دولت سیزدهم مولدسازی دارایی ها را به نفع مردم اصلاح کرد

آیین نامه اجرایی اصلاحی مولدسازی دارایی های دولت پس از تصویب در هیات عالی مولدسازی در روز چهارشنبه ۱۴۰۱/۱۲/۲۴ به تایید شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در روز یکشنبه ۱۴۰۲/۱/۶ رسید.

به گزارش صدای بورس، مولد سازی دارایی‌های دولت در همه جای دنیا تجربه شده است، در بسیاری از کشورهای توسعه یافته هم تلاش می‌شود دارایی‌های دولت مولد شود.

مفهوم مولد سازی دارایی‌های دولت این است که دولت اموال بلا استفاده‌ای که دارد یا اموالی که ارزش افزوده و بهره وری پایین دارد و سال‌ها رها شده اند و استفاده مطلوبی از این اموال صورت نمی‌گیرد را شناسایی کند تا این اموال بهینه سازی شود و بهره وری و ارزش افزوده آن‌ها افزایش یابد.

این اموال برای نسل‌های کنونی و آینده است و اینگونه نیست که احساس کنیم اموال دولت فقط برای دوره کنونی است، این اموال همانند نفت، سرمایه بین نسلی است و باید تلاش شود تا از این اموال به صورت بهینه استفاده شود.

بدین معنا که، مولدسازی دارایی‌های دولت یک نوع ثروت آفرینی است و ثروت آفرینی هم می‌تواند رویکرد مادی و هم می‌تواند یک رویکرد غیر مادی داشته باشد یعنی می‌توانیم یک فضای خالی و بلا استفاده را تبدیل به یک بخش تجاری، بخش صنعتی یا فضای سبز کنیم که بسته به طراحان و برنامه ریزان آن متفاوت است.

4407472

در همین خصوص وحید شقاقی شهری کارشناس اقتصادی، با بیان اینکه برخی از دستگاه‌های دولتی زمین‌های بلا استفاده زیادی دارند و می‌توان این زمینه‌ها را مولد کرد، ادامه داد: حتی تبدیل این زمین‌ها به فضای سبز با کمک بخش خصوصی می‌تواند سلامت شهروندان را ارتقا دهد و این به معنی مولدسازی و ایجاد ثروت است.

وی گفت: اگر اجازه دهیم اموال دولت مانند زمین‌های بسیاری که وجود دارد بلا استفاده بماند به معنی حیف و هدر رفت منابع است.

جزئیات زمین‌ها و اموال راکد دستگاه‌های دولتی/ از زمین 145 هزار متری کانون پرورش فکری تا باشگاه 85 هزار متری یک بانک

سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، در مورد تفاوت‌های خصوصی‌سازی و مولدسازی گفت: مولدسازی معادل خصوصی‌سازی نیست. در مولدسازی دولت از اموال خود قطعه‌ای را جدا می‌کند به سرمایه‌گذاری و بخش تولید اضافه می‌کند. بسیاری از پیمانکاران طلب‌های بزرگی از دولت دارند و در نتیجه امکان کار جدید ندارند. اگر قطعه زمینی بر اساس قیمت کارشناسی و شفاف واگذار شود، امکان کار جدید فراهم خواهد شد.

ضمن اینکه این کار بسیاری از بنگاه‌های زیان ده را نجات خواهد داد. به طور مثال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تهران، 145 هزار متر زمین در شهرک غرب در اختیار دارد که می‌تواند مولد شود. سازمان صدا و سیما نیز در همان منطقه زمین‌هایی دارد که می‌تواند از آن استفاده کرد.

170146745

ضمن اینکه این کار بسیاری از بنگاه‌های زیان ده را نجات خواهد داد. به طور مثال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تهران، 145 هزار متر زمین در شهرک غرب در اختیار دارد که می‌تواند مولد شود. سازمان صدا و سیما نیز در همان منطقه زمین‌هایی دارد که می‌تواند از آن استفاده کرد.

خاندوزی با اشاره به اینکه در منطقه یک تهران یک سازمان تحقیقاتی داریم که 168 هزار متر مربع زمین دارد، گفت: اگر از آن درست استفاده شود می‌توان بسیاری از پروژهای اجرایی آن وزارت خانه را پیش برد. 162 هزار متر مربع انبار نیز متعلق به یکی از وزارتخانه‌ها در منطقه 4 وجود دارد. یکی از بانک‌های دولتی 85 هزار متر مربع باشگاه در اختیار دارد.

وی ادامه داد: یک سیلوی قدیمی که سال‌های سال است از آن استفاده نمی‌شود در منطقه 16 وجود دارد که متراژ آن بیش از 16 هزار متر مربع است. این سیلو در مرکز شهر قرار دارد و امکان استفاده از آن نیست. در همان منطقه زمینی به وسعت 113 هزار متر مربع و انبار متروکه راه آهن نیز وجود دارد. با توجه به این ظرفیت‌ها، لزوما نباید دستگاه‌ها منتظر بودجه عمرانی باشند.

اصلاحات اساسی طرح مولدسازی

اصلاحات آیین نامه اجرایی بشرح زیر است:

یک - تشکیل کمیته‌ تخصصی به ریاست دبیر هیأت و با حضور نمایندگان تام‌الاختیار شش عضو دیگر هیأت به منظور بررسی دقیق و همه جانبه دستورجلسات پیش از طرح در جلسه اصلی هیأت.

دو - تشکیل کمیته پایش پروژه های عمرانی نیمه تمام مرکب از نماینده سازمان برنامه و بودجه، نماینده وزارت امور اقتصادی و دارایی، نماینده وزارت کشور و نماینده معاون اول ( به عنوان رئیس کمیته) به منظور طبقه بندی و اولویت سنجی پروژه ها جهت تامین مالی از دارایی های مازاد

سه - تاکید بر حفظ ارزش های شهرسازی، محیط زیستی و اکولوژیک و دارایی های واجد ارزش های تاریخی و میراثی در فرآیند ارزش افزایی

چهار - عرضه رقابتی دارایی های مازاد معرفی شدن برای تهاتر با پروژه های نیمه تمام جهت رقابت خرید بین پیمانکاران و سایر افراد روی تابلو

پنج - در راستای اعتمادبخشی به بخش خصوصی و ثبات قراردادهای دولتی، بازپس گیری موضوع معامله در صورتی که طرف قرارداد دولت، قصور و تقصیری نداشته باشد، ممنوع شناخته شد

شش - تاکید شد که تخلفات و جرایم عمومی اعضای هیأت و مجریان با احراز سوء نیت نفع شخصی یا گروهی و یا ضربه زدن به بیت‌المال، خارج از تصمیمات جمعی تصویب شده در هیأت و همچنین عدم رعایت احکام و ضوابط مصوبه و آیین نامه از سوی ایشان، مشمول مصونیت نخواهد بود.

هفت - درخصوص نظارت بر عملکرد هیأت، دبیرخانه و مجری، کمیته ای متشکل از نمایندگان سران قوا به ریاست نماینده قوه قضائیه تشکیل خواهد شد. این کمیته وظیفه تطبیق عملکرد ارکان را با احکام و ضوابط مندرج در مصوبه و آیین نامه بر عهده دارد. ضمنا گزارش نظارتی اجماعی این کمیته هر سه ماه به شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تقدیم خواهد شد.

هشت - ضمنا دولت مکلف شد، مطابق ماده ۱۱ نظام نامه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، در پایان سال اول لایحه دائمی مولدسازی دارایی های دولت را به مجلس ارائه کند.

نه – همچنین مجری موظف شد، از طریق یک درگاه اینترنتی، امکان دسترسی عموم مردم را به ساختار، نحوه و طرز کار و مصوبات هیأت، دبیرخانه و مجری، در خصوص مولدسازی دارایی های مازاد دولت فراهم نماید.

ده- عبارت سایر روش های مولدسازی حذف شد و موضوع مذاکره نیز با دستورالعمل ماده ۲۷ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت تطبیق پیدا کرد. یعنی بعد از دوبار مزایده از طریق فراخوان رقابتی با شرایط مندرج در این دستورالعمل مانند رویه فعلی مجاز دانسته شد و ضمنا تخفیفات برای کارکنان دولت در روهای مولدسازی حذف شد.

منبع:برنا

کد خبر 470587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =