خیز قیمت غیرخوراکی پردرآمدها در آغاز زمستان

تورم غیرخوراکی ها در سه دهک پردرآمد کشور در دی ماه سال گذشته مسیری صعودی را پیمود. در این ماه رکورد نرخ تورم غیرخوراکی ها در دهک دهم به ۷.۷ درصد رسیده که بیشترین سطح را دارابوده است.

به گزارش صدای بورس,بر اساس داده‌های مرکز آمار تورم ماهانه غیرخوراکی‌ها در میان دهک های ثروتمند کشور(دهک ده تا هشت) در یازده ماه سال ۱۴۰۱مسیر نوسانی را پیموده است، در این بررسی در برخی از مقاطع سه دهک ثروتمند همگی به یک میزان فشار تورمی را حس نکرده و برخی از دهک ها تورم‌های بالاتری نسبت به سایر دهک ها به ثبت رسانده‌اند. این امر به سبب وزن مختلف کالاهای خوراکی و غیرخوراکی در سبد مصرفی هر دهک به وجود آمده است.

تورم

بررسی تورم غیر خوراکی‌ها برای سه دهک ثروتمند

ارزیابی تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات در میان سه دهک ثروتمند کشور در بازه یازده ماهه سال ۱۴۰۱نشان دهنده آن است که در یک روند کاملا نوسانی ابتدا در فصل بهار تورم کالاهای غیرخوراکی روند صعودی داشته اما با شروع تابستان تورم ماهانه خوراکی‌ها مسیر نزولی را طی کرده است.

در ادامه تورم کالاهای غیرخوراکی در دی ماه به شدت افزایش یافته است. این جهش صعودی فاصله تورمی سه دهک ثروتمند را افزایش داده است به طوری که تورم دهک دهم ۱.۷ برابر تورم دهک هشتم به ثبت رسیده است. در این مقطع تورم ماهانه غیرخوراکی‌ها در دهک دهم نسبت به آذر۸درصد بیشتر شده است.

به گزارش اقتصادنیوز,از دلایل این فاصله تورمی می‌توان گفت اقلام غیرخوراکی در سبد مصرفی دهک‌های پردرآمد نسبت به گروه های کم درآمد جامعه وزن بیشتری دارد. این امر بدین معنی است که خانوارهای پردرآمد درصد بیشتری از درآمد خود را صرف خرید کالاهای غیرخوراکی می‌کنند. از همین رو زمانی که تورم از سمت اقلام غیرخوراکی باشد، فشار تورمی بر روی دهک ها بالاتر بیشتر بوده و بر عکس هر زمان که افزایش قیمت اقلام خوراکی بیشتر باشد، تورم دهک‌های کم درآمدتر بالاتر خواهد بود. همچنین سبد مصرفی دهک ها با هم متفاوت بوده و به طبع این عدد برای هر دهک متفاوت است.

کد خبر 469575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =