کارنامه متوسط کامودیتی‌ها در فروردین‌ماه

نگاهی به آمارهای جهانی نشان می‌دهد، بازارهای کامودیتی در یک ماه گذشته روند متفاوتی را در حوزه‌های مختلف از فلزات پایه گرفته تا حوزه انرژی و محصولات کشاوری پشت سر گذاشته‌اند، به طوری که غالب محصولات این حوزه‌ها طی این مدت برخلاف جهت روند یک ساله خود با بهبود قیمتی روبه‌رو بوده‌اند.

در این مدت قیمت اکثر فلزات اساسی با رشدی اندک روبه‌رو بود. مس به عنوان یکی از مهمترین فلزات این گروه در یک ماه فروردین با رشد تقریبی ۳ درصدی به بیش از ۹۳۲۲ دلار در هر تن رسید و این در حالی است که قیمت این کالا در یک روند سالانه ۱۴ درصد کاهش را تجربه کرده است.

در این گروه آلومینیوم با رشد قیمتی ۶.۳ درصدی روندی متفاوت از تغییرات سالانه خود را که در آن ۲۵ درصد افت قیمتی را تجربه کرده بود، پشت سر گذاشته است. همچنین بالاترین رشد قیمتی برای محصولات این گروه را قلع با رشدی ۲۲ درصد تجربه کرد و توانست بخش مهمی از افت سالانه خود را اصلاح کند. با این حال قیمت این محصول در مقایسه با سال قبل هنوز ۳۷ درصد پایین‌تر است. بررسی چرایی رشد قیمت فلزات پایه در این مدت از ارتباط نسبتا خطی این گروه با تحولات بازار نفت و انرژی حکایت دارد. قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا در یک ماه گذشته بیش از ۱۸ درصد رشد را تجربه کرده و بار دیگر به بالاتر از ۸۰ دلار رسیده و این در حالی است که نفت شاخص برنت نیز با ۱۵ درصد رشد قیمت به ۸۵ دلار در هر بشکه نزدیک شده است. هر چند قیمت نفت هنوز در مقایسه با قیمت‌های آوریل سال ۲۰۲۲ بیش از ۲۰ درصد پایین‌تر است، اما رشد یک ماهه گذشته اثر خود را روی کالاهای فلزی بر جای گذاشته است.
در این میان کاهش تقریبا ۱.۵ درصدی شاخص دلا در برابر سبدی از ارزهای معتبر جهانی روی رشد قیمت کامودیتی‌ها اثرگذار بوده است. مهمترین مسئله اقتصاد آمریکا طی ماه‌های گذشته، وضعیت نرخ بهره در این کشور بوده که پیوسته برای مقابله با تورم، روندی صعودی داشته و اکنون در پایان راه است. اظهارات تندروانه اخیر مقامات فدرال رزرو نشان داد که قیمت بازارها با احتمال بیشتری برای افزایش نرخ در ماه می، و عدم اطمینان در مورد اینکه آیا بانک مرکزی در ژوئن متوقف خواهد شد یا خیر، مواجه است. آگوستین کارستنز، رئیس بانک تسویه‌های بین‌المللی نیز هشدار داد که به دلیل تورم بالا و افزایش خطر بی‌ثباتی در اقتصاد جهانی، ممکن است لازم باشد نرخ‌های بهره برای مدت بیشتری بالاتر بمانند.
نشانه‌های انعطاف‌پذیری در اقتصاد ایالات متحده این نگرانی را ایجاد کرد که فدرال رزرو فضای کافی برای افزایش نرخ بهره را دارد و در عین حال تقاضای پناهگاه امن برای طلا را کاهش می‌دهد. ترس از رکود اقتصادی ایالات متحده باعث شد تا جریان ورودی ثابت به طلا در ماه گذشته افزایش یابد، زیرا بازارها نسبت به چشم‌انداز اقتصادی بدبین شدند. چندی قبل دلار در برابر سبدی از ارزها برای دومین جلسه متوالی افزایش یافت و از پایین‌ترین سطح خود در یک سال گذشته بهبود پیدا کرد. بازدهی اوراق خزانه‌داری نیز در معاملات یک شبه تقویت شد.
اما در حوزه محصولات کشاورزی، افزایش قیمت نفت تاثیر چندانی بر جای نگذاشته و این مساله باعث موزون بودن روند تغییرات در این بازار شده است. در ماه گذشته بسیاری از کالاهای این بازار با روند باثباتی روبه‌رو بودند. قیمت هر تن گندم در مقایسه با اسفند (مارس ۲۰۲۳) در حدود ۴ درصد افزایش یافته و به ۷۰۴ دلار رسیده در حالی که سویا ۲ درصد و ذرت ۷ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند. برنج بدون تغییر مانده و چای تنها ۲ درصد رشد قیمت را پشت سر گذاشته است. با این حال محصول شکر در ماه گذشته و در پی کاهش برداشت محصول چغندر در نتیجه تحولات جوی با ۲۰ درصد رشد قیمت روبه‌رو شده است. قیمت جهانی کره با کاهش ۲ درصدی روبه‌رو شده و بررسی قیمت‌های سالانه نشان می‌دهد اکثر محصولات کشاورزی در یک سال گذشته روند کاهشی را تجربه کرده‌اند. ایجاد مسیرهای ترانزیتی محصولات کشاورزی از مسیر اوکراین با پادرمیانی برخی کشورها مانند ترکیه توانست جهان را از خطر بزرگ تورم نجومی مواد غذایی در امان نگه دارد و پیش‌بینی می‌شود در سه ماه آینده به تدریج با ورود محصولات جدید از انبارهای غله این کشور و برداشت محصولات جدید قیمت مواد غذایی به تعادل مناسب‌تری برسد. کارشناسان معتقدند در صورتی که برخی گفت‌وگوها و وساطت‌های کشورهای دنیا برای ایجاد صلح بین دو کشور روسیه و اوکراین به نتیجه برسد، احتمالا شاهد عقب‌نشینی جدی قیمت مواد غذایی در سال ۲۰۲۳ باشیم. با این حال حتی با تداوم جنگ و با باز ماندن مسیرهای مبادله کالا از بنادر استراتژیک اوکراین، بازارهای جهانی با تهدید جدی در زمینه تامین مواد غذایی روبه‌رو نخواهند بود. در نهایت یکی از نگرانی‌ها در اقتصاد جهان که روی بازارهای کالایی در آینده اثرگذار است، احتمال بروز رکود اقتصادی شبیه آن چه در ۲۰۰۸ مشاهده شد، است. برخی کارشناسان جهانی معتقدند ممکن است یک سقوط برای بازار املاک و مستغلات در ایالات متحده و به تبع آن سایر کشورهای اروپایی در راه باشد.
پاتریک کارول، مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات کارول، در مصاحبه‌ای به CNBC گفت که بازار در حال تجربه وضعیت نگران‌کننده است که در دهه قبل تجربه شد، به طوری که حجم عظیمی از بدهی‌های وام مسکن تجاری به سررسید خود نزدیک شده‌اند. این فعال حوزه مسکن آمریکا معتقد است اگر بازار املاک و مستغلات با تهدید روبه‌رو شود، همه بازارهای کالایی می‌تواند در آینده نه چندان دور تحت تاثیر قرار بگیرد.

  • شماره ۴۸۹ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 470979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =