شاه‌کلید توسعه اقتصادی در برنامه هفتم

در حقیقت بازار سرمایه موتور مولد و محرک اقتصاد است به این معنا که در کشورهای توسعه‌یافته هرچه ضریب نفوذ بازار سرمایه بالاتر باشد توسعه‌یافتگی اقتصاد را همراه دارد.

در ادبیات سرمایه‌گذاری، بنگاه‌های اقتصادی از طریق بازار سرمایه مولد می‌شوند و تولید می‌کنند و افزایش سرمایه می‌دهند.
تامین مالی از طریق بازار سرمایه به عنوان شاه کلید توسعه پایدار اقتصادی در برنامه هفتم توسعه باید درج شود به این معنا که نگاه به بازار اولیه و ورود شرکت‌ها از بازار اولیه به بازار ثانویه باید در یک محور قرار گیرد تا شرکت‌ها بتوانند سرمایه در گردش، منابع سرمایه و منابع تجهیزات سرمایه‌گذاری را از طریق بازار سرمایه تامین کنند.
در حال حاضر تمام ابزارهای مالی که در جهان استفاده می‌شود و از لحاظ شرع مقدس مورد تایید است، در بازار استفاده می‌شود مانند انواع صکوک، اوراق قرضه، صندوق‌های زمین و ساختمان و... فقط نیاز به همت و توان مضاعف سیاسی دارد تا از این ابزارها به درستی استفاده شود. یکی از کارهایی که در برنامه هفتم توسعه باید به آنها توجه شود، تخفیف‌های مالیاتی و یا تخفیف‌های نظارتی برای شرکت‌هایی است که می‌خواهند وارد بورس شوند به این معنا که برای ورود به بورس تشویق شوند، شفافیت عملکرد پیدا کنند و زمینه را برای آن‌که سرمایه‌های خرد مردم را تبدیل به تولید کنند، ایجاد کنند. با توجه به ابزارهایی که وجود دارد و آینده‌ای که در چشم‌انداز بازار سرمایه است، برنامه هفتم توسعه تمرکز بیشتری در حوزه سرمایه خواهد داشت.

  • سعید شیرزادی- مدیرعامل گروه مالی بانک مسکن
  • شماره ۴۹۰ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 471382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =