۱۵میلیون تخم‌مرغ مقصر اصلی کمبود مرغ است

محمدجواد عسکری: وضعیت امروز بازار مرغ حاصل خارج کردن ۱۵میلیون تخم‌مرغ از چرخه تولید است.

به گزارش صدای بورس,نتیجه بی‌توجهی مسئولان وزارت جهاد به گلایه‌ها و نیازهای فعالان صنعت طیور و ماکیان، کمبود و گرانی مرغ دربازار است. حالا دسترسی مردم به مرغ ۶۳ هزارتومانی هم بسیار سخت شده است. هرچند فعالان این صنعت با تجمع مقابل وزارت جهاد و در دیدار با نمایندگان مجلس از آنها می‌خواستند تا مشکل نهاده‌ها را رفع کنند اما دولت نتوانست قیمت‌گذاری دستوری را کنار بگذارد و مشکل نهاده‌ها را رفع کند. بی‌توجهی و سلب مسئولیت دولت نه تنها صدای فعالان صنعت طیور و ماکیان را در آورد بلکه مجلس هم به آن واکنش نشان داد.

مرغداران در معرض ورشکستگی سه‌راه داشتند؛ مهاجرت به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس برای سرمایه گذاری، کاهش میزان جوجه‌ریزی و یا پارک‌کردن سرمایه‌ها. بنا به اعلام محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس وضعیت امروز بازار مرغ حاصل خارج کردن ۱۵میلیون تخم‌مرغ از چرخه تولید است زیرا وزارت جهاد به هشدارهای کمیسیون کشاورزی در بهمن و اسفند سال گذشته توجه نکرد

وی با ابراز تاسف از عملکرد بد وزارت جهادکشاورزی در خصوص تدوین برنامه تولید برای تأمین نیاز بازار به گوشت مرغ گفته است این وزارت طی ماه‌های گذشته عملکرد خوبی نداشته است. کمبود مرغ در بازار و افزایش قیمت آن ناشی از عدم برآورد دقیق نیاز بازار به جوجه یک روزه و گوشت مرغ است و باید هرچه سریع‌تر از سوی وزارت جهاد کشاورزی راهکارهای مناسب برای افزایش میزان تولید اتخاذ شود.

عسکری تصریح کرده که پس از آنکه در روزهای پایانی بهمن مطلع شد که ۱۵ میلیون تخم‌مرغ نطفه‌دار از دستگاه‌های جوجه کِشی خارج شده بلافاصله با معاونان وزارت جهادکشاورزی و تولیدکنندگان جوجه یک روزه جلسه گذاشته و درباره تبعات این کاهش تولید و کمبود در بازار گوشت مرغ را داده بود به گفته وی، کمیسیون کشاورزی مجلس موضوع حذف تخم‌مرغ‌های نطفه دارد ۱۸ روزه از دستگاه‌های جوجه کشی و کمبود احتمالی مرغ در بازار را به سازمان بازرسی کل کشور گزارش کرده بود.

به گفته وی درحال‌حاضر کمبود مرغ در بازار و افزایش قیمت آن ناشی از عدم برآورد دقیق نیاز بازار به جوجه یک روزه و گوشت مرغ است و باید هرچه سریع‌تر از سوی وزارت جهاد کشاورزی راه‌کارهای مناسب برای افزایش میزان تولید اتخاذ شود.

به گزارش دنیای اقتصاد,عسکری با بیان اینکه موضوع کمبود گوشت مرغ در بازار و بررسی دلایل آن در دستور کار کمیسیون کشاورزی مجلس قرار می‌گیرد، گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید نهاده‌های مورد نیاز مرغداران را به عنوان یک مشوق تولید با قیمت مناسب در اختیار مرغداران قرار دهد تا شاهد کاهش میزان عرضه گوشت مرغ در بازار نباشیم زیرا این محصول یکی از اقلام استراتژیک در سبد خانوار ایرانی محسوب می‌شود.

کد خبر 470704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =