۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹
روسیه توانست سقف قیمتی را دور بزند!

پس از آنکه قیمت نفت در روز گذشته تا ۲ درصد کاهش یافت، امروز تا حدودی تقویت شد چراکه داده‌های قوی اقتصادی از سوی چین، بازار نفت را حمایت می‌کند و بهبود تقاضا از سوی بزرگترین خریدار نفت دنیا از قیمت‌ها پشتیبانی می‌کند.

به گزارش صدای بورس,داده‌های رسمی حاکی از آن است که اقتصاد چین در سه ماهه اول امسال و در نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴.۵ درصد رشد کرده است؛ این رشد را می‌توان در نتیجه سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته در مسیر تقویت رشد اقتصادی چین دانست.

بازگشت پرقدرت رشد اقتصادی چین قیمت نفت را تقویت کرده است، از طرف دیگر ماه مه فصل پر رونقی برای سفر در چین است که پیش بینی می‌شود این امر منجر به افزایش قابل توجه سال به سال تقاضای سوخت در این کشور شود، از طرفی توان عملیاتی پالایشگاه های چین در ماه مارس به بالاترین حد خود رسید. این نشان‌دهنده تقاضای قوی سوخت است زیرا پالایشگاه‌ها تولید خود را برای پاسخگویی به تقاضای صادرات قوی افزایش دادند و موجودی ها را قبل از تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده بالا بردند.

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) پیش‌بینی می‌کند که چین بیشترین رشد تقاضای نفت خام را در سال ۲۰۲۳ خواهد داشت؛ پیش بینی می‌شود در نیمه دوم سال ممکن است روند رشد اقتصادی کند شود که در نتیجه کاهش تولید اعلام شده توسط تولیدکنندگان اوپک پلاس است که می تواند تأثیر منفی بر مصرف کنندگان بگذارد و به طور بالقوه مانع از بهبود اقتصاد جهانی شود.

دلار قوی ترمز نفت را می‌کشد؟

گفتنی است که قیمت نفت همچنان با فشار نزولی نیز مواجه است که عمدتاً ناشی از تقویت دلار آمریکا و افزایش بازدهی خزانه‌داری است. دلار در بحبوحه افزایش نرخ بهره تقویت شده است و معامله گران بازار پیش بینی می کنند که فدرال رزرو ایالات متحده یک بار دیگر نرخ بهره را در ماه مه افزایش دهد و به طور بالقوه چشم انداز بهبود اقتصادی را کم رنگ کند. دلار قوی‌تر باعث می‌شود کالاهای به دلار برای خریدارانی که ارزهای جایگزین دارند، گران‌تر شود.

آژانس‌بین‌المللی انرژی روز دوشنبه داده هایی را منتشر کرد و پیش بینی کرد که تولید نفت خام و گاز طبیعی در هفت حوضه بزرگ شیل در ایالات متحده در ماه می به رکورد جدیدی خواهد رسید و به طور بالقوه عرضه را افزایش خواهد داد. علاوه بر این، داده‌های مربوط به ذخایر نفت خام آمریکا قرار است در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه منتشر شود. اگرچه نگرانی‌هایی از رکود اقتصادی وجود دارد، اما انتظار می‌رود بازار نفت همچنان در کوتاه‌مدت متلاطم و محدود باشد. این انتظار بر اساس نظرسنجی اولیه رویترز در روز دوشنبه است که کاهش حدود ۲.۵ میلیون بشکه‌ای در ذخایر نفت خام در هفته گذشته را پیش بینی کرد.

تحلیل تکنیکال آینده نفت را چگونه می‌بیند؟

از منظر فنی روزانه، نفت خام وست‌تگزاس بالاتر از پیوت با ۷۳.۸۹ دلار معامله می شود. به نظر می رسد که مشخصات فنی به نفع یک حرکت صعودی و تست بالقوه ۸۲.۵۳ دلار باشد. سبقت گرفتن از این سطح می تواند رالی را به ۸۹.۴۸ دلار بکشاند. اگر بازار از ۸۲.۵۳ دلار سبقت نگرفت، به دنبال شکست در محور با ۷۳.۸۹ دلار باشید.

چین با اوپک هم‌دست شد/ روسیه توانست سقف قیمتی را دور بزند!

فرار روسیه از سقف قیمتی نفت

وزارت خزانه داری آمریکا روز دوشنبه هشداری به شرکت های آمریکایی درباره فرارهای احتمالی از سقف قیمت نفت روسیه صادر کرد کرد.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (OFAC) در این وزارتخانه اعلام کرد که از گزارش‌ها حاکی از آن است که نفت‌های صادراتی از سازمان بنادر دریایی اروپا و سایر نفت‌های خام صادر شده از طریق بنادر اقیانوس آرام، مانند کوزمینو، ممکن است بالاتر از سقف قیمتی ۶۰ دلاری که کشورهای غربی بر روسیه تحمیل کرده‌اند، معامله شوند.

کشورهای گروه هفت، از جمله ایالات متحده، و اتحادیه اروپا از اواخر سال گذشته به عنوان بخشی از تحریم‌های روسیه پس از تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، سقف محموله‌های نفت خام روسیه را تعیین کرده‌اند.

بر اساس طرح سقف قیمت، شرکت‌های کشورهای G۷ و اتحادیه اروپا مجازند خدمات مالی مانند خدمات حمل‌ونقل، بیمه و تامین مالی نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه را تنها در صورتی که بالاتر از سقف فروخته شوند، ارائه دهند.

به گزارش خبرآنلاین,دفتر کنترل دارایی‌های خارجی گفت:« برخی از نفتکش ها ممکن است سیستم های شناسایی خودکار خود را دستکاری کنند، روشی که به عنوان جعل شناخته می شود، تا تماس های خود را در کوزمینو یا سایر بنادر مخفی کنند. جعل همچنین می تواند انتقال کشتی به کشتی را پنهان کند تا مبدا نفت روسیه را پنهان کند.»

کد خبر 470418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =