مرکز مبادله ارز و طلا چه تأثیری بر بورس دارد؟

مرکز مبادله ارز و طلا از زمان راه‌اندازی تا کنون، در کنترل ارز مؤثر نبوده است، اما اگر شرکت‌ها بتوانند حواله خود را به مبلغی نزدیک به بازار آزاد بفروشند، فرصت مناسبی برای بازار سرمایه خواهد بود.

به گزارش صدای بورس، شاهین احمدی، کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان این مطلب گفت: اگر بانک مرکزی این نرخ را سرکوب کند، شرکت‌هایی که در این سامانه مجبور به عرضه بیشتری هستند، آسیب بیشتری می‌بینند.

احمدی در ادامه با اشاره به اینکه شرکت‌های صادراتی در سال آتی سودآوری خوبی خواهند داشت، افزود: سایر شرکت‌ها نیز می‌توانند از شرایط تورمی بهره ببرند و در مجموع بازار مثبتی در سال ۱۴۰۲ خواهیم داشت.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به چالش‌های اصلی بازار سرمایه تصریح کرد: قیمت‌گذاری دستوری، کنترل نرخ ارز توسط بانک مرکزی و پیش‌بینی‌ناپذیری سیاست‌های کلان اقتصادی در بخش نرخ خوراک، نرخ انرژی، قیمت‌گذاری محصول نهایی و مواد اولیه و نیز وضع عوارض واردات و صادرات از چالش‌های اصلی بازار سرمایه است.

وی همچنین با بیان اینکه بازار سرمایه به نسبت سایر بازارهای موازی از رشد کمتری برخوردار بوده است، اظهار داشت: بازار خودرو، بازار املاک و مستغلات و بازار فلزات گرانبها از رشد خوبی برخوردار بوده‌اند و از آنجا که بازارها نمی‌توانند با فاصله از یکدیگر بازدهی داشته باشند، بنابراین طبق قواعد آماری، در سال آینده رشد این بازارها نسبت به بازار سرمایه کمتر خواهد بود، مشروط به اینکه دستکاری‌هایی در بازار سرمایه از نوع اقداماتی که در سال‌های گذشته در بازار سرمایه رخ داد، اتفاق نیفتد.

کد خبر 468526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =