همه‌چیز در بازار خودرو به نفع دلالان تمام شد

در حالی ۲۷ روز از سال جدید می‌گذرد که بررسی روند بازارها در این مدت، از صعود قیمت‌ها همزمان با رکود شدید در خرید و فروش حکایت دارد.

به گزارش صدای بورس,بررسی بازارها در سال ۱۴۰۱ حاکی از آن است که ربع‌سکه با رشد بسیار بالای ۱۶۶ درصدی، در صدر سوددهی به سرمایه‌گذاران آن بوده است. پس از آن، طلای آب شده با ۹۴.۷ درصد، دلار ۹۳.۴ درصد، مسکن ۶۰ درصد و بورس ۳۶.۱ درصد قرار دارد.

در همین رابطه، حسین محمودی‌اصل، کارشناس اقتصادی درباره وضعیت ۵ بازار خودرو، مسکن، طلا و سکه، دلار و بورس در سال ۱۴۰۲، با اشاره به شرایط بازار خودرو می‌گوید: خودرو پس از حذف عرضه خودرو از بورس کالا با تلاش دلالان و با رویکردهای غیرکارشناساسی قیمت‌ها ۳۰ درصد رشد کرد.

وی می‌افزاید: حالا هم همان مخالفان عرضه در بورس کالا در مقابل این افزایش قیمت‌ها سکوت کرده‌اند؛ ظاهرا نگرانی آنان سود دلالان بوده است.

این کارشناس اقتصادی تصریح می‌کند: تاخیر فراوان در واردات، ادامه مکانیسم عرضه با قرعه‌کشی که فقط اسم آن اولویت‌بندی شده است، قیمت‌گذاری جدید خودروهای داخلی با ۱۸ ماه تاخیر و... بازار خودرو را به بازار سرمایه‌گذاری و دلالی تبدیل کرده است.

مسیر احتمالی بازار مسکن

محمودی‌اصل در ادامه با اشاره به وضعیت بازار مسکن، می‌گوید: رکود از یک‌سو و کاهش شدید قدرت خرید و همچنین چشم‌انداز مبهم مذاکرات، رکود تورمی را ادامه‌دار خواهد کرد و این به معنای طولانی‌تر شدن رکود اصلی در آینده نزدیک است.

وی عنوان می‌کند: افزایش قیمت‌ها تنها به دلیل انصراف از فروش و نه حجم معاملات بالا، قیمت‌ها را لرزان نگه می‌دارد.

این کارشناس اقتصادی متذکر می‌شود: در بازار طلا، ارز و خودرو هم چنین است؛ با این تفاوت در آن بازارهای همگن، قیمت‌ها در تغییر شرایط، سریع افت می‌کند، اما مسکن با افت کم، رکود سنگین و اصلاح زمانی را در پیش می‌گیرد.

سرانجام سکه و طلا

محمودی‌اصل همچنین با اشاره به وضعیت بازار سکه و طلا تصریح می‌کند: سکه با حباب جدانشدنی در حال معامله است و این حباب را سیاست‌های دولت به آن چسبانده است؛ چراکه جرم‌انگاری برای داشتن بیش از ۱۰ هزار دلار، منابع را به سمت سکه هدایت کرده است.

وی تاکید می‌کند: در این بین، با وجود نبود حباب در شمش و طلای آب‌شده، سکه به جهت قابلیت معاملات خرد و راحت همچنان پرتقاضا خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی یادآور می‌شود: البته اونس جهانی طلا هم برای رشد به کمک طلا و سکه آمده است؛ پاس گل بانک مرکزی در معاملات ربع‌سکه با دلار ۷۵ هزار تومانی هم قابل چشم‌پوشی نیست.

چرا قیمت‌ها در بازار مسکن لرزان است؟ / همه‌چیز در بازار خودرو به نفع دلالان تمام شد/ چرا فرصت‌طلبان همیشه دنبال تحریم‌ هستند؟

و اما دلار...

محمودی‌اصل با اشاره به وضعیت بازار ارز، می‌گوید: کالاهای تولیدکنندگان با دلار ۲۷ تا ۴۲ هزار تومانی در بورس کالا و ۶۰ هزار تومانی در بازار خودرو و سکه و... در حال معامله هستند و دلار در محدوده ۵۱ هزار تومان مانده است.

وی می‌افزاید: به نظر می‌رسد با نزدیکی به پایان ماه رمضان، رشد دلار هم در نبود اخباری از مذاکرات هسته‌ای آغاز شود.

این کارشناس اقتصادی عنوان می‌کند: افزایش صادرات نفت به چین با تخفیف ۱۵ درصد خبر خوب و دردناکی است و نشانگر این است که تحریم از جیب ملت برای همگان (رانت‌خوار، سوداگر، دلال، چین و...) به جز ملت فرصت بوده است و فرصت‌طلبان همیشه به دنبال ادامه تحریم‌ها بوده‌اند.

مسیر بورس در سال ۱۴۰۲

این کارشناس اقتصادی همچنین درباره وضعیت بازار سرمایه می‌گوید: عقب‌ماندگی بورس مربوط به ۲ سال پیش است و ارزش دلاری هنوز ۵۰ درصد نسبت به ۹۹ عقب‌ماندگی دارد.

وی می‌افزاید: البته حاشیه سود شرکت‌ها از ۳۶ در سال ۹۹ به ۲۳ در سال ۱۴۰۱ رسیده است، اما به دلیل بزرگ شدن اعداد سود حاصل، قیمت‌ها نیز بزرگ می‌شود.

این کارشناس اقتصادی تصریح می‌کند: رونق بورس قیمت ارز را نیز کنترل کرده و همیشه خروج سنگین پول از بورس با ۲ روز رشد ۱۰ درصدی دلار و سکه را رقم زده است.

به گزارش خبرآنلاین,محمودی‌اصل خاطرنشان می‌کند: چند هفته است که بورس ورود پول دارد و دولت به دنبال رونق بورس است.

کد خبر 470319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =