رکود بر بازار مسکن حاکم می‌شود

با توجه به شرایط تورمی حاکم بر کشور و نوسانات ارزی، مسکن طی ماه‌های آینده با یک دوره تقریباً رکود مواجه است.

به گزارش صدای بورس، محمدرضا جواهری، رئیس هیئت مدیره گروه مالی بانک مسکن در مورد وضعیت بازار مسکن طی ماه‌های آینده گفت: به احتمال قوی، بخشی از تورمی که در حوزه مسکن وجود دارد بیشتر در حباب زمین شکسته شود و بخشی از آن نیز در قیمت‌های زمین تعدیل ‌شود، بنابراین طی چند ماه آینده نمی‌توان انتظار رشد بالایی در قیمت مسکن داشت.

جواهری در ادامه، با اشاره به اینکه گروه مالی بانک مسکن در حال حاضر تنها لیزینگ کشور را تحت عنوان «شرکت واسپاری آباد مسکن» در اختیار دارد، افزود: یکی از برنامه‌های امسال این شرکت افزایش میزان خرید و فروش‌ها است، هر چند محدودیت‌هایی هم در این زمینه وجود دارد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال، براساس ضوابط قانونی لیزینگ باید یک واحد ساختمانی تمام شده را خریداری و سپس آن را برای فروش لیزینگ کرد، به همین دلیل خرید اولیه با قیمت بالاتری انجام می‌شود، این در حالی است که اگر شرکت بتواند واحدهای نیمه‌ساخت یا واحدهایی که به تازگی شروع به ساخت کرده‌اند را خریداری و پس از تکمیل، با قیمت تمام شده کمتری به فروش برساند، می‌تواند تعداد واحدهای بیشتری را لیزینگ کند. با این وجود، خرید زمین‌های با قیمت پایین‌تر در دستور کار است تا بتوان از این طریق به خانه‌دار شدن اقشار کم‌درآمد نیز کمک کرد.

رئیس هیئت مدیره گروه مالی بانک مسکن همچنین طرح صندوق املاک و مستغلات را طرح بسیار خوبی برای خانه‌دار شدن افراد و تأمین مالی بسیاری از پروژه‌ها دانست و تصریح کرد: شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن در حال آماده‌سازی طرحی در این زمینه است تا علاوه بر صندوق زمین و ساختمان، از طریق صندوق املاک و مستغلات نیز بتواند به خانه‌دار شدن افراد کمک کند.

جواهری در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اینکه تحقق ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال با توجه به اینکه یک و سال نیم آن نیز گذشته است، به دلایل مختلف از جمله تأمین مالی وجود ندارد، اظهار داشت: زمانی می‌توان به سمت ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال پیش رفت، که عوامل اجرایی لازم برای تحقق آن وجود داشته باشد.

وی پیش‌شرط تحقق ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال را صنعتی‌سازی ساختمان بیان کرد و افزود: معتقدم با سرمایه‌گذاری دولت در حوزه صنعتی‌سازی، اصلاح قوانین و ضوابط، ارائه مشوق‌های لازم و ورود جدی بخش خصوصی به این حوزه، فارغ از بحث تأمین مالی، به لحاظ مسائل اجرایی می‌توان در سال یک میلیون واحد مسکونی و بلکه بیشتر از آن را ساخت.

وی همچنین از ورود جدی گروه مالی بانک مسکن به حوزه صنعتی‌سازی خبر داد و یادآور شد: در همین راستا پس از چندین ماه کار مطالعاتی، ایده تشکیل مرکز نوآوری و فناوری‌های نوین شکل گرفت که در صورت موافقت هیئت مدیره بانک مسکن، نسبت به تأسیس آن اقدام خواهیم کرد تا این مرکز بتواند به صورت متمرکز هم به لحاظ فکری و نیروی انسانی و هم به لحاظ منابع مالی، یک کار جامع در کشور انجام دهد. البته نیاز است دستگاه‌های متعدد به ویژه دولت و قوه مقننه از این مرکز حمایت جدی داشته باشند.

رئیس هیئت مدیره گروه مالی بانک مسکن در ادامه، هزینه‌های سنگین راه‌اندازی اولیه‌ و عدم به‌کارگیری نیروهای انسانی خلاق و کارآمد را از چالش‌های جدی در حوزه صنعتی‌سازی عنوان کرد و گفت: به دلیل سرمایه‌گذاری سنگینی که نیاز است، شاید بخش خصوصی به تنهایی نتواند به این حوزه ورود کند.

وی خاطرنشان کرد: در کشورهای دیگر در سطوح مختلف یا به اصطلاح نسل‌های مختلف و حتی در بعضی از کشورها در نسل پنج کار شده است، اما در کشور ما در مرحله پیش ساخته‌سازی و تا حدودی مکانیزاسیون و وارد کردن ماشین‌آلات به حوزه ساخت قرار دارد و هنوز بستر لازم برای ورود به بخش‌های بعدی یعنی استفاده از ربات برای ساخت مسکن، فراهم نشده است.

کد خبر 465194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =