تطبیق پذیری بازار سرمایه با واقعیت های روز با افزایش دامنه نوسان

سعید درخشانی- کارشناس بازار سرمایه معتقد است هر قدر دامنه نوسان بیشتر باشد بازار سرمایه تطبیق پذیری بیشتری با واقعیت‌های روز خواهد داشت در غیراین صورت باعث نوسان نمی‌شود. دامنه نوسان خود یک اندیکاتور است و عامل نیست.

تغییر دامنه نوسان نمی‌تواند باعث تغییر مثبت یا منفی در روند معاملات شود. موردی که باعث تغییر در این روند می‌شود سود شرکت‌ها و یا پیش بینی است که فعالان بازار از آینده بازار دارند که در حال حاضر دامنه نوسان در این میان خیلی مهم نیست. نوسانات موجود در بازار سرمایه هیچ ربطی به دامنه نوسان ندارد و درواقع به شرایط بنیادین شرکت‌ها بستگی دارد.
اینکه نرخ سود بانکی چگونه است، نرخ تورم به چه صورت است، سود شرکت‌ها چگونه است و قیمت‌های جهانی چگونه است باعث می‌شوند که نوسان در بازار ما رخ دهد. دامنه نوسان نه فقط به تنهایی بلکه در کل نمی‌تواند عاملی برای رونق گرفتن دوباره بازار باشد. در واقع باید یا تولید شرکت‌ها بیشتر شود یا نرخ فروش آنها بالاتر بیاید که اولی به معنای رشد اقتصادی است و دومی تورم است. در این دو صورت است که بازار هم می‌تواند همگام با آنها بالا بیاید بنابراین سریع‌تر افزایش پیدا کردن دامنه نوسان هم هیچ تاثیر مثبت یا منفی بر بازار نخواهد داشت.
البته اگر دامنه نوسان بیشتر باشد سهم‌ها سریع‌تر به جایی که مدنظر دارند، می‌رسند و این موضوع دلیلی مبنی بر این نیست که سهم‌ها به دلیل دامنه نوسان بالا و پایین بروند. همچنین هر قدر دامنه نوسان بیشتر باشد بازار سرمایه تطبیق پذیری بیشتری با واقعیت‌های روز خواهد داشت در غیراین صورت باعث نوسان نمی‌شود. دامنه نوسان خود یک اندیکاتور است و عامل نیست.

  • منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۴۷۶
کد خبر 464648

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =