خریداران کالای خریداری شده را چگونه تحویل می گیرند؟

به‌گفته مدیران عامل بورس انرژی و شرکت ملی نفت مبادلات گواهی سپرده نفت ومیعانات گازی به‌زودی آغاز خواهد شد.

به گزارش صدای بورس,مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: ضوابط اجرایی انتشار گواهی سپرده نفت در شورای اقتصاد تصویب و برای اجرا ابلاغ شده است.

مدیرعامل بورس انرژی نیز با بیان اینکه این اوراق به‌صورت ارزی قیمت‌گذاری خواهد شد تأیید کرد: به‌زودی معاملات گواهی سپرده نفت‌ خام و میعانات گازی شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی ایران آغاز می‌شود.

بعد از دهه‌ها که فروش نفت انحصارا در اختیار دولت بود به‌زودی این امکان فراهم می‌شود که بخش خصوصی هم بتواند در مبادلات و فروش نفت مشارکت کند البته همچنان عرضه‌کننده اصلی دولت و شرکت ملی نفت است اما سرمایه‌گذاران حقوقی می‌توانند با خرید گواهی سپرده نفت از طریق بورس انرژی در این مبادلات مشارکت کنند.

پیش از این مجلس به دولت اجازه داده بود از طریق شرکت ملی نفت ایران نسبت به تحویل نفت خام و میعانات گازی صادراتی به اشخاص معرفی شده توسط دستگاه‌های اجرایی و براساس قیمت روز صادراتی اقدام کند.

حالا آنطور که محسن خجسته‌مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده، ضوابط اجرایی انتشار گواهی سپرده کالایی نفت در بورس انرژی ایران در نشست سیزدهم دی‌ماه امسال شورای اقتصاد تصویب و برای اجرا ابلاغ شد.

قیمت‌گذاری به‌صورت ارزی

علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی ضمن تأیید سخنان مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: به‌زودی معاملات گواهی سپرده نفت‌ خام و میعانات گازی شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی ایران آغاز می‌شود با این حال هنوز تاریخ دقیق آن تعیین نشده است.

او در ادامه توضیح داد: درحال حاضر مخازن شرکت ملی نفت نزد بورس انرژی پذیرفته شده و قرار است به پشتوانه این مخازن گواهی سپرده کالایی منتشر و در بورس انرژی مورد مبادله قرار گیرد. این اوراق صرفا می‌تواند به تحویل فیزیکی منجر شود. به‌معنای اینکه خریداران این اوراق باید در زمان تسویه، کالای مورد نظر را که شامل نفت و فرآورده‌های نفتی است، تحویل بگیرند.

او در پاسخ به این پرسش که خریداران و فروشندگان این اوراق چه کسانی هستند، گفت: عرضه‌کننده این اوراق شرکت ملی نفت است و خریداران نیز در شرایط فعلی صرفا اشخاص حقوقی هستند.

مدیرعامل بورس انرژی درباره اینکه مبادلات این اوراق به‌صورت ارزی انجام خواهد شد یا ریالی گفت: قیمت‌گذاری این اوراق به‌صورت ارزی انجام خواهد شد اما تسویه این اوراق می‌تواند هم ارزی و هم ریالی باشد.

به‌گفته او در شرایط فعلی دلار ارز مبنا برای قیمت‌گذاری این اوراق است اما بورس انرژی این امکان را فراهم کرده است که سایر ارزها نیز در مبادلات مورد استفاده قرار گیرد.

نقوی در پاسخ به این پرسش که آیا این اوراق مبادلات ثانویه هم دارد، گفت: بله این اوراق به‌صورت ثانویه هم مورد مبادله قرار می‌گیرد اما خریدار درنهایت باید در موعد تسویه کالای مورد نظر را تحویل بگیرد.

افزایش راه‌های فروش نفت

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به تأکید سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به توسعه راهکارهای فروش نفت گفت: استفاده از ظرفیت بورس انرژی یکی از راهکارهای متنوع‌سازی فروش نفت خام است.

محسن خجسته‌مهر با بیان اینکه در پایان شهریورماه امسال طرح نهایی گواهی سپرده نفت‌خام در شرکت ملی نفت ایران به سرانجام رسید، افزود: پس از نهایی‌ شدن طرح، هیأت مدیره شرکت ملی نفت ایران ‌با دریافت اجازه از وزیر نفت فرآیند تهیه و تدوین مصوبه این گواهی را آغاز کرد.

به گزارش همشهری,به‌گفته او براساس این طرح قرار است محصولاتی از جمله نفت سنگین، سبک و میعانات گازی درقالب گواهی سپرده کالایی در بورس انرژی فروخته شود.

کد خبر 468099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =