رشد ۲۶ درصدی تولید خودوری کامل توسط "خودرو"

در نشست خبری روز گذشته ایران خودرو عملکرد و دستاوردهای یک ساله این گروه صنعتی بررسی شد.

به گزارش صدای بورس؛ گروه صنعتی ایران خودرو شامل ۹۶ شرکت فعال در حوزه‌های مختلف است که ۱۶ شرکت آن بورسی و در حوزه‌های تولیدی_صنعتی، خدماتی، لیزینگ، تحقیقاتی، بازرگانی و مالی_سرمایه‌گذاری فعال هستند.

همچنین بیش از ۶۰ هزار نفر در ایران خودرو مشغول به فعالیت هستند و سرمایه آن نیز ۳۰ هزار میلیارد تومان است ضمن آنکه دارایی این شرکت هم بیش از ۹۵ همت است.

برآورد جذب نقدینگی از فروش تا پایان سال در حدود ۱۶۵ همت است در حالی که در ۱۲ ماهه سال گذشته ۹۵ همت بوده است.

بر اساس این گزارش؛ حدود ۶۰۰ قطعه ساز در سراسر کشور قطعات مورد نیاز گروه صنعتی ایران خودرو را تأمین می‌کنند. ضمن آنکه در ایران خودرو از ۹ بهمن ۱۴۰۰ تا ۸ بهمن ۱۴۰۱ تولید خودرو سواری ۲۸ درصد، تولید خودرو تجاری ۱۵۱ درصد و تولید نیرو محرکه ۱۲ درصد رشد داشته است، بر این اساس مجموع تولیدات این گروه صنعتی در این یکساله به ۲۹ درصد رسیده است. همچنین تولید خودوری کامل (سواری و تجاری) در سال گذشته ۴۲۲ بوده و در سال ۱۴۰۱ به ۵۷۶ رسیده و رشدی ۳۶ درصدی داشته است.

بنابر این گزارش؛ گروه صنعتی ایران خودرو به‌طور مستقیم و غیر مستقیم باعث اشتغال حدود ۴۰۰ هزار نفر در این صنعت، صنایع بالادستی و پایین دستی شده است.

چالش‌های پیش روی "خودرو" عبارتند از: ابهام در شیوه نهایی قیمت‌گذاری، تشدید مشکلات تبادلات و تعاملات بین‌المللی، تداوم انتظارات تورمی در تمامی بازارها و عدم توازن افزایش قیمت مصوب خودرو متناسب با رشد قیمت نهادها.

توسعه متوازن در سطح گروه، بهبود عرضه در حوزه فروش، تحویل و تعهدات، توسعه کسب و کارهای جدید در حوزه‌های مختلف تولیدی و مالی، حفظ و ایجاد اشتغال پایدار با افزایش ظرفیت‌های تولید و بهبود رضایت کارکنان، تولید کامل، باثبات و رشد یابنده، بهبود جریان نقدینگی و صرف آن در بخش‌های مولد، تصمیمات اقتصادی تأثیرگذار بر وضعیت مالی گروه، تداوم پروژه‌های توسعه‌ای در راستای تنوع بخشی سبد محصولات و بهینه‌سازی ترکیب تولید، کاهش قیمت تمام شده محصولات به قیمت ثابت و تولید اقتصادی، افزایش سهم و تیراژ محصولات برند ایکو و تمرکز بر تولید خودروهای داخلی تا عرضه ckd، مدیریت تأمین در حوزه ارتقای توانمندی، داخلی سازی، لجستیک و کاهش هزینه و بهبود کیفیت محصولات و خدمات ازجمله رویکردهای اصلی گروه صنعتی ایران خودرو جهت تأمین منافع ذی‌نفعان صنعت خودرو است.

سه ویژگی برای تولید در سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است که عبارتند از: تولید باثبات و اقتصادی، تولید خودرو کامل و تولید با تیراژ بالا.

ایران خودرو در ۱۰ ماهه نخست سال جاری ۴۷ درصد فروش خودرو سواری در کشور را به خود اختصاص داده است و همچنین رتبه اول خدمات پس از فروش را برای اولین بار در تاریخ صنعت خودروی کشور کسب کرده است.

ویژگی‌های صادرات در سال ۱۴۰۱؛ به قیمت و سودآور و با اطمینان از وصول است ضمن آنکه بیشترین حجم خودروهای صادراتی در ۱۱ ماهه سال جاری مربوط به دنا و تاراست.

ارزش قراردادهای توسعه فناوری با شرکت‌های دانش بنیان در حدود ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود و در راستای طرح مشارکت ایران خودرو و سایپا به منظور شناسایی پتانسیل‌های همکاری بین دو شرکت، شورای عالی همکاری‌های دو شرکت با راهبری قائم مقام‌های هر دو شرکت و ۹ کارگروه مختلف تشکیل شده است. ضمن آنکه ۷ تفاهنامه همکاری در شرکت‌های دو گروه تنظیم و بالغ بر ۱۸ پروژه همکاری و مشارکت مختلف تعریف و ارزیابی شده است.

کد خبر 467547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =