۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۹
پرونده بورس در سال جدید بسته شد؟

مسیر رشد بازار سرمایه در سال ۱۴۰۲ همچنان ادامه خواهد یافت، اما با افت و خیزها و سرعتی متفاوت از آنچه در روزهای اخیر شاهد آن بودیم.

به گزارش صدای بورس، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اعتضاد غدیر ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: داستان بورس در سال ۱۴۰۲ به همینجا ختم نمی‌شود و با تغییر در مؤلفه‌های سودآوری شرکت‌ها، مؤلفه‌های تورمی، تغییرات نرخ نیما و ارز و اصلاح قیمت سهام می‌توان ارزندگی را به بازار سرمایه برگرداند.

حسین بوستانی با بررسی علت کلی ریزش‌های اخیر بازار سرمایه از دو زاویه بنیادی و تکنیکال گفت: رشد بازار سرمایه که از ماه‌های آخر سال گذشته شروع شد و در دو ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ نیز شتاب بیشتری گرفت نشان می‌دهد به لحاظ بنیادی با سهم‌های متعددی مواجه هستیم که نسبت P/E پنج، شش و یا حتی چهار داشتند، بنابراین سرمایه‌گذاری در آنها یا متضمن رشد آینده سهم بود و یا حداقل این تضمین را می‌داد که سهام خریداری شده به لحاظ ارزندگی در وضعیت مناسبی قرار دارد.

وی ادامه داد: اما با رشدی که طی ماه‌های گذشته در قیمت‌ها اتفاق افتاد این نسبت‌ها تا حدودی تغییر کرد و تصمیمات سرمایه‌گذاری که در روزها و هفته‌های گذشته در بازار اتفاق افتاد، عمدتاً بر روی سهامی بود که نسبت P/E آنها بالا رفته و به محدوده ۷ تا ۱۰ رسیده است.

بوستانی افزود: بررسی سهام در شرایط فعلی نشان می‌دهد گزینه‌های بسیار کمی P/E هفت و شش دارند، بنابراین در شرایطی که در همین بازار با یک نسبت نرخ بازده بدون ریسک ۲۵ تا ۲۸ درصد مواجهیم، شاید توقع تداوم این رشد شتابان در قیمت سهام معقول و منطقی نباشد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اعتضاد غدیر با بیان اینکه به لحاظ تکنیکال نیز سقف تاریخی شاخص در هفته‌های گذشته شکسته شد، گفت: تحلیل‌های متعددی برای مشخص کردن این تارگت در فضای تکنیکال اتفاق افتاد و عمدتاً سقف‌های ۲۷۰۰ تا ۲۸۰۰ هزار واحد برای پله نخست مقاومت برای شاخص کل مطرح می‌شد، اما در بازار سرمایه از آنجایی که تحلیل‌های تکنیکال زیاد وجود دارد، این تحلیل‌ها تا حد زیادی ویژگی خودمتوقف را در بازار پیدا کرده‌اند، یعنی در جایی که تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران حضور دارند، با یک مدل مشابه به نقاط مشابهی برای تصمیمات سرمایه‌ای خود می‌رسند که عمدتاً این تحلیل‌ها محقق می‌شود.

بوستانی تصریح کرد: بنابراین در مورد شاخص نیز وضع به همین نحو بود و با نزدیک شدن شاخص به این سقف‌های محاسبه شده تکنیکال، شاهد آمادگی فروش در بازار بودیم و حجم نقدینگی خارج شده از بازار نیز مؤید همین موضوع است.

کد خبر 471668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =