تحلیل بازار رمزارزها در ۱۲ سال گذشته

در این گزارش وضعیت ارزهای دیجیتالی در خلال ۱۲ سال گذشته بررسی و مهمترین موضوعات در این بازار مورد تحلیل قرار گرفته است.

به گزارش صدای بورس بیت‌کوین از زمان پیدایش یعنی سال ۲۰۰۹ تا به حال دورانی بسیار پرنوسان و بی‌ثبات را پشت سر گذاشته است. به ویژه این که با قرار گرفتن در آستانه سال نو میلادی و کریسمس همواره با تاثیر از این رخداد دچار نوسان قیمتی شده و بر همین اساس آخرین ماه سال میلادی را «دسامبرهای نزولی» برای بیت‌کوین تفسیر می‌کنند.

بیت‌کوین نخستین ارز رمزنگاری شده بر مبنای بلاکچین است که موفق‌ترین و گسترده‌ترین آنها نیز محسوب می‌شود. اولین باری که از بیت‌کوین در دنیای واقعی استفاده شد، مربوط به سال ۲۰۱۰ می‌شود که در آن یک بیت‌کوین ماینر با استفاده از این ارز دیجیتال اقدام به خریداری دو پیتزا با ۱۰ هزار بیت‌کوین کرد.

فناوری بلاکچین
امروز با گذشت بیش از ۱۲ سال از پیدایش بیت‌کوین، این ارز رمزپایه به عنوان پادشاه ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود، در این سال‌ها نوسانات زیادی را پشت سر گذاشته و همین چالش‌ها از دلایل معروفیت این ارز دیجیتال محسوب می‌شوند. در این میان همواره با قرار گرفتن در آستانه ماه ژانویه ارزش این ارز دیجیتال کاهش یافته است. بروز اتفاقات بزرگ همواره در تعیین قیمت بیت‌کوین موثر بوده‌اند. یکی از این اتفاقات نزدیک شدن به تعطیلات سال جدید میلادی و کریسمس است. در ادامه می‌خواهیم به بررسی قیمت بیت‌کوین در کریسمس‌های ۱۲ سال گذشته بپردازیم. می‌توان با اندازه‌گیری میانگین قیمت بیت‌کوین در ۱۲ سال گذشته این فرضیه را که آیا با توجه به تجربه سال‌های گذشته و همچنین افت قیمت این توکن در ۲۰۲۲، امسال روند صعودی در انتظار بیت‌کوین خواهد بود یا نه، به بوته آزمایش گذاشت.

بیت‌کوین در دسامبر سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵
قیمت بیت‌کوین در دسامبر سال ۲۰۱۰ که حدود یک سال از عمر این ارز دیجیتال می‌گذشت، معادل ۰.۲۵ دلار بود. در تاریخ ۸ دسامبر همان سال بود که اولین تراکنش موبایل به موبایل بیت‌کوین انجام شد. بعد از انجام اولین تراکنش موفق در تاریخ پیدایش بیت‌کوین قیمت آن اندکی افزایش یافت و به حدود یک دلار آمریکا رسید. بعد از این بود که دنیا تصمیم گرفت کمی بیشتر این ارز دیجیتال را جدی بگیرد. به دنبال همین تحولات بود که در دسامبر سال ۲۰۱۱ بیت‌کوین به قیمت ۴ دلار رسید. در دسامبر سال ۲۰۱۲ بیت‌کوین با پشت سر گذاشتن نوسانات بسیار وارد کانال ۱۳ دلاری شد. همزمان با آغاز سال ۲۰۱۳ و بروز تردیدهای اقتصادی و گزارش‌های مخابره شده از سنای آمریکا، این رخدادها به عنوان یک اهرم حمایتی عمل کرده و باعث شد ارزش بیت‌کوین موشک‌وار بالا برود و در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت به ۱۲۴۲ دلار برسد. اما این رشد سریع خیلی پایدار نماند و با نزدیک شدن به انتهای سال و در نتیجه تصمیم دولت چین مبنی بر ممنوعیت تجارت با ارزهای دیجیتال، قیمت بیت‌کوین وارد یک مارپیچ نزولی شد و در دسامبر ۲۰۱۳ به مبلغ ۶۵۱ دلار معامله شد. این روند کاهشی در طول سال ۲۰۱۴ همچنان پابرجا بود و باعث شد قیمت بیت‌کوین در دسامبر ۲۰۱۴ معادل ۳۳۰ دلار ثبت شود.

بیت‌کوین در دسامبر سال ۲۰۱۵
با ذکر قیمت بیت‌کوین در دسامبر سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ اکنون به بررسی قیمت این ارز دیجیتال در سال ۲۰۱۵ می‌پردازیم که عمدتا تحولات اساسی در قیمت بیت‌کوین از این سال شروع می‌شود. بیت‌کوین در دسامبر سال ۲۰۱۵ یک روند صعودی ۳۴ درصدی را شاهد بود. در ابتدای ماه بیت‌کوین یک کندل قرمز را تجربه کرد و همین امر باعث رقم خوردن پایین‌ترین قیمت در روز بعد از آن یعنی ۳۴۹ دلار شد.
با این حال بیت‌کوین در روزهای آتی رشدی صعودی داشته و توانست تا ۴۶۹ دلار برسد که نسبت به روز دوم دسامبر ۱۱۰ دلار رشد داشت. در دو هفته ابتدایی دسامبر ۲۰۱۵ قیمت بیت‌کوین روندی صعودی را طی کرد و در دو هفته پایانی ماه نیز توان خود را به کار گرفت تا بتواند قیمت خود را تثبیت کرده و با مشکلات ناشی از فشار فروش مقابله کند. این ارز دیجیتال در دسامبر سال ۲۰۱۵ به قیمت ۴۵۳ دلار معامله شد.

بیت‌کوین در دسامبر ۲۰۱۶
درست یک سال بعد و در دسامبر سال ۲۰۱۶ بیت‌کوین در مدت زمان مشابه با رسیدن به قیمت ۸۹۹ دلاری رشد قیمتی ۳۵ درصدی را شاهد بود. این در حالی بود که برخلاف سال پیش بیت‌کوین روند رشد قیمتی مداومی داشت. طی دو هفته ابتدایی رشد بیت‌کوین به دنبال ثبت کندل‌های کوچک نسبتا پایدار بود ولی در ادامه کندل‌های قدرتمند روند صعودی را سرعت بخشیدند. بنابراین مشابه با عملکرد بیت‌کوین در سال ۲۰۱۵، این ارز دیجیتال با رسیدن به کف قیمتی خود در اوایل ماه دسامبر نرخ کاهشی تا ۷۴۳ دلاری را تجربه کرد. نهایتا در روز پایانی سال ۲۰۱۶ بیت‌کوین توانست مجددا خود را به قیمت هزار دلاری برساند.

تحولات قیمتی بیت‌کوین در ماه‌های دسامبر
بیت‌کوین نخستین روز از دسامبر ۲۰۱۷ را با قیمت ۹,۴۱۰ دلار آغاز کرد و توانست با ثبت یک رکورد تاریخی به قله ۱۹,۷۰۰ دلاری برسد که باعث رقم زدن یک رشد ۱۰۹ درصدی در تاریخ پیدایش بیت‌کوین شد. قراردادهای آتی بیت‌کوین CME و CBOE نیز در همین ماه به مرحله اجرایی رسیدند. دهم دسامبر تاریخ معامله اولین قراردادهای آتی CBOE بود و درست بعد از گذشت ۷ روز از این راه‌اندازی یعنی در ۱۷ دسامبر رکورد تاریخی بیت‌کوین با رقم ۱۹,۷۰۰ دلار به ثبت رسید و در همین تاریخ نیز قراردادهای آتی CME با استفاده از سیستم تسویه حساب نقدی شروع به فعالیت کرد.

تاریخ‌سازی بیت‌کوین
همانند سال ۲۰۱۵ در این سال نیز قیمت بیت‌کوین در نیمه ابتدایی ماه روندی افزایشی را تجربه کرد و بعد از آن قیمت تحت فشار اصلاح شد که همین آغازی بود برای ورود بیت‌کوین به فاز نزولی که بیش از یک سال ادامه داشت. متوسط قیمت بیت‌کوین در دسامبر سال ۲۰۱۷ معادل ۱۳,۶۷۳ دلار برآورده شده بود.

بیت‌کوین در دسامبر ۲۰۱۸
رشد بازار کریپتوکارنسی در سال ۲۰۱۸ و رسیدن قیمت بیت‌کوین به سطح ۱۳ هزار دلاری، باعث افزایش محبوبیت دارایی‌های دیجیتال شد. با اینکه قیمت در طول ماه دسامبر افزایشی ۳۰ درصدی داشت ولی قیمت در ابتدای ماه و انتهای آن نسبتا یکسان بود. در تاریخ دوم دسامبر قیمت بیت‌کوین معادل ۴,۲۷۵ دلار بود که به دنبال فشار فروشی شدیدی که ایجاد شد در اواسط ماه به ۳,۱۲۵ دلار رسید که باعث رقم زدن کف بازار نزولی ۲۰۱۸ در این ارز دیجیتال شد.

بیت‌کوین در دسامبر ۲۰۱۹
با اینکه سال ۲۰۱۹ در کل سال مثبتی برای ارز دیجیتال بیت‌کوین قلمداد می‌شود و قیمت این رمزارز توانست در طول دوازده ماه این سال رشدی دوبرابری داشته باشد، اما قیمت آن در دسامبر سال ۲۰۱۹ نسبتا در وضعیتی با ثبات بود و با اینکه نسبت به ماه‌های قبل دچار روند نزولی شده بود ولی در این ماه در یک حالت پایدار به سر می‌برد. قیمت این ارز دیجیتال در دسامبر ۲۰۱۹ در محدود ۷,۳۱۸ دلار بود.

بیت‌کوین در دسامبر ۲۰۲۰
هر اندازه که بیت‌کوین سال ۲۰۱۹ بخصوص نیمه دوم این سال را با افت قیمتی سپری کرد، ولی در عوض در سال ۲۰۲۰ شروعی پرقدرت‌تر داشت. در نیمه اول این سال قیمت بیت‌کوین در سایه تحولات بازار فلزات گرانبها همانند طلا، نقره و پلاتین بیش از ۲۷ درصد افزایش یافت. قیمت بیت‌کوین بعد از ماه‌ها ماندن در محدوده ۹۰۰۰ الی ۹۸۰۰ دلاری با وارد شدن به نیمه دوم سال ۲۰۲۰ افزایش قیمت ناگهانی پیدا کرد و پس از رسیدن به ۱۰ هزار دلار برخلاف دفعات پیش نه تنها افت نکرد بلکه توانست همچنان خود را در مدار صعودی نگه دارد.
از منظر بسیاری از تحلیلگران وارد شدن بسیاری از شرکت‌های بزرگ به دنیای ارزهای دیجیتال و سرمایه‌گذاری در این ارزها یکی از عوامل عمده در افزایش قیمت بیت‌کوین در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ میلادی محسوب می‌شود. امسال نیز در آستانه سال نو میلادی طبق پیش‌بینی کارشناسان، قیمت بیت‌کوین در ماه ژانویه ۲۰۲۳ (دی تا اوایل بهمن) حداکثر به ۲۳۹۸۰ دلار خواهد رسید. کف قیمتی بزرگترین رمزارز بازار در این ماه برابر با ۲۱۰۹۳ بوده و هر واحد بیت‌کوین به طور میانگین با قیمت ۲۳۳۱۴ معامله خواهد شد.

  • محدثه حاجعلی - خبرنگار
  • منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۴۷۷
کد خبر 464938

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =