۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۱
اوپک نتوانست ترمز طلا را بکشد

با وجود فشار رشد شاخص دلار بر قیمت طلا در ابتدای امروز، فلز زرد در ادامه روز ریزش ابتدایی را جبران کرد و روند صعودی را از سر گرفت.

به گزارش صدای بورس,در ابتدای امروز، همزمان با تقویت دلار در سبد ارزهای جهانی، روند قیمت طلا نزولی شد؛ در میان اظهارات مقامات ارشد فدرال رزرو آمریکا مبنی بر ابراز نگرانی از شرایط اعتباری و بادهای معکوس اقتصادی، شاخص دلار در ابتدای امروز از مرز ۱۰۳ عبور کرد و ۰.۵ درصد افزایش یافت، از آنجایی که رابطه شاخص دلار و قیمت طلا در بازارهای جهانی معکوس است، تقویت دلار منجر به کاهش قیمت فلز زرد در بازارهای جهانی در ساعات ابتدایی امروز شد.

اما طولی نکشید که با عقب‌نشینی شاخص دلار روند قیمت فلز زرد دوباره صعودی شد؛ شاخص دلار آمریکا در لحظه نگارش این گزارش از بالاترین سطح روزانه ۱۰۳.۰۵ به ۱۰۲.۹۰ عقب نشینی کرد و با پیش‌بینی‌هایی مبنی بر عقب نشینی فدرال رزرو از سیاست‌های جنگ‌طلبانه، ریسک گریزی در بازار طلا کمرنگ شد. از طرفی نگرانی‌ها در خصوص نقش دلار در مقابل شش ارز اصلی جهانی تشدید شده‌است چراکه آخرین داده‌ها حاکی از کاهش نقش دلار آمریکا برای تجارت فرامرزی توسط چین و برزیل است.

از طرفی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش به رهبری روسیه، موسوم به اوپک پلاس، کاهش تولید ۱.۱۶ میلیون بشکه در روز و نگرانی از افزایش تورم را در اوایل روز جاری اعلام کردند. همین فشار نزولی بر قیمت طلا از طریق تقویت دلار آمریکا وارد می کند. با این حال، به نظر می رسد کاهش امیدها برای افزایش شدید دیگر نرخ بهره از سوی فدرال رزرو آمریکا (فدرال رزرو) بر دلار آمریکا فشار می آورد و از تداوم ریزش قیمت طلا جلوگیری می‌کند.

جدای از ریزش قیمت طلا در ساعات ابتدایی معاملات امروز، روند قیمت طلا دوباره صعودی شده‌است؛ هر اونس طلا در بازارهای جهانی در لحظه نگارش این مقاله ۸ دلار و ۹۶ سنت گران شده‌است و هزار و ۹۶۸ دلار و ۲۸ سنت قیمت خورده‌است.

می‌توان گفت طلا حتی با کاهش نگرانی‌ها در مورد بحران بخش بانکی و بازگشت ریسک به بازارها، جذابیت خود را حفظ کرده‌است؛ کاهش اخیر شاخص دلار یک متغیر کلیدی در حمایت از چشم انداز طلا بوده است، زیرا فعالان بازار انتظار دارند که فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را بالا نبرد.

اوپک نتوانست ترمز طلا را بکشد

طلا می‌تواند به یک قله جدید صعود کند؟

به گزارش خبرآنلاین,افزایش ناگهانی قیمت طلا، ناشی از سقوط دو بانک منطقه‌ای در ایالات متحده و به دنبال آن بحران در تصمیم بانک سوئیس و فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره، بوده‌است که گمانه‌زنی‌ها را مبنی بر اینکه طلا در دوره فعلی ممکن است به بالاترین حد خود برسد، ایجاد کرده‌است اما در کوتاه مدت ۲ هزار دلار در هر اونس یک مانع کلیدی برای قیمت طلا خواهد بود.

کد خبر 469645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =