ابزارهای تحلیل ارز دیجیتال را قبل از سرمایه‌گذاری بشناسید!

با گسترش بازار ارزهای دیجیتال و افزایش سابقه فعالیت آن، ابزارهای تحلیل ارز دیجیتال بسیار محبوب و پرطرفدار شده‌اند. بخشی از این ابزارهای تحلیلی در حوزه ارزهای دیجیتال با بازارهای مالی دیگر مشترک است و شباهت‌های زیادی دارند.

در واقع، تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) سال‌هاست که به روشی محبوب در بین معامله‌گران و تحلیلگران و سرمایه‌گذاران تبدیل شده است. این تحلیل قرن‌هاست که پایه‌ریزی شده است؛ اما در ۲۰ سال گذشته با پیشرفت روزافزون داده‌ها و ابزارهای تحلیل، محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. در عصر اینترنت، افراد بیشتری به این ابزارها دسترسی پیدا کرده‌اند و از آنها برای شکل‌دادن به برنامه‌های معاملاتی‌شان استفاده می‌کنند.

ابزارهای تحلیل تکنیکال چه هستند؟
هرکسی می‌تواند با بهره‌گیری از اصول و ابزارهای مناسب، تحلیل تکنیکال را یاد بگیرد و به فردی توانمند در پیش‌بینی قیمت‌ها و تغییرات بازار تبدیل شود. اولین و مهمترین قدم برای یادگیری، آشنایی با ابزارهای تحلیل در ارز دیجیتال است. باید به این موضوع توجه کنیم که ابزارهای متعددی برای تحلیل تکنیکال وجود دارند و یادگیری هرکدام مستلزم صرف زمان و تمرین است. به‌عنوان سرمایه‌گذار باید چارچوبی کلی از ابزارهای تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال را بدانید و در قدم بعد با ابزارهایی که در آنها تسلط پیدا کردید، نمودارها را تجزیه‌وتحلیل کنید. در ادامه با برخی از ابزارهای تکنیکال، آشنا می‌شوید.

  • شاخص میانگین متحرک همگرایی واگرایی (MACD)

شاخص «مکدی» یکی از محبوب‌ترین ابزارهای تحلیل حوزه ارز دیجیتال و یک اندیکاتورهای کاربردی‌ و ساده است. همان‌طورکه از نام این اندیکاتور پیداست، مکدی درواقع نوعی اُسیلاتور است که رابطه‌ بین دو میانگین متحرک (مووینگ اوریج) قیمتی را نشان می‌دهد.
در اواخر دهه ۱۹۷۰، جرالد اپل (Gerald Appel)، فیزیک‌دان و محقق آمریکایی، مکدی را با هدف تشخیص تغییرات در قدرت، جهت، مقدار حرکت و مدت‌زمان یک روند در بازار سهام طراحی کرد و پس ‌از ‌آن، تحلیلگران در سایر بازارهای مالی از آن استفاده کردند. مکدی از دو خط مکدی و خط سیگنال و هیستوگرام تشکیل شده است. این اجزا به‌صورت زیر تعریف می‌شوند:

شاخص قدرت نسبی (RSI)
شاخص RSI یا قدرت نسبی یکی دیگر از ابزارهای معامله پرطرفدار است که با بررسی گرایش بازار می‌تواند نقاط اشباع فروش و اشباع خرید را شناسایی کند. RSI اندیکاتوری مومنتوم (Momentum) یا گرایش بازار است؛ یعنی سرعت تغییرات قیمت را بررسی می‌کند.
سال ۱۹۷۸، جِی. ولز وایلدر جونیور (J. Welles Wilder Jr.)، پدر اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال در بازار معاملات، شاخص RSI را در کتاب «مفاهیم جدید در سیستم‌های معاملاتی تکنیکال» (New Concepts in Technical Trading Systems) معرفی کرد.

شاخص حجم تعادلی (OBV)
اندیکاتور OBV یا On Balance Volume با نام‌های اندیکاتور حجم تعادلی و حجم متوازن یا اندیکاتور حجم و قیمت شناخته می‌شود. سال ۱۹۶۲، جوزف گرانویل (Joseph Granville) این اندیکاتور را در کتاب «راه‌حل جدید گرانویل برای سودآوری در بازار سهام» (Granville’s New Key to stock market profits) معرفی کرد.
از شاخص حجم تعادلی (OBV) برای اندازه‌گیری جریان حجمی مثبت و منفی استفاده می‌شود. به‌گفته گرانویل، حجم عاملی است که می‌تواند بازار را تکان دهد. به‌همین‌دلیل، از این اندیکاتور استفاده کرد تا براساس تغییرات حجمی از تغییرات عمده‌ در بازار مطلع شود.

اندیکاتور استوکاستیک
نوسانگر استوکاستیک (Stochastic Oscillator) شاخصی است که باتوجه‌به دامنه قیمت در دوره‌های متعدد، قیمت فعلی را اندازه‌گیری می‌کند. برخلاف اندیکاتورهایی مانند مکدی و RSI که رابطه مستقیمی با قیمت سهم و حجم معاملات دارند، اندیکاتور Stochastic روی جنبه دیگری از تغییرات قیمت سهام متمرکز می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، این اندیکاتور سرعت تغییرات قیمت در یک بازه زمانی را بررسی می‌کند.

  • معرفی ابزارها و پلتفرم‌های تحقیقی

در ادامه گزارش، پلتفرم‌های تحلیل حوزه ارز دیجیتال را معرفی می‌کنیم. تعداد زیادی از این ابزارها و پلتفرم‌ها به‌رایگان ارائه می‌شوند؛ اما ابزارهای تحلیل ارز دیجیتال و پلتفرم‌های پولی متنوع دیگری نیز طراحی و پیاده‌سازی شده‌اند که با به‌کارگیری مجموعه‌ای از آنها می‌توان میزان ریسک در معاملات را به حداقل رساند.

تریدینگ ویو (Trading View)
تریدینگ ویو بستری تخصصی و رایگان را برای تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی و جهانی مختلف مانند بازارهای سهام، معاملات آتی، تمامی شاخص‌های اصلی، فارکس، قراردادهای مابه‌التفاوت (CFD ها) و ارزهای دیجیتال در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد.
همچنین، تریدینگ ویو شبکه‌ای اجتماعی برای معامله‌گران است که به آنان اجازه می‌دهد تا با یکدیگر تعامل داشته باشند و ایده‌های معاملاتی را به‌اشتراک بگذارند و با استفاده از قابلیت‌های نموداری پیشرفته تریدینگ ویو، مستقیماً تجزیه‌وتحلیل و معامله کنند. تریدینگ ویو با روشی ساده و با اشتراک‌گذاری فوری نمودارهای لحظه‌ای همراه با ایده‌ها و ابزارهای تحلیل ارز دیجیتال، معامله‌گران را گردهم می‌آورد.

دکس‌اسکرینر (DexScreener)
دکس‌اسکرینر یکی از ابزارهای آنلاین تحلیل ارز دیجیتال است که به کاربران اجازه می‌دهد تا دارایی‌های مختلف در صرافی‌های غیرمتمرکز را فیلتر و بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری را پیدا کنند. این پلتفرم داده‌های بیش از ۲۰,۰۰۰ ارز دیجیتال را در شبکه‌های بلاکچین مختلف ردیابی می‌کند. دکس‌اسکرینر به این دلیل محبوبیت پیدا کرده است که به شما امکان می‌دهد آلت‌کوین‌های جدیدی که احتمال رشد قیمت زیادی دارند، به‌ طور دقیق بررسی کنید. دکس‌اسکرینر نمودارهای قیمت لحظه‌ای و تاریخچه معاملات (حجم خریدوفروش و نقدینگی) را نیز به کاربران ارائه می‌دهد.

  • شماره ۴۸۵ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 468151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =