنابراین اثرات آن به احتمال زیاد از شکلات تخته ای معمولی دیده نمی شود.

خلاصه

مطالعات نشان می دهد که کاکائو سرشار از فلاوانول است که با بهبود فشار خون را کاهش می دهد.

سطح اکسید نیتریک و عملکرد عروق خونی کاکائو حاوی بین۳۰ تا ۱۲۱۸ میلی گرم فلاوانول می تواند فشار خون را به طور متوسط ۲ میلی متر جیوه کاهش دهد.

۳. ممکن است خطر حمله قلبی و سکته را کاهش دهد

علاوه بر کاهش فشار خون، به نظر می رسد که کاکائو دارای خواص دیگری است که ممکن است خطر حمله قلبی و سکته را کاهش دهد.

کاکائو غنی از فلاوانول سطح اکسید نیتریک را در خون شما بهبود می بخشد، که باعث شل شدن و گشاد شدن شریان ها و رگ های خونی می شود و جریان خون را بهبود می بخشد .

علاوه بر این، مشخص شده است که کاکائو کلسترول( LDL) بد را کاهش می دهد، اثر رقیق کننده خون مشابه آسپرین دارد، قند خون را بهبود می بخشد و التهاب را کاهش می دهد.

این خواص با خطر کمتر حمله قلبی، نارسایی قلبی و سکته مغزی مرتبط است .

بررسی ۹ مطالعه روی ۱۵۷۸۰۹ نفر نشان داد که مصرف بیشتر شکلات با کاهش قابل توجهی خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و مرگ مرتبط است .

دو مطالعه سوئدی دریافتند که مصرف شکلات با میزان کمتر نارسایی قلبی در دوزهای حداکثر یک وعده ۰.۷-۱.۱ اونس (۱۹ تا ۳۰ گرم) شکلات در روز مرتبط است، اما این اثر در هنگام مصرف مقادیر بیشتر مشاهده نشد.

این نتایج نشان می دهد که مصرف مکرر مقادیر کمی شکلات غنی از کاکائو ممکن است مزایای محافظتی برای قلب شما داشته باشد.

خلاصه

کاکائو می تواند جریان خون را بهبود بخشد و کلسترول را کاهش دهد. خوردن تا یک وعده از شکلات در روز ممکن است خطر حمله قلبی و نارسایی قلبی و سکته را کاهش دهد.

۴. پلی فنول ها جریان خون به مغز و عملکرد مغز شما را بهبود می بخشد

چندین مطالعه نشان داده‌اند که پلی‌فنول‌ها، مانند پلی‌فنول‌های موجود در کاکائو، ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های عصبی را با بهبود عملکرد مغز و جریان خون کاهش دهند.

فلاوانول‌ها می‌توانند از سد خونی مغزی عبور کنند و در مسیرهای بیوشیمیایی که نورون‌ها و سلول‌های عصبی را تولید می‌کنند درگیر هستند. لکول هایی برای عملکرد مغز شما علاوه بر این، فلاوانول‌ها بر تولید اکسید نیتریک تأثیر می‌گذارند که ماهیچه‌های رگ‌های خونی شما را شل می‌کند و جریان خون و خون رسانی به مغز را بهبود می‌بخشد .

یک مطالعه دو هفته‌ای روی ۳۴ فرد مسن‌تر که کاکائو با فلاوانول بالا مصرف کردند، نشان داد که جریان خون به مغز پس از یک هفته ۸ درصد و پس از دو هفته ۱۰ درصد افزایش می‌یابد.

مطالعات بیشتر نشان می‌دهد که مصرف روزانه فلاوانول‌های کاکائو می‌تواند عملکرد ذهنی را در افراد با و بدون اختلالات ذهنی بهبود بخشد .

این مطالعات نشان دهنده نقش مثبت کاکائو بر سلامت مغز و اثرات مثبت احتمالی بر بیماری های عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون است. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

خلاصه

فلاوانول های موجود در کاکائو می توانند از تولید نورون، عملکرد مغز و بهبود جریان خون حمایت کنند.

و تامین بافت مغز آنها ممکن است در پیشگیری از افزایش سن نقش داشته باشند.

برای پیشگیری از برخی بیماری های تخریب مغز، مانند بیماری آلزایمر،مفید است اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

۵. ممکن است خلق و خوی و علائم افسردگی را با طرق مختلف بهبود بخشد

علاوه بر تأثیر مثبت کاکائو بر انحطاط ذهنی مرتبط با افزایش سن، تأثیر آن بر مغز نیز ممکن است خلق و خو و علائم افسردگی را بهبود بخشد .

اثرات مثبت بر خلق و خو ممکن است به دلیل فلاوانول های کاکائو، تبدیل تریپتوفان به سروتونین تثبیت کننده خلق و خوی طبیعی، محتوای کافئین آن یا صرفاً لذت حسی خوردن شکلات باشد.

یک مطالعه بر روی مصرف شکلات و سطوح استرس در زنان باردار نشان داد که مصرف بیشتر شکلات با کاهش استرس و بهبود خلق و خو در نوزادان مرتبط است .

علاوه بر این، مطالعه دیگری کشف کرد که نوشیدن کاکائو با پلی فنل بالا باعث بهبود آرامش و رضایت می شود.

علاوه بر این، یک مطالعه در مردان مسن نشان داد که خوردن شکلات با بهبود سلامت کلی و رفاه روانی بهتر مرتبط است.

در حالی که نتایج این مطالعات اولیه امیدوارکننده است، تحقیقات بیشتری در مورد تأثیر کاکائو بر خلق و خو و افسردگی قبل از نتیجه گیری قطعی تر مورد نیاز است.

خلاصه

کاکائو ممکن است با کاهش اثرات مثبتی بر خلق و خو و علائم افسردگی داشته باشد. کاهش سطح استرس و بهبود آرامش، رضایت و به طور کلی روانشناختی تندرستی. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

۶. فلاوانول ها ممکن است علائم دیابت نوع ۲ را بهبود بخشند

اگرچه مصرف بیش از حد شکلات مطمئناً برای کنترل قند خون خوب نیست، کاکائو در واقع اثرات ضد دیابتی دارد.

مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که فلاوانول های کاکائو می توانند هضم و جذب کربوهیدرات در روده را کاهش دهند، ترشح انسولین را بهبود بخشند، التهاب را کاهش دهند و جذب قند را از خون به داخل عضله تحریک کنند.

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف بیشتر فلاوانول‌ها، از جمله فلاوانول‌های کاکائو، می‌تواند منجر به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ شود .

علاوه بر این، بررسی مطالعات انسانی نشان داد که خوردن شکلات تلخ یا کاکائو غنی از فلاوانول می تواند حساسیت به انسولین و کنترل قند خون را بهبود بخشد و التهاب را در افراد دیابتی و غیر دیابتی کاهش دهد.

علیرغم این نتایج امیدوارکننده، تناقضاتی در تحقیقات وجود دارد که برخی از مطالعات تنها یک اثر محدود، کنترل کمی بدتر از دیابت یا هیچ اثری ندارند.

با این وجود، این نتایج همراه با اثرات مثبت بیشتر بر سلامت قلب نشان می دهد که پلی فنول های کاکائو ممکن است تأثیر مثبتی در پیشگیری و کنترل دیابت داشته باشند، اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است.

خلاصه

کاکائو و شکلات تلخ ممکن است خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد و خون سالم را حفظ کند.

سطوح قند با این حال، نتایج متناقضی در تحقیقات علمی وجود دارد، بنابراین تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

۷. ممکن است به روش های شگفت انگیزی به کنترل وزن کمک کند

تا حدودی متناقض، مصرف کاکائو، حتی به شکل شکلات، ممکن است به شما در کنترل وزن کمک کند.

تصور می‌شود که کاکائو ممکن است با تنظیم مصرف انرژی، کاهش اشتها و التهاب و افزایش اکسیداسیون چربی و احساس سیری کمک کند.

یک مطالعه جمعیتی نشان داد که افرادی که بیشتر شکلات مصرف می‌کردند، شاخص توده بدنی کمتری نسبت به افرادی داشتند که کمتر آن را می‌خوردند، علی‌رغم اینکه گروه قبلی کالری و چربی بیشتری مصرف می‌کردند .

علاوه بر این، یک مطالعه کاهش وزن با استفاده از رژیم های غذایی کم کربوهیدرات نشان داد که گروهی که ۴۲ گرم یا حدود ۱.۵ اونس شکلات کاکائویی ۸۱ درصد در روز مصرف می کردند، سریعتر از گروه رژیم غذایی معمولی وزن کم کردند.

با این حال، مطالعات دیگر نشان داده اند که مصرف شکلات باعث افزایش وزن می شود. با این حال، بسیاری از آنها تفاوتی بین نوع شکلات مصرفی قائل نشدند - شکلات سفید و شیری فواید مشابهی با شکلات تیره ندارند.

به طور کلی، محصولات غنی از کاکائو ممکن است در دستیابی به کاهش وزن یا حفظ وزن مفید باشند، اما مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

خلاصه

محصولات کاکائویی با وزن کمتر و افزودن کاکائو به شما همراه است.رژیم غذایی ممکن است به کاهش وزن سریعتر کمک کند. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است برای تعیین اینکه دقیقا چه نوع و چه مقدار کاکائو ایده آل است.

۸. ممکن است دارای خواص محافظت کننده از سرطان باشد

فلاوانول های موجود در میوه ها، سبزیجات و سایر غذاها به دلیل خواص محافظتی در برابر سرطان، سمیت کم و عوارض جانبی کمی که دارند، توجه زیادی را به خود جلب کرده اند.

کاکائو دارای بالاترین غلظت فلاوانول در بین تمام مواد غذایی به ازای هر وزن است و می تواند به میزان قابل توجهی در میزان آنها در رژیم غذایی شما نقش داشته باشد.

مطالعات آزمایشگاهی بر روی اجزای کاکائو نشان داده است که آنها دارای اثرات آنتی اکسیدانی هستند، از سلول ها در برابر آسیب مولکول های واکنشی محافظت می کنند، با التهاب مبارزه می کنند، رشد سلول را مهار می کنند، باعث مرگ سلول های سرطانی می شوند و به جلوگیری از گسترش سلول های سرطانی کمک می کنند. .

مطالعات حیوانی با استفاده از رژیم غذایی غنی از کاکائو یا عصاره کاکائو نتایج مثبتی را در کاهش سرطان سینه، پانکراس، پروستات، کبد و روده بزرگ و همچنین سرطان خون مشاهده کرده است .

مطالعات روی انسان نشان داده است که رژیم های غذایی غنی از فلاوانول با کاهش خطر ابتلا به سرطان مرتبط است. با این حال، شواهد مربوط به کاکائو به طور خاص متناقض است، زیرا برخی از آزمایش‌ها هیچ فایده‌ای پیدا نکرده‌اند و برخی حتی متوجه افزایش خطر شده‌اند .

مطالعات کوچک انسانی در مورد کاکائو و سرطان نشان می دهد که می تواند یک آنتی اکسیدان قوی باشد و ممکن است در پیشگیری از سرطان نقش داشته باشد. با این حال، تحقیقات بسیار بیشتری مورد نیاز است .

خلاصه

فلاوانول های موجود در کاکائو خواص ضد سرطانی امیدوارکننده ای دارند.

۹. محتویات تئوبرومین و تئوفیلین ممکن است به افراد مبتلا به آسم کمک کند

آسم یک بیماری التهابی مزمن است که باعث انسداد و التهاب راه‌های هوایی می‌شود و می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد.

تصور می شود که کاکائو ممکن است برای افراد مبتلا به آسم مفید باشد، زیرا حاوی ترکیبات ضد آسم مانند تئوبرومین و تئوفیلین است.

تئوبرومین شبیه کافئین است و ممکن است به سرفه های مداوم کمک کند. پودر کاکائو حاوی حدود ۱.۹ گرم از این ترکیب در هر ۱۰۰ گرم یا ۳.۷۵ اونس است.

تئوفیلین به گشاد شدن ریه ها، شل شدن راه های هوایی و کاهش التهاب کمک می کند .

مطالعات حیوانی نشان داده است که عصاره کاکائو می تواند هم انقباض راه های هوایی و هم ضخامت بافت را کاهش دهد.

با این حال، این یافته‌ها هنوز از نظر بالینی روی انسان آزمایش نشده است و مشخص نیست که آیا کاکائو برای استفاده با سایر داروهای ضد آسم بی‌خطر است یا خیر.

بنابراین، اگرچه این یک حوزه توسعه جالب است، هنوز خیلی زود است که بگوییم چگونه کاکائو ممکن است در درمان آسم استفاده شود.

خلاصه

عصاره کاکائو برخی از خواص ضد آسم را در مطالعات حیوانی نشان داده است.

با این حال، قبل از اینکه بتوان آن را به عنوان یک درمان توصیه کرد، آزمایشات انسانی مورد نیاز است.

۱۰. خواص ضد باکتریایی و محرک سیستم ایمنی ممکن است برای دندان و پوست شما مفید باشد.

مطالعات متعددی اثرات محافظتی کاکائو در برابر حفره های دندانی و بیماری لثه را بررسی کرده اند.

کاکائو حاوی ترکیبات بسیاری است که دارای خواص ضد باکتریایی، ضد آنزیمی و محرک سیستم ایمنی هستند که ممکن است به اثرات سلامت دهان و دندان آن کمک کند.

در یک مطالعه، موش‌های آلوده به باکتری‌های دهان که به آنها عصاره کاکائو داده شد، در مقایسه با موش‌هایی که فقط آب داده بودند، کاهش قابل توجهی در حفره‌های دندانی داشتند .

با این حال، هیچ مطالعه انسانی قابل توجهی وجود ندارد و اکثر محصولات کاکائویی مصرف شده توسط انسان نیز حاوی قند هستند. در نتیجه، برای تجربه مزایای سلامت دهان و دندان کاکائو، باید محصولات جدیدی تولید شوند.

علیرغم افکار عمومی، کاکائو موجود در شکلات عامل ایجاد آکنه نیست. در واقع، مشخص شده است که پلی فنول های کاکائو فواید قابل توجهی برای پوست شما دارند .

نشان داده شده است که مصرف طولانی مدت کاکائو به محافظت در برابر آفتاب، گردش خون پوست و بهبود بافت سطحی و آبرسانی پوست شما کمک می کند .

خلاصه

کاکائو می تواند با مبارزه با باکتری هایی که باعث ایجاد حفره می شوند، دندان های سالم را تقویت کند.

۱۱. به راحتی در رژیم غذایی خود گنجانده شود

میزان دقیق کاکائوی که باید در رژیم غذایی خود بگنجانید تا به فواید سلامتی برسید مشخص نیست.

سازمان ایمنی غذای اروپا توصیه می کند ۲۵ گرم پودر کاکائو با فلاوانول بالا یا ۱۰ گرم شکلات تلخ با فلاوانول بالا حاوی حداقل ۲۰۰ میلی گرم فلاوانول در روز برای دستیابی به مزایای سلامت قلب مفید است.

به طور کلی، مهم است که منابع کاکائویی را انتخاب کنید که محتوای فلاوانول بالایی دارند - هرچه کمتر پردازش شود، بهتر است.

سعی کنید شکلات تلخ با کیفیت بالا انتخاب کنید.

کد خبر 471804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =