۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۰
بازار مسکن در فاز احتیاط

واسطه‌های ملکی می‌گویند که با تعدیل نرخ ارز و فروکش کردن انتظارات تورمی، رونق شب عید بازار مسکن به رکود نسبی انجامیده است؛ به طوری که متقاضیان مصمم تبدیل به خریداران مردد شده‌اند و معاملات خود را به بعد از عید موکول کرده‌اند.

به گزارش صدای بورس,با فروکش کردن التهابات بازار ارز، سایه انتظارات تورمی از سر بازار مسکن برداشته شد و بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد در حال حاضر این بازار در فاز سردرگمی قرار گرفته است؛ به طوری که برخی فروشندگان واقعی نرخ‌ها را تا ۱۵ درصد کاهش داده‌اند اما فروشندگان محتاط و کسانی که نیاز چندانی به نقدینگی ندارند نسبت به انطباق با شرایط موجود مقاومت نشان می‌دهند.

بازار مسکن در حال حاضر با دو معضل حباب قیمتی و رکود ناشی از عقب‌نشینی سفته‌بازان مواجه شده است. واسطه‌های ملکی می‌گویند که معاملات از دی ماه مقداری رونق گرفته بود اما با کاهش قیمت ارز، طرف تقاضا خرید خود را به آینده موکول کرده و این مساله باعث رکود معاملات شده است.

بررسی فایل‌های عرضه شده به بازار هم گویای آن است که هنوز برخی فایل‌ها با سطوح بالاتر از عرف قیمت مسکن مناطق مختلف عرضه شده‌اند. با این حال برخی از فروشندگان که انعطاف بیشتری در قبال نوسانات اقتصادی دارند نرخ‌ها را تعدیل کرده‌اند. مشاوران املاک می‌گویند عمده معاملات در حال حاضر در آپارتمان‌های به‌قیمت انجام می‌شود.

یکی دیگر از عارضه‌هایی که در مواقعی بازار مسکن به آن دچار می‌شود و هم‌اکنون نیز دیده می‌شود هرج و مرج قیمتی است. تعیین قیمت‌های دلخواه توسط برخی فروشندگان غیرواقعی باعث شده تا کشف قیمت‌های واقعی دشوار شود. به این صورت که برخی مالکان که قصد فروش ندارند یا دست کم در حال حاضر فروشنده نیستند صرفا به منظور اطلاع از ظرفیت بازار و قیمت آپارتمان خود آن را آگهی می‌کنند و در زمانی که خریدار تماس می‌گیرد اعلام می‌کنند خانه فروخته شده یا از فروش منصرف شده‌ام.

از طرف دیگر در موارد بسیاری مشاهده می‌شود که برای دو آپارتمان مشابه در یک محله از تهران نرخ‌هایی با اختلاف زیاد تعیین شده است. این رفتار باعث شده تا برآورد از قیمت‌های واقعی توسط فروشندگان و خریداران دشوار شود.

به گزارش ایسنا,اما به طور کلی از صحبت‌های فعالان بازار مسکن چنین استنباط می‌شود که بازار افت کرده و خرید و فروش‌ها به بعد از عید موکول شده است. قیمت‌ها نیز در یک شیب ملایم کاهشی قرار دارد.

کد خبر 468509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =