۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
افق روشن بازار سرمایه 

بازار سرمایه در طول دو سال و نیم گذشته از سایر بازارها به نوعی عقب مانده است. اما به این دلیل که رشد شتابان سال‌های ۹۸ و ۹۹ با اصلاح همراه شد که بخش عمده‌ای از این اصلاح طبیعی است، از سوی دیگر همانگونه که شتاب رشد آن مقداری غیر عقلانی بود ریزش‌های آن نیز به نوعی بیش از تصور و یا حاکی از ترس بود.

با توجه به اینکه در این مقطع تمامی بازارها از جمله بازار مسکن که به نسبت سایر بازارها، بازار کندتری است، رشد داشته است و سپس بیشترین رشد را بازار سکه و ارز و غیره داشته‌اند، بازار سرمایه به نوعی نسبت به سایر بازارها جامانده بود و نیز پیش‌بینی می‌شود که بازار سرمایه در واقع مورد استقبال قرار بگیرد. کمااینکه اتفاقاتی که از منظر انتظارات تورمی نیز رخ داد و مسائلی همچون به نتیجه نرسیدن برجام و افزایش قیمت دلار از جمله مسائلی بودند که برای بازار سرمایه فضای موجود را ایجاد کرد.
بازار سرمایه در این مدت توانست رشد مناسب‌تری را تجربه کند و به احتمال زیاد این روند با افت و خیزهایی می‌تواند ادامه دار باشد و تداوم داشته باشد. مسائل اینچنینی و نبود هیچگونه ثبات تنها در کشور ما وجود دارد و به نوعی حاکم است، اما در کشورهای دیگر و در بازارهایی تحت عنوان بازار سکه و دلار و حتی بازار کالاهای با دوام و مصرفی این معضل وجود ندارد. این وضعیت به بی‌ثباتی اقتصادی بازمی‌گردد و همچنین انتظارات تورمی و تلاشی که صاحبان منابع دارند تا بتوانند ارزش پول خود را حفظ کنند با تمام این اوصاف ریسک ریوارد بازار نسبت به سایر بازارها همخوانی ندارد و بسیار تلاش شده تا ریسک را به کنترل خود دربیاورند اما در کل بازار سرمایه تحت تاثیر اخبار و شایعات قرار دارد. در مقابل، بازارهای دیگر بدون آنکه ریسک خاصی را تحمل کنند بازدهی‌هایی به مراتب هم تراز و گاهی بیشتر و بهتر از بازار سرمایه دارند.
به نظر می‌رسد با تدابیری که توسط دولت برای بازار ارز و سکه اندیشیده شده است و همچنین کنترل‌هایی که وجود دارد و حساب‌های ارزی که باز شده است و در نهایت مرکز مبادله طلا که راه‌اندازی شده، به نوعی عطش بازارها را کنترل می‌کند و آنها را از حالت سفته‌بازی خارج می‌سازد.
پس از بازار مسکن نیز، به دلیل آنکه قدرت خرید مردم به نسبت پایین آمده و رشد این بازارها نیز بسیار زیاد بوده است، بازار سرمایه مورد استقبال بیشتری قرار می‌گیرد. همچنین اگر بتوان خودرو را در بورس کالا با مکانیسم‌های درست عرضه کرد و به صورت قطره چکانی نباشد و خودروها با قیمت پایین‌تری از بازار در بورس کالا عرضه شود، می‌تواند مدیریت درستی شود. با تمام این اوصاف در حال حاضر به نظر می‌رسد بازار سرمایه در سال جاری بتواند بیشتر از سایر بازارها بازدهی داشته باشد.
البته به نظر می‌رسد بازارهای رقیب بازیگران خود را دارند و نمی‌توان اینگونه گفت که یک بازار را باید در رصد خود داشته باشیم. بازارهای دیگر منابع بیشتری نیاز دارند حتی بازار کالاهای با دوام، بازار مسکن نیز به همین صورت و بازار ارز و دلار نیز بحث امنیتی‌تر و کنترل بیشتری پیدا کرده‌اند و به نوعی از تک و تا افتاده‌اند.
به نظر می‌رسد بازار سرمایه زمانی که ورودی منابع را ببیند و با توجه به اصلاحاتی که داشته و همچنین گزارشاتی که شرکت‌ها ارائه می‌دهند و اگر دولت از قیمت‌گذاری دستوری آن نیز اجتناب کند و اجازه دهد تا مکانیسم بازار حاکم شود، بازار سرمایه می‌تواند جای رشد متعادل‌تری داشته باشد.
تمامی سهم‌ها مزیت‌های نسبی و رقابتی را دارا هستند. در حال حاضر گزارش ۱۲ ماهه شرکت‌ها منتشر شده است و از طرفی دیگر پیش‌بینی‌ها نیز برای سال آینده مطرح شده است، مجامع شرکت‌ها در پیش است و طبیعتا سهامی که تقسیم سود بیشتر و به موقعی دارند و در کنار این موارد سهامی که از بالا رفتن ارزش دلار بتواند بهره‌مند شوند و محصولات خود را به قیمت بازار به فروش برسانند و سپس صنایع صادرات محور، صنایع معدنی و فلزی و در کنار اینها پالایشگاهی‌ها به نظر می‌رسد خوب باشند اما بدین معنی نیست که تنها اینها رشد می‌کنند چرا که وقتی بازار رشد می‌کند این رشد به سایر صنایع نیز سرایت می‌کند.
امید می‌رود تا در سال جاری سرمایه‌گذاران جدید با توجه به تجربه‌های گذشته حتما به صورت غیرمستقیم وارد بازار شوند یعنی از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های سبدگردانی و غیره اقدام کنند تا مدیریت درستی بر روی منابع آنها باشد و از طرفی دیگر منابع مازاد خود را وارد بورس کنند و در آخر اسیر هیجانات نشوند.

  • عظیم ثابت- رییس هیات مدیره سبدگردان البرز
  • شماره ۴۸۹ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 470910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =