نظارت‌ها بر عرضه خودرو در بورس کافی نیست

علی علی‌لو- کارشناس خودرو معتقد است بورس برای اینکه به عنوان ابزار، میدان و روشی که به عدالت، درستی و صحت نزدیک باشد باید خیلی حساس‌تر برخورد کند تا مردم اعتماد خود را نسبت به آن از دست ندهند.  

در حقیقت جریان بورس کانال خوبی برای عرضه است اما شرایط مخصوص خود را دارد. شرایط یا ملزومات عرضه در بورس که بسیاری به آن اعتماد دارند، دو چیز است. یکی اینکه عرضه و تقاضا با هم تناسب داشته باشند یعنی زمانی که عرضه و تقاضا با هم تناسب ندارد این اتفاق می‌افتد که وقتی عرضه در بورس کافی نیست دوباره قیمت افزایش پیدا می‌کند.
درواقع ذات بورس این است که وقتی مشتری زیاد است و بخواهند با هم رقابت کنند، در چنین رقابتی که با تعداد معدود و محدودی از محصول مواجه هستند، باعث افزایش قیمت کالا خواهد شد. دومین بخش این است که خودروسازان با ارتباطاتی که دارند، بازار سازی نکنند یعنی میزان مشتری‌هایی که در بورس هستند، مشتری‌های واقعی باشند و مشتری سازی یا بازار سازی نکنند.
به این صورت که صرفا قیمت‌هایی را بگذارند و در آخر خودشان هم نخرند و تنها در آنجا قیمت کاذبی را ایجاد می‌کنند. حتی ممکن است بعضی از آنها نوعی کمپین کنند. درواقع باید دید برای این کارها چه نظارتی وجود دارد و چه ساز و کار پیشگیرانه‌ای اندیشیده شده است؟ درست است که می‌گویند برای مثال کسی که از سال ۹۸ خودرو نگرفته باشد شرایط شرکت در این عرضه را دارد اما اینکه تولید کننده‌ای ۱۰ یا ۲۰ نفر را پیدا کند که نه تنها از ۹۸ بلکه از بچگی تا حالا به نام خود ماشین نگرفته باشند. بنابراین نظارت بر این موضوعات چیست؟
نکته دیگر اینکه وقتی ملزومات عرضه در بورس وجود ندارد، چه اصراری است که حتما خودرو در بورس عرضه شود. پیش از این مخصوصا برای دو خودرو ساز بزرگ چگونه عرضه می‌شد؟ چرا شیوه‌های گذشته را مرور نمی‌کنیم تا ببینیم کدام یک از شیوه‌هایی که در گذشته تا به حال بوده، موفق‌تر و بی حاشیه‌تر بوده است. در عین حال بورس برای اینکه به عنوان ابزار، میدان و روشی که به عدالت، درستی و صحت نزدیک باشد باید در این گونه مسائل خیلی حساس‌تر برخورد کند تا مردم اعتماد خود را نسبت به بورس از دست ندهند.
به این دلیل که به بورس نیاز داریم اما این آقایان و بخشی از تولیدکننده‌ها شگردهایی را اجرا می‌کنند که باعث می‌شود تا بورس را از چشم مردم انداخته وآنها را بی اعتماد کنند. بنابراین این موضوع آسیب بزرگی به بورس، بازار، قیمت خودرو و به مردم خواهد زد. سود این موضوع را هم تولید کننده خواهد برد. بنابراین باید نظارت و سازوکار دقیق در نظر گرفته شود و بورس را نباید پای موضوعی که به این میزان مشکل و حاشیه دارد، هزینه کنیم. البته تمام این مشکلات و حاشیه‌ها هم تولیدی خود تولید کنندگان است برای اینکه نمی‌خواهند از سوداگری خود چشم پوشی کرده و آن را از دست بدهند.

  • منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۴۷۷

کد خبر 464933

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =