نکات ضروری که خریداران خودرو از سامانه یکپارچه باید بدانند

امکان تغییر خودرو در سامانه یکپارچه برای مدل‌های وجود دارد، که بیشترین اختلاف قیمت را بین کارخانه و بازار تجربه می‌کنند و به‌همین خاطر متقاضی بیشتری دارند.

به گزارش صدای بورس,فروش خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص به آخرین قدم‌های مرحله اول خودش نزدیک می‌شود و قرار است تا آخر هفته اول اردیبهشت ۵۰ هزار محصول به نفرات اولویت اول قرعه‌کشی تحویل داده شود. حالا این وسط متقاضیانی که موعد تحویلشان طبق قرعه به سال بعد موکول شده، امکان تغییر محصول خواهند داشت و برای این کار از روز سه‌شنبه پنجم اردیبهشت سامانه یکپارچه به‌مدت پنج روز دردسترس قرار می‌گیرد.

داستان امکان تغییر خودرو در سامانه یکپارچه را می‌توانیم به‌ماجرای اختلاف قیمت‌ها بین کارخانه و بازار ارتباط بدهیم. مدل‌هایی مثل پژو پارس و ۲۰۷ که بیشترین گپ قیمتی را بین کارخانه و بازار دارند، در ثبت‌نام اولیه نهایتا طرفدار بیشتری داشتند و حالا به‌متقاضیان این خودروها، مدل‌هایی مثل رانا، تارا و هایما پیشنهاد می‌شود.

نحوه تغییر خودرو در طرح یکپارچه

سامانه یکپارچه تخصیص خودرو از سه‌شنبه پنجم اردیبهشت برای تغییر خودرو متقاضیانی که اولویت دریافت محصولشان به ۱۴۰۳ موکول شده، باز می‌شود. هفته گذشته بعد از انجام قرعه‌کشی نخستین مرحله از فروش خودرو در سامانه یکپارچه مشخص شد که به‌زودی امکان تغییر خودرو برای بخشی از متقاضیان فراهم شده و حالا قرار است این امکان از روز پنجم اردیبهشت فراهم شود. ناگفته نماند که باز شدن سامانه یکپارچه به‌معنی آغاز مرحله ثبت‌نام جدید نیست و کسانی که تا الان در سامانه یکپارچه اسم‌نویسی نکردند، باید حداقل تا مرحله دوم که زمان اجرای آن به نیمه اردیبهشت موکول شده، دندان روی جگر بگذارند. امکان تغییر خودرو در سامانه یکپارچه مفهوم ساده‌ای دارد. آنطور که مسئولان ایرانخودرو می‌گویند، چندتا از محصولات این کارخانه نسبت به سایر محصولات متقاضی بیشتری داشتند و حالا که موعد دریافت محصول برای برخی از متقاضیان به سال ۱۴۰۳ موکول شده، آن‌ها می‌توانند سراغ مدل‌های دیگری بروند که هنوز ظرفیت فروششان در سال ۱۴۰۲ تکمیل نشده است.

امکان تغییر کدام خودروها در سامانه یکپارچه وجود دارد؟

امکان تغییر خودرو در سامانه یکپارچه برای مدل‌های وجود دارد، که بیشترین اختلاف قیمت را بین کارخانه و بازار تجربه می‌کنند. منظورمان همان مدل‌هایی مثل پژو پارس است که الان با تفاوت تقریبا ۲۰۰ درصدی نسبت به نرخ کارخانه در بازار فروخته می‌شود. حالا مدیران ایرانخودرو می‌گویند علاوه بر پژو پارس، پژو ۲۰۷ و دنا هم به‌خاطر اینکه متقاضی بیشتری داشتند، موعد تحویل برخی از متقاضیان به سال ۱۴۰۳ موکول شده است. البته مسئولان وزارت صمت به‌عنوان متولی سامانه یکپارچه فروش خودرو هنوز آمار دقیقی از تعداد متقاضیان هر محصول اعلام نکردند، اما الان مشخص شده که طبق پیش‌بینی‌ها بیشترین متقاضی را امثال پژو پارس و ۲۰۷ داشتند. چرا گفتیم طبق انتظار؟ چون اگر یک سال قبلی را ملاک قرار بدهیم، پژو پارس و ۲۰۷ همیشه جزو مدل‌های محبوب خریداران خودرو در طرح‌های فروش فوق‌العاده ایرانخودرو بودند.

امکان انتخاب کدام خودروها وجود خواهد داشت؟

سامانه یکپارچه فروش خودرو از سه‌شنبه پنجم اردیبهشت برای متقاضیانی که خواستار تغییر خودرو دریافتی هستند، باز می‌شود. مدیرعامل ایرانخودرو پیشنهاد داده، متقاضیان دنا، ۲۰۷ و پژو پارس به‌جای این مدل‌ها سراغ امثال تارا، رانا و هایما بروند که هنوز ظرفیت ۱۴۰۲ آن‌ها تکمیل نشده است. در بخش قبلی درباره راز محبوب بودن مدل‌هایی مثل پژو پارس را به‌اختلاف قیمتشان بین کارخانه و بازار ارتباط دادیم و همین فرمول چیزی است که باعث می‌شود، مدل‌هایی مثل تارا و رانا کمترین متقاضی را داشته باشند. الان که پژو پارس تفاوت قیمت تقریبا ۲۰۰ درصدی را تجربه می‌کند، شاهد گپ ۱۳۰ درصدی بین قیمت کارخانه و بازار رانا هستیم و این عدد برای نسخه‌های دنده‌ای و اتومات تارا به‌ترتیب ۱۲۵ و ۱۲۰ درصد محاسبه می‌شود.

سوالات پرتکرار متقاضیان درباره سامانه یکپارچه فروش خودرو

به گزارش فرارو,عرضه خودرو در سامانه یکپارچه فروش درحالی مرحله اول را پشت سر می‌گذارد که هنوز برای متقاضیان ابهاماتی وجود دارد. ایرانخودرو بخشی از این ابهام‌ها را پاسخ داده که در این مطلب آن‌ها را در سه بخش به‌شکل خلاصه مرور می‌کنیم. یکی از مهمترین سوالات متقاضیان درباره غیرقابل انتخاب بودن هایما S۷ در سامانه بود که ایرانخودرو گفته همزمان با تعطیلات عید فطر اختلالی برای سایت رخ داده و حالا با برطرف شدن این اختلال، امکان انتخاب هایما S۷ وجود خواهد داشت. مورد دوم غیرقابل انتخاب بودن نمایندگی مورد نظر برای تحویل خودرو محسوب می‌شود. ایرانخودرو گفته ظرفیت نمایندگی‌های فروش فعلا برابر است، اما قرار است باتوجه به میزان درخواست‌ها از هر نمایندگی، ظرفیت جدیدی اختصاص داده شود. موضوع سوم هم که توسط برخی از متقاضیان مطرح شده، به اراوه مدارک لازم برای ثبت‌نام است که در بخشنامه اشاره‌ای به گواهی‌نامه نشده است. با این حال ایرانخوردو توضیح داده که طبق روال سال‌های گذشته، شرط خرید خودرو از کارخانه دارا بودن ۱۸ سال سن، گواهی‌نامه و نخریدن خودرو از خودروسازان طی ۴۸ ماه قبلی است.

کد خبر 470700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =